Kirjoittaja Aihe: miten voisi päästä sarjakuvanpiirtäjäksi?  (Luettu 12983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
Re:miten voisi päästä sarjakuvanpiirtäjäksi?
« Vastaus #45 : 04.10.2004 klo 17:24:52 »
No siinä tuli sitten vihdoin Juban strippien hinta. Täytyy sanoa, että tuntuu aika kalliilta puuhalta niiden keräily. Ei innostaisi meikäläistä.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #46 : 04.10.2004 klo 17:58:10 »
Teistä näyttää olevan myös hauskaa haaskata sairaanhoitajan vuosipalkka ja vähän toista jonkun lintubongarin harrastuksiin.

Miten sairaanhoitajan vuosipalkat tähän kuuluu? Kysehän tuossakin on vain arvostuksista ja arvoista. EU:n direktiivit nyt vain määräävät, että ne on tehtävä ja jonkun ne on tehtävä, eikä kyseessä ole mikään "lintubongari" vaan ihan pesunkestävä ekologi. Muutenkaan ymmärrä, miten tuo työ on jotenkin vähäpätöisempi kuin sairaanhoitajan työ. Aivan yhtä hauskaa sinulla tuntuu olevan tuo rahan haaskaaminen sairaanhoitajien palkkoihin. Jokainen valitkoon itse duuninsa mitä elämässään haluaa tehdä. Jos toinen on onnellinen tekemällä pesimälinnustoinventointeja, jotka laki määrää tehtäväksi, niin mitä ihmettä se sinua liikuttaa?

Jos joku taas haluaa sairaanhoitajana kitistä työnpaljoutta, stressiä ja pientä palkkaa, niin se on tämän sairaanhoitajan ja hänen edustamansa ammattikunnan ongelma. Ei sillä sairaanhoitajan palkalla normaalihenkilön talous kaadu eikä se stressi vähene sitä nostamallakaan. Ehkä lisävoimaa palkkaamalla kyllä, mutta se taas ei ole sen enempää minun kuin tämän ekologinkaan ongelma. Kyllä rahaa on, muttei läheskään aina poliittista tahtoa. Osoittakaa sormella ennemmin näitä, jotka jakavat rahaa joidenkin urheilukatosten ja oopperatalojen rakenteluun, eduskuntatalon lisärakennuksiin, taiteilijoiden apurahoihin jne... Niiden asioiden harjoittamista ei mikään laki määrää. Toisin kuin tässä toisessa tapauksessa. Edelleen, ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa... Ja edelleen, tuo esimerkki oli viittaus tuohon asiaan. Joka taas oli viittaus siihen, ettei alihintaan kannata töitään myydä. Muutoin ollaan puhuttu vain sarjakuvilla elämisestä tai elämättä jättämisestä.

Lainaus
Viittaa vähän siihen suuntaan , että olisi nimimerkillä omiakin lehmiä samalla osastolla.

Tämän kommentin logiikkaa en ymmärrä alkuunkaan. Voisitko kenties viitata johonkin, josta noin päättelet? Mikä ihmeen pessimismin irvikuva täällä nyt taas riehuu...

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #47 : 05.10.2004 klo 18:24:37 »
Vähennykset kannattaa muuten tehdä, vaikka miten "omasta pussista" sarjakuvantekijänä elelisi.

Olen itse huono ja hidas ko. hommassa; meni kokonainen päivä tänäkin vuonna veropaperiasioiden väsäämiseen, mutta lopulta sain pudotettua 3/4 mätkyistä vähennysten kautta  pois.

Pitäsiköhän tämä siirtää ketjuun "Miten voisi elää sarjakuvapiirtäjänä", kai semmoinenkin on?

Terhi puhuu asiaa. Jaksoin vihdoin tehdä vähennykset kunnolla pitkästä aikaa, ja palautusta tuli niin että hattu vaan alle... Olin kyllä hämmästynyt. Vaan aikaavievää se on... ensin pitää tallettaa joka lippu ja lappu sellaiseen paikkaan mistä ne vielä löytää. Sitten täyttää sitä lomaketta 15 LIITTEINEEN... ennen mulla oli hyvä kirjanpitäjä, suosittelen lämpimästi nille joilla on varaa... hän neuvoi että kaikki täytyy PERUSTELLA, perustella joka kuitti että MITEN se liittyy tulonhankintaasi... ihan järkeenkäypä neuvo, eihän ne siellä verotoimistossa voi olla kaikkien alojen asiantuntijoita. Kultaakin arvokkaampi on Suomen Taiteilijaseuran "Taiteilija"-lehden vuosittainen veronumero, ilmestyy vuodenvaihteessa... tänä vuonna löysin sen vasta ilmoituksen jättämisen jälkeen. Mutta siinä oli todella selkokielellä, mitä voi vähentää, miten ja miksi.

Mätkyt saaneiden kannattaa hakea oikaisua; aina kannattaisi tarkistaa verotuksensa, mutten minä esimerkiksi ole jaksanut käydä ottamassa selvää mitkä vähennyksistäni menivät läpi ja mitkä eivät ja miksi...

Yksi kinkkinen juttu tällä alalla on se että toimiiko enemmän kuin yrittäjä vai enemmän kuin taiteilija. Omassa tapauksessani yrittäjäeläkesopimus johti tulojen epäsäännöllisyydestä ja pienuudesta johtuen kaameaan velkakierteeseen. Koko yrityslainsäädäntö on koottu voittoa tuottavia yrityksiä silmälläpitäen. Järkeenkäypää, paitsi ei tällaiselle joka vain yrittää vuodesta toiseen haalia minimitoimeentulon kasaan tekemällä jotakuinkin sitä mistä pitää oman alan koulutuksen pohjalta. Päädyin haalimaan sen verran opetus- ym. sivukulullisia töitä että saan pidettyä Eläketurvakeskuksen kimpustani... Kuvitukset on kinkkisiä, koska niistä ei sivukuluja makseta, ei, vaikka minulla ei olisi yritystä. Yritystä taas en halua perustaa monestakin syystä, mutta osuuskuntaan voisin kyllä liittyä. Se olisi itse asiassa jotakuinkin vastaus rukouksiini. Palkkaa, jaettuja kuluja, jaettuja kalliita välineitä jne...

Mutta niin. Minulle löytyy enemmän apua Taiteilijaseuran kuin Sarjakuvantekijöiden oppaasta. Alamme erikoisuuksia. Pitäisikö perustaa "Sarjakuvataiteilijat ry" MUUn alaisuuteen ja hakea Kopioistorahoja jaettavaksi ;D
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.