Kirjoittaja Aihe: miten voisi päästä sarjakuvanpiirtäjäksi?  (Luettu 13026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Holle

• Jäsen
Re:miten voisi päästä sarjakuvanpiirtäjäksi?
« Vastaus #15 : 30.09.2004 klo 09:24:18 »

...minusta yksi suomalaisen, sisäänpäinlämpiävän sarjakuva-alan erikoisuuksia on taajaan hoettu, hokijoidensa päässä jo todeksi muuttunut mantra, jonka mukaan sarjakuvalla ei elä.

Sama väite ihmetyttää meikäläistäkin.

Sarjakuvia piirtämällä on mahdollista tienata leipänsä ja mahdollisuudet siihen mielestäni paranevat koko ajan ja vaikkei se leipä leveää olisikaan , niin jotain painoarvoa on varmaan silläkin että saa tehdä sitä mistä pitää. Teoriassa omaan tahtiin vaikka kotonaan. Varsinaista  etätyötä.
Muistakaa että koulutusta voi myös vaatia. Esim. kansalaisopistot suunnittelevat kurssinsa osin palautteen perusteella.
Pikkupaikkakunnallamme on joka lukukausi kansalaisopiston sarjakuvakurssi , lukiossa sarjakuvakurssi ja kesällä sarjakuvakerho.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Vätys

• Vieras
« Vastaus #16 : 30.09.2004 klo 09:33:24 »
Sarjakuvia piirtämällä on mahdollista tienata leipänsä ja mahdollisuudet siihen mielestäni paranevat koko ajan ja vaikkei se leipä leveää olisikaan , niin jotain painoarvoa on varmaan silläkin että saa tehdä sitä mistä pitää.
Hah! Monikohan täällä Kvaakissakin pörräävä elää sarjiksilla? Tai suomessa? Olisko kymmenen tyyppiä...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #17 : 30.09.2004 klo 09:51:44 »
Puhutaanpa vanhoista markoista, se kun on tällaiselle ikämiehelle helpompaa kuin nämä eurot.

Jotta freelancer (=sarjakuvapiirtäjä) pääsisi 15 000 markan kuukausipalkkaan, hänen olisi tienattava vähintään 25 000 markkaa (tellit ja lellit, työhuoneen vuokra, loma-ajan palkka, tietokoneen kuolletukset, muut materiaalikulut).

Kuukaudessa on periaatteessa 20 työpäivää. Eli joka työpäivä pitää hankkia hieman yli 1000 markkaa. Yhden stripin hinta liikkunee siinä 300 mk - 1000 mk.
Tuolla 1000 mk per strippi riittäisi, että tekee yhden stripin ja hieman yli päivässä. Sillä hinnalla olisi mahdollista tienata elantonsa.

Mutta  jos joutuu joka päivä tekemään kolmekin strippiä, niin laadun pitäminen vuosikausia sellaisena, että joku haluaa maksaakin piirtäjän tuotoksista, vaatii jo aikamoista lahjakkuutta ja terveyttäkin.

EDIT:poistin loput viestistäni. Tarpeetonta vertailua.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2004 klo 13:26:14 kirjoittanut tertsi »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #18 : 30.09.2004 klo 14:21:05 »
Jotta freelancer (=sarjakuvapiirtäjä) pääsisi 15 000 markan kuukausipalkkaan, hänen olisi tienattava vähintään 25 000 markkaa (tellit ja lellit, työhuoneen vuokra, loma-ajan palkka, tietokoneen kuolletukset, muut materiaalikulut).

Kuukaudessa on periaatteessa 20 työpäivää. Eli joka työpäivä pitää hankkia hieman yli 1000 markkaa. Yhden stripin hinta liikkunee siinä 300 mk - 1000 mk.
Tuolla 1000 mk per strippi riittäisi, että tekee yhden stripin ja hieman yli päivässä. Sillä hinnalla olisi mahdollista tienata elantonsa.

Itse olen pitänyt sellaista hintapolitiikkaa, että päivän työ on 340 euroa. Joku asiakas haluaa siihen hintaan monta strippiä, toinen vähemmän. Eli halvemmalla hinnalla tehdään nopeammin, kalliimmalla hitaammin ja kenties laadukkaammin.

Ja paskan latvat! Koko homma riippuu suoraan siitä, millä hinnalla suostuu elämäänsä elämään. Jotkut tarvitsevat 15 000 markan kuukausitulot, jotkut pärjäävät 5000 markalla, myös pääkaupunkiseudulla. Kysehän on ollut nimenomaan siitä, että elääkö sarjakuvia tekemällä vai ei. Jos työtön elää asumistuellä ja perustyöttömyyskorvauksella aivan leppoisasti, niin mihin ihmeeseen sitä 15 000 kuukausituloja tarvitaan? Ei peruseläminen ole kovinkaan kallista. Menot kasvavat tulojen tai idioottimaisen taloussuunnittelun myötä. Jotkut osaavat tämän paremmin kuin toiset ja ne, jotka eivät osaa, ovat juuri niitä, jotka nostavat jatkuvasti tapetille näitä "opiskelijat kituuttaa" ja "työtön ei tule toimeen Suomessa" -juttuja. Ei varmasti joku asunto- ja opintolainainen tulekaan, kakaroita ja autoa sun muuta omaavasta puhumattakaan, mutta en minä tuollaisessa elämäntilanteessa sarjakuvia piirtelisikään. Kaikki toimintahan pitää aina sovittaa elämäntilanteen mukaan. Jos on vaatimaton elämä ja vaatimattomat menot, niin ei niiden tulojenkaan tarvitse kummoset olla, jotta saa joka päivä mahdollisuuden elää...

En muutenkaan ymmärrä tuollaista 25 000 brutoista 15 000 nettoihin tippumista. Tellit ja lellit ovat ainoa pakollinen menoerä tuossa, siis minulla. Työn kustannukset tietenkin riippuvat paljon siitä, mistä vaatii maksua ja miten työtään haluaa tehdä. Valinnoista kiinni. Itselleni riittää vallan hyvin oma "työhuoneeni" kotona. En tarvitse erillistä ja kallista ulkoistettua toimistoa jostain kantakaupungin laidalta, saati keskemmältä. Minulla ei edes ole tarvetta vähentää tätä nykyistäkään työhuonetta verotuksessa. Eikä tarvetta vähentää mitään muutakaan. Sinänsä olen tässä mielessä idiootti, koska menetän rahaa, mutta sekin on lopulta niin suhteellista. Arvostan niin paljon vapautta, ettei sitä voi millään rahasummalla arvottaa eikä sille oikein voi laskea hintaakaan.

Mitä noihin työvälineiden kuolettamisiin ja materiaalikuluihin ja työhuoneen "vuokriin" tulee, itse olen täysin stressivapaa tuollaisista asioista, kun en kerran edes vähennä noita verotuksessa. Maksan toisin sanoen kaiken omasta pussistani. Sen voi ajatella ikään kuin omavastuu osuutena. Vähän kuin työmatkakustannukset, joita ei korvata, jos ne jäävät tietyn rajan alle. Minä en myöskään maksa itselleni loma-ajan palkkaa. Sellainen on aivan yliarvostettua tässä maassa ja synnyttää vain hemmoteltuja rutisijatyöläisiä. Se on jännä juttu, miten sitä elää ilman loma-ajan palkkojakin ja vieläpä leveästi, kun laittaa joka kuukausi 100 euroa (johon ei minun tapauksessani tarvita 15 000 mk:n nettotuloja) sivuun ja elää sitten sen lomakuukauden Indonesiassa tai Intiassa. Halpaa kuin mikä! Ja kylmin talvikin menee siinä sivussa trooppisessa lämmössä akkuja lataillen Suosittelen...

Ja sitä paitsi... kaiken tuon edellisen sisällyttäminen vaatimuksiinsa aiheuttaa vain hillitöntä paperityötä ja -sotkua. Kuten sanoin, valinnoista ja asenteesta kiinni. minusta on vaivalloisempaa pitää huolta siitä, että saan kaikki vähennykset ja sen sellaiset kaikesta, joka minulle virallisesti kuuluu. Äh... ei jaksa stressata, menköön omasta pussista. Ei se mun taloutta kaada, jos silloin tällöin ostan tietokoneen tai pari lehtiötä tai tussia tai pensseleitä omaan laskuun ilman vähennyksiä. Sen sijaan se vapauttaa paljon, kun ei tarvitse jatkuvasti laskeskella niitä vähennyksiä mihinkään.

Itse olen valinnut vapauden ja se tässä työssä tarkoittaa pitkälle sitä, mistä Hollekin jo mainitsi, eli että saa tehdä sitä mitä haluaa. Minulla on vapaus tehdä sitä, mitä haluan, milloin haluan ja miten haluan. Kuinka paljon sellaiselle vapaudelle haluaa antaa arvoa ja kuinka paljon siitä on valmis maksamaan, on tietenkin jokaisen ihmisen oma asia, mutta itse olen valmis maksamaan siitä niin paljon, kun se maksaa. Jos sellaisen mahdollistaminen maksaa puolet enemmän kuukausittaisesta palkasta kuin normaalilla työläisellä, niin olkoon sitten niin. Mitä ihmettä minä sillä ylijäävällä rahaosuudella teen, jos en saa tehdä sitä mitä haluan? Juon suruuni?

Elän tässä maailmassa asenteella, että rahaa tehdään, jotta sillä voisi hoitaa peruselämisensä ja välttämättömimmät tarpeensa. Minulle on ihan yksi lysti, miten paljon tai vähän sitä tulee, kunhan se riittää siihen. Tällä tarkoitan siis sitä, ettei minulle merkitse työn arvottaminen johonkin hintaluokkaan mitään. Toisin sanoen sitä, että jos joku katsoo, että sairaanhoitajan tai opettajan palkat ovat liian alhaiset, niin samassa tilanteessa minä siis tekisin sitä vaikka puolet halvemmallakin, jos se raha, mikä jää, riittää elämiseeni ja perustarpeitteni kattamiseen. Eli mitään sellaista "tämä palkka... kyllähän sillä elää, mutta se on liian vähän tästä työstä... se ei vastaa missään suhteessa tämän työn edellyttämiä vaatimuksia" -arvottamista minulla ei ole. Jos sillä elää, se riittää minulle. Minä tekisin tätä vaikka ilmaiseksi, jos siten tekemällä eläisi...

Tienaaminen ja siihen liittyvä työ on suoraan rinnastettavissa kivikauden pyynti- ja keräilytoimintaan. se on saalistamista. Elämän perustarpeiden tyydyttämisen varmistavaa energian käyttöä ja kanavoimista. En minä voi lähteä ajattelemaan niin, että jos en saa tavoittelemaani 15 000 markkaa käteen tästä työstä kuukaudessa, niin en sitä sitten tee. erityisestikään, jos se on asia, jota ehdottomasti elämässäni haluan tehdä. Miten se 9000 nettomarkkaa kuukaudessa samasta työstä on muka jotenkin huonompi kuin tuo 15 000 muuten, kuin että siitä puuttuu se 6000 markkaa? Molemmilla rahoilla elää aivan kivasti... Sama kuin kivikaudella olisi ajatellut, että en minä viitsi lähteä keräilemään noita marjoja, kun ei niitä kuitenkaan tule kori täyteen. Tai en minä jaksa juosta mammutin perässä kolmea päivää ja ehkä osua siihen keihäällä jos oikein onnistaa. Jos haluaa perheelleen ruokaa, ei sen hankkimiseen käytettyä aikaa voi arvottaa. Tai voi tietenkin, mutta ei siinä ole mitään järkeä.

Hengissä selviytymisestä ja seuraavan päivän näkemisestä elämässä on edelleen pohjimmiltaan kyse. Se on vain suurimmalta osalta jo aika lailla hämärtynyt. Jos minulle riittää 90 euron bruttotulot päivässä jopa varsin leveään elämiseen, niin minulle on aivan sama, meneekö minulla sen hankkimiseen kaksi tuntia vai 18 tuntia tällä kertaa. Joskus menee enemmän, joskus vähemmän. Tärkeintä minulle on se, että sopivan summan saa kerättyä kuukaudessa kasaan. Kaikkien tollaisten pikkuseikkojen (kuten, että tunnissa tai päivässä pitäisi tienata sen ja sen verran tai saada valmiiksi sen ja sen verran) miettiminen vain aiheuttaa turhaa stressiä, kun pitäisi ennemmin keskittyä elämästä ja työstään nauttimiseen. Jos vuokra vie puolet palkasta ja ruoka toisesta puolesta puolet ja loput laskut jäljelle jäävästä puolet ja lopuilla mahdollistetaan työn jatkaminen... ohhoh... kaikki män! Mitäs sitten? Sitähän varten se raha on. Menköön sitten kaikki. Mitä sitä turhia säästelemään...

Lainaus
Edit: Pienemmälläkin palkalla tullee toimeen, varsinkin jos asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Itse kuitenkin haluaisin sarjakuvapiirtäjänä päästä ansiotasossa jonnekin journalistien keskiansion tienoille. Sarjakuvan tekeminen kun on omasta mielestäni sangen vaativaa työtä.

Sinäpä sen sanoit, mutta mielestäni voi myös tulla pääkaupunkiseudullakin. Se on valinnoista kiinni. Pääkaupunkiseudullakin voi valita vaikka mitä ja vaikuttaa omiin elämänkustannuksiinsa.

Ja tuossa lopussahan lopulta tulee se kommentti, joka tekee minun kommentoimisestani loppujen lopuksi turhan. Tulipahan silti kirjoitettua.  ;D  Eli omista valinnoista, mieltymyksistä ja vaatimuksistahan se lopulta on kiinni. Jos haluaa isommat ansiot, on mietittävä, miten ne voi saada. Jos sarjakuvia haluaa työkseen väsätä, on mietittävä vieläkin enemmän. Mutta mitä sarjakuvien tekemisen vaativuuteen tulee, se lienee ihan yksilöllinen mielipide- ja tulkintakysymys. Onhan se välillä vaativaa, mutta eikö se saisi olla? Ei elämän kuulukaan olla mitenkään erityisen helppoa. Minä saan osan elämäni jännityksestä ja mielekkyydestä juuri siitä, että se on vaativaa. Minä pidän sitä plussana, en miinuksena, eikä siitä tarvitse minulle mitään maksaa. Otan sen ennemmin haasteena vastaan. Se on vähän asenteestakin kiinni, kuinka paljon elämässään haluaa stressiä ottaa kannettavakseen...

Holle

• Jäsen
« Vastaus #19 : 30.09.2004 klo 14:54:37 »
Axuz tuossa jo vuodatteli mutta laitan kuitenkin aamuisen kommenttini jota en silloin saanut perille yhteysvian takia.

Tertsin laskelmat ovat aivan asialliset , mutta se mikä riittää elämiseen on ymmärrettävästi eri ihmisillä erilainen. Keskiansio Suomessa on reilu 12000 mk (2000e) , vaihtelee esim. asuinpaikasta riippuen. Itselleni riittäisi puolet tuosta. Työhuone ei ole aina välttämätön.

Huomaa myös että sarjan voi myydä vaikka tuhat kertaa l. strippi on arvokkaampi kuin käyttöoikeudesta saatava korvaus. Eikä tuo kertakorvauskaan pysähdy välttämättä tuohon 1000 markkaan .
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

tertsi

• Vieras
« Vastaus #20 : 30.09.2004 klo 16:42:06 »
Lainaus Axuzilta:
Miten se 9000 nettomarkkaa kuukaudessa samasta työstä on muka jotenkin huonompi kuin tuo 15 000 muuten, kuin että siitä puuttuu se 6000 markkaa?

Ei se ole huonommin, mutta mulle se ei riitä.

Totta, meillä on aika erilaiset tavat elää ja hyvä niin.  ;D

----------------------------------------------------------------------
Huomaa myös että sarjan voi myydä vaikka tuhat kertaa l. strippi on arvokkaampi kuin käyttöoikeudesta saatava korvaus. Eikä tuo kertakorvauskaan pysähdy välttämättä tuohon 1000 markkaan .
Holle

Vastaus:
Mä olen tehnyt sellaista kamaa erikoislehtiin, että mahdoton kuvitellakaan myyvänsä johonkin muuhun lehteen.

Erittäin mukava kuulla, että maksavat vielä enemmän kuin tuon tonnin. Niin pitää ollakin!!
Nimim. Polkumyyntiä vastustava ;)

« Viimeksi muokattu: 30.09.2004 klo 16:45:52 kirjoittanut tertsi »

terhie

• Vieras
« Vastaus #21 : 30.09.2004 klo 17:16:02 »
Vähennykset kannattaa muuten tehdä, vaikka miten "omasta pussista" sarjakuvantekijänä elelisi.

Olen itse huono ja hidas ko. hommassa; meni kokonainen päivä tänäkin vuonna veropaperiasioiden väsäämiseen, mutta lopulta sain pudotettua 3/4 mätkyistä vähennysten kautta  pois.

Pitäsiköhän tämä siirtää ketjuun "Miten voisi elää sarjakuvapiirtäjänä", kai semmoinenkin on?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #22 : 30.09.2004 klo 17:48:05 »
Perhana kun muistais tehdä kaikenlaiset vähennykset. Itse asiassa ammattimainen piirtäjä voi tulonvähennyksinä pitää kaikkia ostamiaan sarjakuvakirjoja (ammattikirjallisuutta) jne. Tietysti työvälineen ja semmoset. Vaan kun olen niin hutiloiva (tässäkin). Laitoin joitakin kuitteja johonkin talteen, vaan arvatkaa löysinkö niitä enää? Hah.

Timo

Olisin onnellinen jos saisin 2000 e kuussa nettona tai yhtään minään.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #23 : 30.09.2004 klo 17:58:15 »
Luetaanko sarjakuvafestareilta mukaan ostetut lehdet verovähennyskelpoiseksi ammattikirjallisuudeksi? Se olisi aika kätevää ;D

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #24 : 30.09.2004 klo 18:30:58 »
Luetaanko sarjakuvafestareilta mukaan ostetut lehdet verovähennyskelpoiseksi ammattikirjallisuudeksi? Se olisi aika kätevää ;D

Se vähän riippuu... Jos olet palkattu (ei välttämättä palkittu  ;D) kriitikko, luulen, että tuollainen saattaisi mennä verottajalle läpi. Esimerkki: Jos vaikka nyt Otto multipersoonamme kirjoittaisi kritiikkinsä vain kaupallisiin tai ylipäätään sellaisiin julkaisuihin, joista hän saisi joka kerta palkkion, luulisin, että työtänsä varten hankittu materiaali on hänelle verovähennyskelpoista. Tosin Otto taitaa saada lähes kaikki sarjakuvansa "kriitikonkappaleina" ilmaiseksi. Pääsääntöisestikin, jos kulu on suoraan linkitettävissä tuloon ja sen hankkimiseen, se on vähennyskelpoinen. Hieman hämärämmissä tapauksissa linkityksen osoittamisen tarve tulee entistä ilmeisemmäksi.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2004 klo 18:33:27 kirjoittanut Axuz »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #25 : 30.09.2004 klo 18:43:33 »
Ei se ole huonommin, mutta mulle se ei riitä.

Totta, meillä on aika erilaiset tavat elää ja hyvä niin.  ;D

Juuri tästä oli kyse. Vähemmänkin riittää, mutta vain jollekin toiselle. Tietenkin, jos tarvitsee sen 15 000 markkaa nettona, niin sitten on pyrittävä siihen.

Lainaus
Holle

Vastaus:
Mä olen tehnyt sellaista kamaa erikoislehtiin, että mahdoton kuvitellakaan myyvänsä johonkin muuhun lehteen.

Sama ongelma. Erikoisjulkaisuihin ja erikoistarkoituksiin räätälöityä matskua on paljon helpompi myydä ja markkinoida, mutta se jää yleensä sitten työn ensimmäiseksi ja viimeiseksi julkitulemiseksi. Tämä puolestaan aiheuttaa melkoisia paineita työn hinnoittelulle, joka taas voi lopulta vaikeuttaa työn markkinointia.

Lainaus
Erittäin mukava kuulla, että maksavat vielä enemmän kuin tuon tonnin. Niin pitää ollakin!!
Nimim. Polkumyyntiä vastustava ;)

Huh huh... Minähän painin aivan väärässä sarjassa! Täytyykin arvioida tämä juttu uudelleen. Odotan yhä sitä päivää, milloin itse pääsisin likimainkaan tuollaisia ansioita per yksittäinen työ, mutta ei kai se sitten niin mahdotonta ole, jos joku on jo niin tehnyt. Homma riippunee paljon asiakkaasta ja tämän maksukyvystä ja -halukkuudesta. Ei silti... mukavalta palkkiolta kuulostaa. Sellaiselta, että tuolla linjalla minun ei tarvitsisi tehdä kuin pari kolme kuukautta töitä vuodessa ja lopun aikaa voisin olla sitten vaikka siellä Intiassa...  ;D Se jos mikä, olisi luksusta ja vapautta.

PS. Eräs ystäväni tienaa joka kasvukauden alku 30 000 euroa parissa kolmessa viikossa tekemällä pesimälinnustoinventointeja Natura-vesien äärellä. Siinä sitten vain kierrät lutakoita ja lasket ja kirjaat lintulajeja ja pesää kyhääviä pareja. Loppuvuonna ei sitten muuta tarvii enää tehdäkään. Eli eihän se ole tyhmä, joka pyytää, vaan joka maksaa. Jos Ministeriö haluaa maksaa 10 000 Euroa per alue, niin mikäs siinä... Verorahoistahan tuo vain on pois... Kelpaisi minullekin.  8)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #26 : 30.09.2004 klo 19:27:23 »
Täytyy selvennykseksi vielä lisätä, että jos saa yli tuon tonnin per strippi, niin kyllä se mustakin TOSI hyvin.

Mutta hyvästä kannattaa maksaa. :)

EDIT: Viitaten Timon allaolevaan viestiin.
Mä oon ainakin puhunut koko ajan markoista.
Euroina se ois TOOOOSI!!!!!!!!!!!!!!!  ;D hyvin ;)
« Viimeksi muokattu: 30.09.2004 klo 20:04:51 kirjoittanut tertsi »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #27 : 30.09.2004 klo 20:01:26 »
Täsmennyksenä voi kai huomata että tuo tonni on sitä vanhaa rahaa eli 1000 mk, ei euroa. Eller va?

Luetaanko sarjakuvafestareilta mukaan ostetut lehdet verovähennyskelpoiseksi ammattikirjallisuudeksi?

Öh, varsinkin piirtäjän on hyvä seurata - kröhöm - alan trendejä ja kehitystä, haistella tuulia jne. ja kerätä joka ostoksesta kuitit talteen. En ole tosin muistanu mokomaa tehdä.  :-[

Timo

Last edit: tämähän on väärässä paikassa, tämä koko topic, eikös tämä kuuluisi tuonne sarjakuvan tekemiseen?
« Viimeksi muokattu: 30.09.2004 klo 20:08:49 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #28 : 30.09.2004 klo 20:57:55 »

Öh, varsinkin piirtäjän on hyvä seurata - kröhöm - alan trendejä ja kehitystä, haistella tuulia jne. ja kerätä joka ostoksesta kuitit talteen. En ole tosin muistanu mokomaa tehdä.  :-[

Timo

Selvennykseksi vielä, että aikoinaan sain verovähennettyä ScottMcCloudin sarjakuvaoppikirjan... sitäkin sai kyllä kerran paperille selitellä, mutta läpi meni. Mut ei mene kaverit läpi, ellei teillä ole tuloja sarjakuvista. Mielellään säännöllistä sellaista.

Lainaus
Last edit: tämähän on väärässä paikassa, tämä koko topic, eikös tämä kuuluisi tuonne sarjakuvan tekemiseen?

Minunkin mielestä.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2004 klo 20:58:20 kirjoittanut Axuz »

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #29 : 30.09.2004 klo 22:17:49 »
Täytyy selvennykseksi vielä lisätä, että jos saa yli tuon tonnin per strippi, niin kyllä se mustakin TOSI hyvin.

Siis tarkoitatko originaalia?
Ainakin Juba osaa ottaa hyvin rahaa stripeistään. Kertoi hinnan muistaakseni viime vuoden sarjisfestareilla, mutten nyt muista äkkiseltään numeroita.
Kaikki stripit jos myy tuohon tuhannen euron hintaan ja tekee sarjaa päivittäissanomalehteen tulee summaksi 6 strippiä viikossa á 1000... n. 303 000 euroa vuodessa :D
Puoletkin jos myisi niin eipä tarvitse piirtäjien enää Corollalla ajella.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2004 klo 22:18:36 kirjoittanut Tompelo »