Author Topic: Helmikuun haaste - kommentit  (Read 3977 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MikkoK

• Jäsen
Helmikuun haaste - kommentit
« on: 03.02.2015 klo 13:44:34 »
Tänne helmikuun haasteita koskevat kommentit. Valmiit työt omassa ketjussaan.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Helmikuun haaste - kommentit
« Reply #1 on: 23.02.2015 klo 16:17:08 »
Jaa, täällä ei olluna yhtään kommentteja (?)
Uskallankohan aloittaa:

Mikko K: käsittämättömällä tavalla näin yksinkertaisin keinoin saatu hauskat ja ilmeikkäät hahmot. Pieru on aina hupia ja loppu myös.

J Lehto: Halimetsässä ei ole koskaan ongelmia. Toimivat peikkohahmot.

Marko R: Hyvää, jämptiä ja ilmeikästä viivatyötä. Mainioista mielikuvituselukoista plussa.

Shunichiro: Taitavata storyboard-piirrosmeininkiä. Alastomuus ehkä päälleliimattua, ehkä ei.

Timo

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Reply #2 on: 24.02.2015 klo 13:46:28 »
Mikko K:n sarjasta aikalailla Ronkaisen kanssa samaa
mieltä. Itse asiassa nopeat läskiksi-lyöden-sarjat saavat usein
outoa viehätystä ylleen. Paitsi jos yrittää sen tehdä tieten
tahtoen. Pitää olla joku tilanne.

No sitten nää kolme söpöilyä, eli omani, Ronkainen ja Marko R:
harmi ettei mitään pankkien lastenlehtiä enää ole. Näähän sopis
sellaisiin kuin nyrkki naamaan. Marko R:n peikot ovat veikeän
näköisiä. Mutta mitä tulisille halijoille tapahtuu tuossa loppukuvassa?
Eihän ne karvaisia olleet?

Shunichiron vaihtoehtoinen tulkinta. Käynnistyy aika kiehtovasti,
mutta satuolennot tulevat siinäkin lopussa kuvaan. Vai onko se
hallusinaatio? Minä kun odotin että ne olisivat alkaneet leikkiä
"paloletkulla". heh

Marko Raassina

• Jäsen
« Reply #3 on: 28.02.2015 klo 19:07:29 »
Mikko K: Täähän oli ihan huonoudessaan paras. Tikalle repsahdin.

J Lehto: En ollut aikeissa edes osallistua koko kuun kisaan, mutta tän nähtyäni iski mullekin inspis. Hauska, ei oikeen muuta nilitettävää kuin että puhekuplat menee vähän väärinpäin joissain kohdissa. (niin ja vastaukseesi, lähinnä ne vaan mustaks muuttu, ei ollut tarkoitus tehdä niin "karvamaista".)

Shunichiro: Tää oli musta kiva, varmaan kun en oikein osannut arvata mitä tapahtuu. Sisänsä myös niin tarpeeks pitkä että jo puolivälissä unohtu mitä aihetta oon lukemassa, joten loppu yllätti. Tisseistä aina plussaa.

Timo: Mä jo meinasin ylpeillä etukäteen miten mulla on tämän kisan komein viiva, mutta taisin jäädä kakkoseks. Klassisen upeeta jälkee, ei tässä mitään värejä tai rastereita tarvita, mustaa on mun makuun käytetty mukavasti.

Tuipal: En kyllä ihan tajunnut tätä, tosin oonki vähä tyhmä kun ei mulle toi VPK oikeen sano mitään. Aattelin että tyypit on jotain perskipeisiä uusnatseja niin sitten hymyilytti. Sori.

Holle: Saapuihan se Hollekin juuri ennen deadlineä! Hyvää Hollea niinkuin aina, makeat on harmaasävyt, tosin noi liekit ei oikein istu, vähän näyttää päälle liimatuilta.
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Reply #4 on: 28.02.2015 klo 19:42:02 »
Ja lisää...

Hollen tulkinta halimetsän fyysisestä ulkoasusta oli aika huikea
oivallus, joka vei ainakin minun huomion pois varsinaisista tapahtumista.

Tuipalin sarjan toinen ruutu oli kisan ainoa, joka kirvoitti naurut.
Ei sen jälkeiset ruudut enää kuitenkaan. Pisteet kuitenkin silmittömästä
anarkistisuudesta.

MikkoK

• Jäsen
« Reply #5 on: 01.03.2015 klo 09:37:08 »
Ding ding ding!

Maaliskuu kolahti. Vau! Jes! Monen monta vastausta taas pitkän ajan jälkeen! Te olette minun puolestani kaikki voittajia. Mutta oikeasti, koska yksi pitää valita, pika-komentit ja voittaja:

J Lehto: Nopeimmin valmistuneen kilpailutyön erikoismainta!
Tarinnallisesti letkeää, tykkään siitä miten samaan sarjakuvaan on saatu ympättyä täysin älyvapaita söpöhahmoja, vahvasti läsnä olevia luonnovoimia ja asioiden olomuodon muutoksia, silti  pitämällä graafinen ilmaus taloudellisena ja tarkkana.

Marko R: Hienoa piirrosjälkeä ja omaperäisiä hahmoja. Böönys-pisteitä monen erilaisen hahmon suunnittelusta. Diggaan tämän täysin mielivaltaisesta mutta silti koherentista ongelma-ratkaisu asetelmasta.

Shunichiro: Vau, tosi hieno. Jotenkin tuntuu että tässä on kosmisen alhainen "mustetta"/paperin pinta-alalla suhde verrattuna kuvien välittämään informaation. Tarinankuljetuksesta tulee ajatus että "kliimaksin" eli oravat olisi voinut ottaa kuvihoin muutama ruutu aiemmin. Tosin silloin Tsehovin pyssymäinen pohjustus ei ehkä olisi toiminut.

Timo R:
Repesin. Tää on yksinkertaisesti hieno. Eläinten syyllistävät ilmeet ovat ihan mahtavia ja lopun laulu räjäyttää potin.

Tuipal: Jes, vapaampaa assosiaatiota! Kisan brainstorming pisteet lävähtävät sinulle. Monta oleellista elementtiä, yhteiskunnallinen ja poliittinen kommentointi, unenomainen dadaistinen logiikka sekä mielivaltainen välivalta ovat vahvasti läsnä, muodostaen eheän tarinakokonaisuuden.

Holle: Graafisesti nerokas tulkinta "halimetsä" aiheesta! Hieno - kolmeen ruutuun on saatu ahdettua todella rikas tarinakokonaisuus ja tunnelma!

Tämä on vaikeaa, mutta kun suljen silmäni niin ensimmäisenä mieleeni nousevat Timon syyllistävät elukat ja loppulaulu.

Helmikuun haasteen voittaja on:

Timo Ronkainen!

Holle

• Jäsen
« Reply #6 on: 01.03.2015 klo 12:24:03 »
Kiitos MikkoK lle piiskauspuheesta ja mainiosta esimerkkisarjasta joilla näyttää olleen myös tehoa.
Aihe oli sen verran kaheli että pinnat kaikille jotka siitä saivat tarinan aikaan. Itse pidin näin tarkkaa rajausta aluksi vaikeana mutta lopulta ihan hyvä idea.
JLehto oli punonut tarinan todella rennosti. Piirros yksinkertaista mutta/ja hyvännäköistä. Letkeä esitys.
MarkoR ammattimainen esitys ja kyllähän tuosta löytyivät toki vaaditut elementitkin. Piirrosjälki miellyttää.
Mielenkiinnolla arvailin Shunichiron tulkintaa tiukasta aiheesta. Hyvää piirrosta ja tarinaa, hiukka pitkitetty mutta ehkä tarina vaati sen.
Timo Ronkainen: Tarina hiukan vääntämällä tehty ja lievä mutta kynänjälki puolestaan ammattilaisen työtä ja jotenkin niin helpon näköistä että. Tällaisia piirtäjiä meillä on.
Tuipalin työstä sanoisin diplomaattisesti että "En ole koskaan lukenut mitään vastaavaa" .(enkä tiedä haluanko edes) Tekijä ei tingi epämääräisestä linjastaan.

Omani tein paineen alaisena ja jouduin tinkimään alkuperäisestä ideasta jossa palokuntalaiset hakkasivat halimetsän sileäksi.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Tuipal

• Jäsen
« Reply #7 on: 01.03.2015 klo 19:43:59 »
Osanottojoukko ollut viime aikoina aika pieni, toivottavasti nyt tapahtui käänne parempaan. Kommenttejakin sen verran, että näitä tuskin kukaan kaipaa, mutta:

Mikko k
Pieruhuumori - YÖK, tikka - hyvä, (olisipa kuolinsyy ollut jokin muu)

J lehto
Tarina - ihan hyvä, ötökät - hmmmh

Markor
Viiva - todella hieno, oliot -  kammottavia (jos tulevat joskus vastaan, niin pakoon juoksen)

Sunsiro
tarina ja kuvat - hyviä (ensimmäisen kerran olen kateellinen)

Timo ronkainen
Kuvat - ammattimiehen tasoa, tarina - no joo, laulusta plussaa.

Holle
Halimetsä - hyvä idea, liekit - ei lisäarvoa, ehkä hieman mustaa savua?

Shunichiro

• Jäsen
« Reply #8 on: 04.03.2015 klo 09:13:21 »
Kop, kop! <--- koputtaa Timon monitoria

Maaliskuun haaste kehiin, että pääsee tässä hommiin!  :)

- Jukka

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #9 on: 04.03.2015 klo 09:22:20 »
Jönsses. Kuinkas tämä on menny ohi. kiitän ja kumarran.
Kehittelen ihan pian jotain.

Timo