Minä puolestani voin hyvin ymmärtää Rannan mielipiteen. Teki hän mitä tahansa, aina tulee hirveätä ulinaa siitä, että väärin menestytty, kun ei piirrä tyylillä, josta itse kukin ruikuttaja tykkää. Kyllä itseänikin alkaisi ottaa päähän. Mitä sitten, jos ei tyyli miellytä? Lukekoon muita sarjakuvia. Tässä tapauksessa diktaattori valitsi Rannan albumin. Joillekin se on tietysti merkki salaliitosta, koska eihän nyt oikeasti kukaan Rannasta tykkää, mutta koska hän kuuluu "piireihin", palkinto annetaan hänelle - siitäkin huolimatta, että valinnan tekee "piirien" ulkopuolinen henkilö. Jos palkinnon olisi Rannalle antanut joku arvovaltainen asiantuntijaraati, syytettäisiin raatia "omien" palkitsemisesta, ja jos sen antaa joku, joka ei ole sarjakuvaväkeä, ei hän valittajien mielestä ymmärrä sarjakuvaa.
En ole itse lukenut Rannan albumia, joten en osaa sanoa siitä mitään. Minulla oli oma suosikkini, joka ei tullut palkituksi mutta uskon valinnan tekijän tehneen päätöksensä ihan vilpittömästi. Toiset tykkää, toiset ei - mutta jos ei tykkää, niin kannattaako sitä tykkäämättömyyttään toistella koko ajan. En ihmettele, ettei niin moni sarjakuvantekijä viihdy tällä(kään) foorumilla. Kuka sitä jaksaisi lukea yhtenään jatkuvaa valitusta siitä mitä tekee? En minä ainakaan. Luulen, että aika moni valittaja tulisi samaan tulokseen, jos omat työt kohtaisivat jatkuvasti silkkaa negatiivista yninää. Mutta puskista on hyvä huudella, jos ei ole laittaa omaa osaamista peliin. Ja sitten kun on, niin alkaa ymmärtää paremmin muiden tekemistä ja osaa arvostaa heidän tekemistään ja iloitsemaan heidän menestyksestään, vaikka oma tyyli onkin erilainen.
Edit. Turha sana poistettu.