Kirjoittaja Aihe: Käsikirjoittajan ja kuvittajan välinen sopimus?  (Luettu 4572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kapakapa

• Uusi jäsen
Käsikirjoittajan ja kuvittajan välinen sopimus?
« : 19.04.2014 klo 17:46:32 »
Hei vaan kaikki!

Olen pitkän linjan sarjakuvaharrasta ja olen muumuassa tehnyt omakustanteita sun muita alan "pikkutöitä" ja sen sellaista. Mutta nyt olen rikkomassa rajaa harrastelijan ja työläisen välillä (tosin hitaalla mutta varmalla tahdilla), sillä työn alla on sarjakuva-albumi jonka olisi tarkoitus päätyä "oikean" kustannusyhtiön julkaisemaksi. Työprojekti on ollut käynnissä jo pari vuotta: suunniteluvaihe loppui viime syksynä ja käsikirjoitus on kohta valmis. Ja sitten päästäänkin asiaan josta minun piti kysyä:

Olen suunnitellut ja käsikirjoittanut tarinan itse, mutta haluaisin toisen henkilön kuvittamaan sarjakuvan. Minulla ei ole mitään kokemusta siitä millaista sopimusta/palkkiota kuvittajille voisin tarjota! Onko kellään kokemusta käsikirjoittaja/kuvittaja suhteesta? Tai paljon kuvittajat pyytävät esim. yhdestä sivusta palkkiota (kyseessä musta/valko/harmaa-sävyinen sarjakuva)? Sen olen kuullut että kustantamot maksaa käsikirjoittajille noin 1/3 ja kuvittajille noin  2/3 palkkioista, mutta mitenkäs kun en voi sata varmasti kuvittajalle luvata että teos tulee julkaistuksi? En ainakaan itse kuvittajana lähtisi projektiin josta en olisi varma meneekö se läpi, vaikka luvattaisiin tekijöille tulevasta osuudesta jopa 70% osuus! Apua auttakaa tietämätöntä!

Suunnitelmassa olisi tehdä sarjakuva-albumin sivut (plus kansi) valmiiksi ja tarjota valmista pakettia kustantamoille. Jos en saa haluamaani kuvittajaa mukaan tähän projektiin niin itken ja piirrän sivut itse (se hävittäisi monta kysymystä ja ongelmaa, mutta olen niin rakastunut parin tuoreen artistin töihin, haluaisin tarjota heille sopimusta tästä jutusta!).

Mutta hei! Jos teillä on jotain tietoa millaisia sopimuksia mun kannattais tarjota kuvittajalle niin kiltit kertokaaa!

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Käsikirjoittajan ja kuvittajan välinen sopimus?
« Vastaus #1 : 19.04.2014 klo 18:00:58 »
Sanoisin että kiinnostuneen piirtäjän löytyminen on tuurikauppaa ja riippuu käsikijroituksen aiheesta sekä laadusta. Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa miettiä sopimusta. Sanoisin että on tärkeää että suhde on kaikin puolin luottavainen ja molemmilla sama tavoite.

Kannattaa huomata että kumpikaan kässääjä tai piirtäjä ei todennäköisesti pääse minkäänlaisille tuntipalkoille. Projektin läpiviemisessä on myös muita työvaiheita kuten, referenssimateriaalin hankintaa, markkinointia, (apu)rahoituksen ja kustantajan hankkimista. Näiden jyvittäminen vaikuttanee myös rahanjakosuhteeseen.

50/50 jakoa on myös käytetty. Kustantajalle voi (ja joskus kannattaakin) tarjota pienempää pakettia. Eli sopiva määrä sivuja (kymmenkunta) joista selviää piirros- ja kerrontatyyli+synopsis (tai käsikirjoitus). Kantta ei minusta ainakaan kannata ensimmäisenä tehdä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

HTH

• Jäsen
« Vastaus #2 : 19.04.2014 klo 18:03:41 »
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta mielestäni tulojen jako puoliksi on paras tapa. Näin ainakin itse toimin. Sillä ei ole väliä, onko julkaisusopimus jo olemassa vai ei. Ja siis piirtäjänä nyt puhun.

Kartsa

• Jäsen
« Vastaus #3 : 19.04.2014 klo 18:32:20 »
Kuten HTH tossa jo sanoikin, niin 50/50 jako on meillä ollut käytössä tuossa Karim projektissa. Toistaiseksi on toiminut omasta puolestani ihan hyvin, kun ei ole tarjota mitään vakituista palkkaa. Kuvittajan panos itse teoksessa on toki ehkä suurempi, mutta käsikirjoittajalle lankeavat yleensä omakustanteessa nuo kustannusmaksut ja markkinoinnit.

Ja kuten Reima sanoi, niin usein on myös kysymys siitä miten käsikirjoitus kolahtaa kuvittajalle. Jälki on parempaa, kun kuvittaja kiinnostuu aidosti projektista. Omasta mielestäni olisi myös hyvä olla suunnitelma valmiina siitä, että miten saadaan sitten lopputulos julkaistuksi. Kuvittajankin on mukavampi siinä sitten tehdä töitä.

Apurahoja kannattaa myös koittaa havitella, mutta pelkästään niiden varaan ei tule heittäytyä. Jos millään eivät rahat riitä, niin kannattaa vaan sinnikkäästi koittaa saada kustantajien huomiota. Omakustanteessa riskit ovat suuremmat, mutta samoin mahdolliset hyödyt. Mainoksia lehteen kannattaa aina kysellä. Ovat pelkkää plussaa tekijöille.

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #4 : 19.04.2014 klo 20:49:26 »
50/50 kanssa itsellä ollut käytössä. Mielestäni ihan hyvä systeemi. Käsikirjoituksen ja piirroksen arvottaminen on keskenään niin vaikeaa, enkä tiedä onko edes mielekästä. Hyvä sarjakuva vaatii kummatkin toimiakseen.
Piirroksessa menee tietysti enemmän aikaa, mutta sitten taas itse käsikirjoittajana hoidin kustannussopimukset, yhteydenpidon kustantajaan ja albumin promoamisen, joten siinä mielessä ajankäyttökin hiukan tasoittui.

kapakapa

• Uusi jäsen
« Vastaus #5 : 20.04.2014 klo 10:51:33 »
Oh! Näin nopeasti tuli hyviä neuvoja! Kiitos kaikille! :3

Entä onko kukaan ollut sellaisessa tilanteessa jossa käsikirjoittaja toimii ikään kuin työnantajana kuvittajalle ja maksaa tälle palkkiota työstä? Onko tämä ihan tuntematon tapa työskennellä kuvittajan kanssa? Ja miten silloin menetellään kuvittajan tekijänoikeuksien omistuksesta, jos maksatte käsikirjoittajana työstä niin kuuluuko pakettiin myös tekiänoikeudet? Ja mitä jos haluan maksaa mahdolliselle kuvittajalle, mutta en halua viedä hänen kaikkia oikeuksia tehdystä työstä?

(Olen nimittäin säästänyt pienen omaisuuden vuosien varrella siihen että voin joko itse piirtää täysi/puolipäiväisesti tai maksaa kuvittajalle)

Pyydän anteeksi jos kysymykseni ovat ihan ihmeellisiä -__-

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #6 : 20.04.2014 klo 13:43:51 »
Entä onko kukaan ollut sellaisessa tilanteessa jossa käsikirjoittaja toimii ikään kuin työnantajana kuvittajalle ja maksaa tälle palkkiota työstä? Onko tämä ihan tuntematon tapa työskennellä kuvittajan kanssa? Ja miten silloin menetellään kuvittajan tekijänoikeuksien omistuksesta, jos maksatte käsikirjoittajana työstä niin kuuluuko pakettiin myös tekiänoikeudet? Ja mitä jos haluan maksaa mahdolliselle kuvittajalle, mutta en halua viedä hänen kaikkia oikeuksia tehdystä työstä?

Voisi kai noinkin tehdä. Kuvittajalle jäisi oletusarvoisesti rinnakkainen käyttöoikeus kuviinsa, mutta ei oikeutta myydä koko sarjaa julkaistavaksi. Itsekään en osaa noita prosentteja arvioida tietämättä mikä on käsikirjoituksen ja piirroksen luonne, ja kenen kautta syntyy julkaisijan mielenkiinto; uskon että 50/50 on turvallisin lähtökohta, sen vähempää tuskin piirtämisestä kehtaa maksaa.

Mutta sitten: uskon kyllä että sinulla on rahaa säästössä, ja sitä varmasti tarvitaankin. Mieti kuitenkin miten se raha parhaiten hyödyttää unelmasi toteutumista: entäs jos se ei olekaan tämä ensimmäinen sarja joka alkaa myydä vaan vaikka kolmas? Kannattaisiko kuitenkin tehdä niin, että sopii piirtäjän kanssa prosentit joilla molemmat ottavat oman riskinsä/voitonsa, ja sitten pyrkii käyttämään sen rahan markkinointiin ja muilla tavoin sen edistämiseen että sarja tuo joskus omansa takaisin - 50% tonnista on enemmän kuin 100% satasesta. Jatkossa kun teillä on enemmän nimeä ja rahan tulo varmempaa, voitte tietenkin tehdä millaisia sopimuksia vain, se on kaikille reilumpaa kun raha tulee vastineeksi varmasta palkasta.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2014 klo 13:45:44 kirjoittanut [kivi] »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 20.04.2014 klo 15:49:54 »
Entä onko kukaan ollut sellaisessa tilanteessa jossa käsikirjoittaja toimii ikään kuin työnantajana kuvittajalle ja maksaa tälle palkkiota työstä?
On kukaan.  :) Mieleen tulee ensimmäisenä isosti metsään mennyt projekti August Jessor sekä tuoreimmasta päästä Kumman kaa. Jessorin käsikirjoittaja Hedin, löi sittemmin rahoiksi Angry Birds-kollektiivissa.  :) Pienempimuotoisia hankkeita on sitten enemmän. Ja sellaisia jossa homman rahoittaa joku yhdistys tai julkisyhteisö (kunta/kaupunki/säätiö/museo).

Nyrkkisääntönä sanoisin että sarjakuva on työvaltaista meininkiä eli piirtämiseen kuluu aikaa. Niinpä myös kuukausipalkan/palkkion muodossa summa karkaa helposti käsistä ellei samaan aikaan ole tuloja (esimerkiksi vuosiapurahaa tai sarjan julkaisemisesta jossain aikakauslehdessä).
Periaatteessa tarvitsisit sitten myös yrityksen (tms.) joka toimii maksajana. Ja sitten tulee lakisääteiset päälle yms.  :) Voisi jopa väittää, että paljon halvemmaksi tulisi perustaa pieni lehti (vrt. Kartsan ja HTH:n projekti) ja julkaista myös muiden sarjiksia (nimellisellä sivu palkkiolla), kuin maksaa normipalkkaa yksittäiselle tekijälle.

Katso miten muut ovat tehneet Haetaan ja tarjotaan ammattitaitoa-osiosta. Julkaisu, markkinointi, tekijänoikeudet ja palkkiot-osiosta taas löytyy esimerkkejä sopimuksista ja keskustelua siitä mitä kuvittajat odottavat sopimuksilta. Käytä Kvaakin hakua, se on pätevä.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2014 klo 15:52:13 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

kapakapa

• Uusi jäsen
« Vastaus #8 : 27.04.2014 klo 10:47:23 »
Kiitos taas vastauksista! Olen taas pikkaisen lähempänä kuvittajan hankkimista ja sarjakuvan valmistumista! :D