Ja kun musiikkivertauksia täällä on esitetty, huomauttaisin että esim. M.A.Nummisen ja Eläkeläisten suosioon Saksassa vaikuttanee suuresti se, että molemmat ovat ammentaneet runsaasti Saksasta perityistä populaarimusiikin muodoista, mm. humpasta.
Kuinka hyvin Comic Atlasin tekijät tuntevat Digedagit, Fixi und Foxin tai Nikke Knattertonin?
Tajuan näkökulmasi mutta säilyttääkseni sen musiikkivertauksen jonka itse toin mukaan: miksi sitten Amorphis, Children of Bodom, HIM tai Apocalyptica pärjäävät Saksassa ja muualla?
Selitys: tekevät omaa juttuaan ja jos et tykkää entä sitten? Se on sinun ongelmasi.
Mittatilaustöiden ja mielistelyn paikka on minusta ihan toisaalla.
Tässä maassa on ihan tarpeeksi niitä joille Mikko Alatalot, Lauri Tähkät, Matit ja Tepot sekä Jenni Vartiaiset ovat tunteiden tulkkeja ja se on kiva heille se.
Eikä ole tarviskaan. Jari Lehtisen
aiempi kommentti on mielestäni asian ytimessä
Oma ratkaisumallini ei tosiaan ole asettaa yksinomaan sitä metallin vastinetta sarjakuvalliseksi vientituotteeksi. Minä kun en ole rajoittunut hippi, kaikki kukat saa kukkia, kunhan minun ei ole jokaista muodon vuoksi haistettava, mutta kuollut erämaakin on kaunis siinä missä aava merikin.
Kaikkea tarvitaan vaikkei itse tarvitsisikaan. Kaikkea.
Pointtini ydin musiikkivertauksessa on
tämä ja nyt miettikää montako maailmalla suosittua suomalaista metallibändiä on verrattuna noihin lukuihin.
Suhteuttakaa sama sarjakuvapuoleen, enkä nyt tarkoita "mutta tällä on ihan oikeasti julkaisu maan rajojen ulkopuolella" napeilla pelaamista.
Meillä on Muumit. Ja se ei ole huono saavutus.
Ja niin paljon kuin se tökkiikin, ne vihaiset linnut taitaa olla seuraava.
Toivoisin puhuvani vain kaupallisesta menestyksestä, mutta tarkoitan ihan sitä mikä läpäisee ns. kollektiivisen tajunnan millään tasoa, meillä ja muualla.