Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto 2014  (Luettu 12954 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto 2014
« Vastaus #45 : 30.03.2014 klo 07:28:38 »
Aika outo ainakin oli tuo Lurkerin lainaama kohta.
Itkua ja valitusta siitä, että yleisö on vääränlaista eikä ymmärrä. Voi, voi.

No, toivottavasti Ranskassa on niin suuret markkinat, että sieltä löytyy riittävästi ostavaa yleisöä. Ja jos ei löydy, niin sitten ei varmaan löydy mistään. Sitten on peiliinkatsomisen paikka.

Villen kanssa Angoulemessa muutaman sanan vaihdettuani havaitsin, että kyseessä on mukava ja sympaattinen ihminen. Taiteilijana hänellä ei ole minulle mitään annettavaa.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #46 : 30.03.2014 klo 09:28:52 »
Minä puolestani voin hyvin ymmärtää Rannan mielipiteen. Teki hän mitä tahansa, aina tulee hirveätä ulinaa siitä, että väärin menestytty, kun ei piirrä tyylillä, josta itse kukin ruikuttaja tykkää. Kyllä itseänikin alkaisi ottaa päähän. Mitä sitten, jos ei tyyli miellytä? Lukekoon muita sarjakuvia. Tässä tapauksessa diktaattori valitsi Rannan albumin. Joillekin se on tietysti merkki salaliitosta, koska eihän nyt oikeasti kukaan Rannasta tykkää, mutta koska hän kuuluu "piireihin", palkinto annetaan hänelle - siitäkin huolimatta, että valinnan tekee "piirien" ulkopuolinen henkilö. Jos palkinnon olisi Rannalle antanut joku arvovaltainen asiantuntijaraati, syytettäisiin raatia "omien" palkitsemisesta, ja jos sen antaa joku, joka ei ole sarjakuvaväkeä, ei hän valittajien mielestä ymmärrä sarjakuvaa.

En ole itse lukenut Rannan albumia, joten en osaa sanoa siitä mitään. Minulla oli oma suosikkini, joka ei tullut palkituksi mutta uskon valinnan tekijän tehneen päätöksensä ihan vilpittömästi. Toiset tykkää, toiset ei - mutta jos ei tykkää, niin kannattaako sitä tykkäämättömyyttään toistella koko ajan. En ihmettele, ettei niin moni sarjakuvantekijä viihdy tällä(kään) foorumilla. Kuka sitä jaksaisi lukea yhtenään jatkuvaa valitusta siitä mitä tekee? En minä ainakaan. Luulen, että aika moni valittaja tulisi samaan tulokseen, jos omat työt kohtaisivat jatkuvasti silkkaa negatiivista yninää. Mutta puskista on hyvä huudella, jos ei ole laittaa omaa osaamista peliin. Ja sitten kun on, niin alkaa ymmärtää paremmin muiden tekemistä ja osaa arvostaa heidän tekemistään ja iloitsemaan heidän menestyksestään, vaikka oma tyyli onkin erilainen.

Edit. Turha sana poistettu.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2014 klo 12:17:17 kirjoittanut Ossi Hiekkala »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #47 : 30.03.2014 klo 09:45:53 »
Ei tuo ole mikään luulo vaan tieto. Omin korvin kuultu Akateemisen sarjakuvaosastolla.

:D

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #48 : 30.03.2014 klo 11:41:08 »
Minä puolestani voin hyvin ymmärtää Rannan mielipiteen.

Ahaa. Okei. Tekijän kannalta hyvinkin voi olla. Minusta siinä oli kaikki lähtökohtaisesti kysymyksenasettelua myöten vinossa, enkä pysty suhtautumaan siihen kauhean vakavasti. Mahtaako Ville Ranta itsekään.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Kyty

• Jäsen
« Vastaus #50 : 07.04.2014 klo 19:43:16 »
KTL kirjoittaa Sarjisfinlandiasta ja arvostaa albumeja Sarasvatin hiekkaa, Eero, Amerikka, Näkymättömät kädet ja Pikku närhi.

http://www.karileppanencomics.fi/suom%20circus%20finlandia%20page.htm

On varmaan oikeutettua todeta sarjakuvan olevan populaarikulttuuria, jos kerran suurin osa siitä on populaarikulttuuria?

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #51 : 07.04.2014 klo 20:23:48 »
-- oikeutettua todeta sarjakuvan olevan populaarikulttuuria, jos kerran suurin osa siitä on populaarikulttuuria?

Pitääkö popuularikulttuurin olla populaaria? Öh. Ei? Kyllä? En minä tiedä. Suurin osa sarjakuvasta ei mitään populaaria ole, valitettavasti.

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #52 : 07.04.2014 klo 20:38:25 »
KTL kirjoittaa Sarjisfinlandiasta ja arvostaa albumeja Sarasvatin hiekkaa, Eero, Amerikka, Näkymättömät kädet ja Pikku närhi.

On varmaan myös oikeutettua sanoa, että mustispiirtäjä arvostaa tätä palkintoa, koska arvostaa suurinta osaa palkituista.

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
« Vastaus #53 : 17.04.2014 klo 16:47:22 »
Onko sarjakuva populaarikulttuuria? kysyy Lehtinen ja vastaa Rannan palkintopuheen herättämiin kysymyksiin Kaltiossa.

Onko sarjakuva populaarikulttuuria?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #54 : 17.04.2014 klo 20:02:46 »
Onko sarjakuva populaarikulttuuria? kysyy Lehtinen ja vastaa Rannan palkintopuheen herättämiin kysymyksiin Kaltiossa.

Onko sarjakuva populaarikulttuuria?

Muuten mielenkiintoista, mutta taas seassa höpistään, että Kiroileva siili olisi lopetettu.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #55 : 18.04.2014 klo 14:53:00 »
Kulttuurikeskustelu on vänkää, tai jotain.

Muuten mielenkiintoista, mutta taas seassa höpistään, että Kiroileva siili olisi lopetettu.

Olen pahoillani. Virhe on minun. Näin pitkänäperjantaina mene mene tekel ufarsin.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #56 : 20.04.2014 klo 13:55:45 »

Jos sen sijaan palkinnon jakaisi vuodesta toiseen asiantuntijaraati, olisi mahdollista luoda selkeämpi ja jatkuvampi linja siitä, mitä palkinto edustaa.

Itse entisenä Finlandia Junior -raadin jäsenenä kannatan edelleen diktaattorimallia. Tietysti toivon myös esivalintaraadilta mahdollisimman suurta ja laajaa ammattitaitoa, ehkä siinä olisi sitten parannettavaa; esikarsituista hyvistä parhaan valitseminen on sitten jotain ihan muuta kuin hevosvoimien vertailua, siinä painavat muut asiat kuin alan tunteminen.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #57 : 20.04.2014 klo 18:14:52 »
Itse entisenä Finlandia Junior -raadin jäsenenä kannatan edelleen diktaattorimallia. Tietysti toivon myös esivalintaraadilta mahdollisimman suurta ja laajaa ammattitaitoa, ehkä siinä olisi sitten parannettavaa; esikarsituista hyvistä parhaan valitseminen on sitten jotain ihan muuta kuin hevosvoimien vertailua, siinä painavat muut asiat kuin alan tunteminen.
Miksi ei vois olla niin kutsuttu lautamies-systeemi eli 3 julkkista valitsee tuon Finlandia-ehdokkaan. Silloin ei olisi ihan niin diktaattori-meininkiä. Kyllä nyt 3 kpl julkkista saa tohon hommaan houkuteltua. Esim viime vuonna oli jo Madventuresin 2 tyyppiä valitsijoina.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #58 : 20.04.2014 klo 19:00:03 »
Kulttuurikeskustelu on vänkää, tai jotain.

Olen pahoillani. Virhe on minun. Näin pitkänäperjantaina mene mene tekel ufarsin.
Minun laskujeni mukaan Hesarissa on kolme suomalaista strippisarjista...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #59 : 20.04.2014 klo 19:56:06 »
Diktaattorimallin kannalla.
Se tekee koo touhusta mielenkiintoisen ja ennen kaikkea joka kerralla erilaisen.

"Asiantuntijaraati" ja edustusmääritelmät yms. on vaan niin kauheen hyvävelimeininkiä, että yököttää jo etukäteen. Yök.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2014 klo 19:58:37 kirjoittanut Tertsi »