Moro,
Olen jo vuosia selaillut kvaak-foorumia satunnaisesti, mutta nyt vasta rekisteröidyin. Mielessäni on kysymys, johon kaipaisin asiantuntijan näkemystä.
Tekeillä on albumin mittainen (64 sivuinen), englanninkielinen underground-seikkailu/fantasiasarjakuva aikuisille. Olen suunnitellut sen julkaistavaksi A4-koossa, ehkäpä jonkin pienen ulkomaisen kustantajan kautta (koska kielikin on englanti). Siis jos tuuri käy!
Useampia sivuja jo tehneenä, haluaisin nyt tietää ovatko nämä sivuni edes teknisesti oikeassa mitassa tai siis riittävän kokoisia/tasoisia julkaisua varten. Kaikki valmiit kolmisenkymmentä sivua ovat toistaiseksi BMP-tiedostomuodossa ja yhden yksittäisen sivun (tiedoston) mitat ovat seuraavanlaiset:
esimerkki_sivu_1.BMP-Dimensions: 2480 x 3508 Pixels - 8,245 x 11,662 Inches
-Pixels Per Inch: 300
-Pixel depth/colors: 24/16 Million
-Image: 25487 K
Tuollaiset tiedot ilmoittaa siis piirto-ohjelma (PSP 7). Käsin piirretyn mustavalkokuvan skannauksen jälkeen käytän kuvankäsittelyssä vuorotellen antiikkista Paint Shop Pro:ta sekä väritykseen ilmaista Twisted Brushia. Köyhän taiteilijan välineistö ei todellakaan ole paras mahdollinen... Mutta kyllä näilläkin on jo sarjakuvaa syntynyt.
Ainakin A-neloselle printattuna, tavallisella väriprintterillä (muste, ei laser) yksittäisten sivujen tarkkuus näyttää omaan silmääni ihan sopivalta. Tulostettu kuva kun skaalautuu sen verran pieneksi, etten näe mitään pikselöitymistä. 300 DPI on käsittääkseni minimivaatimus painokelpoiseen sivuun. Mutta onko tuo PPI (eli Pixels Per Inch) sitten riittävä tuohon vaadittuun DPI:hin? Olen aivan ulalla näistä.
Tiedostomuoto BMP ei taida olla ihan se, mihin nämä originaalisivut kannattaa tallettaa.. Siis sitten, kun joskus ehkä pääsisi lähettämään niitä eteenpäin kustantajalle. Mikähän se paras formaatti olisi?
Summa summarum: Nyt ennen kuin jatkan projektia eteenpäin, olisi hyvä tietää ihan varmuudella, kelpaako yllä kuvatun tasoinen jälki teknisessä mielessä kustantamoille ja painettavaksi asti. Osaisiko joku kenties ystävällisesti kommentoida ja selvittää asiaa?
terveisin,
Unski 3000