Itse kuulun yhä tuohon "koulukuntaan", joka yhä tekstaa kaikki tekstit käsin. Kyninä käytän pääasiassa 03 Staedtlerin pigment linereita, joita saa nykyään jopa hyvinvarustetuista Tiimareista (!). Tämä on ollut hyvä koko tekstaukseen A4 kokoisissa töissä, ehkä A3 kokoisissa käyttäisin 05 kokoista kynää, mutta teen tuon kokoisia originaaleja ehkä muutaman vuodessa, jos ollenkaan.
Kynissä kokoja sitten löytyykin 03 alaspäin kaikki mahdollinen, sillä tykkään näperrellä pienessä koossa, jossa kokonaisuuden hallitseminen on minulle jotenkin helpompaa ja mielekkäämpää. Kai olen työskennellessäni jotenkin niin keskittynyt, että katson paperia todella läheltä... pitkän työputken jälkeen sen huomaa ainakin selässä, niskoissa ja hartioissa...

Kirjainten korkeudesta ja riviväleistä eri originaaleissa en voi oikeastaan muuta sanoa, kuin että jokainen tekee omien mieltymystensä mukaan. Lisäksi mitat riippuvat myös tekstin latomisen tyylistä, fontista, onko kapitaalein vain pienin kirjaimin vai ala-asteelta tutulla "kaunolla" väännettyä tekstiä... Jos kirjoittaa kapitaaleilla tekstaten, rivivälitarve on pienin, koska tukiviivan alapuolelle tulevia koukeroita ym. ei tule, paitsi ehkä tyylillisistä syistä. Itse käytän A4 originaaleissa kolmen millin kirjainvaraa yhden millin rivivälillä. Teksti on siis aika tiukkaan ladottua ja A4 - A5 pienentäessä se on entistäkin pienempää, joskin tekstaukseni on omasta mielestäni hyvin selkeää ja helposti luettavaa tyyliä. Lisäksi minulla on selkeä tarve tällaiseen menettelytapaan, koska useimmat sarjakuvani ovat varsin tekstipainoitteisia.
Paljoa em. suurempia kirjaimia ei kannata em. kokoisella kynällä vääntää. Ehkä vielä neljä milliä menisi, mutta puolen sentin korkuiset kirjaimet alkavat jo mielestäni olla hieman liian ohuita ja vaatisivat paksumpaa kynää. Itselleni on kuitenkin jo vaikea hallita mielekkäästi yli puolen sentin korkuisia kirjaimia.
Lopulta se on kuitenkin katsojan silmässä ja tekijän omien valintojen ja mieltymysten tulos. Tärkeintä on muistaa, että tekstin on oltava helposti ja sujuvasti luettavissa. Jos se ei sitä ole, ennemmin sitten se tietokone avuksi tai entistä ankarampaa lisäopiskelua tekstityksen kanssa.
Mitä tekstin kirjoittamiseen tulee, itse teen kirjoittamisen ja piirtämisen väliltä. Odotan yhä sitä professionaalisuutta saapuvaksi, jonka avulla kykynisin kirjoittamaan nopeasti sen, minkä nyt lähes tuskallisen hitaasti piirrän, saadakseni saman tuloksen. Eli aikaa tekstin tekemiseen menee vielä huomattavasti kauemmin kuin kirjoittamiseen normaalilla nopeudella, aivan liian kauan. En kuitenkaan varsinaisesti piirrä kirjaimia vaan yksinkertaisesti kirjoitan hitaasti ja huolellisesti. Jälkeen olen ollut nykyisin varsin tyytyväinen...