Kirjoittaja Aihe: Tekstaaminen  (Luettu 18395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re:Tekstaaminen
« Vastaus #15 : 23.09.2004 klo 15:36:10 »
Myönnän että tekniikkani on hieman outo, mutta se toimii vallan hyvin minun tarkoituksiini.

Helskutaperk..! Voittajaidea. Kiitos.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

tertsi

• Vieras
« Vastaus #16 : 11.11.2004 klo 22:02:17 »
Olen surkea tekstaaja.

Mutta kokeilin tossa päivänä muutamana seuraavanlaista menentelmää:

Piirsin sarjakuvan, mutta jätin puhekuplat valkoisiksi, ilman textiä, siis.

Jäljensin puhekuplien muodot valopöydällä millimetripaperille.

Tekstasin millimetripaperille tussilla, tekstausterällä.

Skannasin piirroksen ja tekstauksen erikseen.

Häivytin tekstauksesta millimetripaperin sinisen pois tietotekniikan avulla.

Lätkäsin photarissa tekstauksen ja piirroksen päällekkäin.

Olen tulokseen TODELLA tyytyväinen.

Ei siis mitään ihmeellistä, mutta kuten alussa totesin, olen huono tekstaamaan.

Tässä linkki:
http://www.selry.fi/suomi/frames.htm

-Klikkaa "Elintae-lehti"
-Sivun alareunassa M. Makkarainen
« Viimeksi muokattu: 11.11.2004 klo 22:02:44 kirjoittanut tertsi »

-JJ-

• Jäsen
Re: Tekstaaminen
« Vastaus #17 : 17.04.2006 klo 00:21:48 »
Hei, herätin tällaisen keskustelun henkiin, kun tarvitsen teidän asiantuntijoiden apua!

Luin tämän keskustelun, ja heräsi kysymyksiä asiaan liittyen.

Kertokaas nyt vaikkapa vain lyhyesti.

Millaisia kaikkia tekniikoita on tuon tekstin ja puhekuplien laatimisessa. Käytettävissä minulla ei ole sitä valopöytä sydeemiä, mutta skanneri on...

Eli, jos minulla on aivan sairaan ruma käsiala ja en osaa piirtää hienon muotoisia puhekuplia, mikä olisi minulle hyvä vaihtoehto? Kuplat kuitenkin olisivat välttämättömät. :-\
Kertokaa erilaisia tekniikoita. KIITOS! :)

näin on tehty

• Vieras
« Vastaus #18 : 17.04.2006 klo 10:53:23 »
1 tekstaa lyijykynällä tekstit kohdilleen jotta näet paljonko ne vie tilaa. Sijoittele muut kuvat ruutuihin.
2 vetele lyijärillä tekstausapuviivat säännöllisten välimatkojen korkeudelle toisistaan niin että rivien väliin jää puoli kirjaimenkorkeutta.
3 tekstaa uudelleen vaikka 0.8 millin Micronilla tai vastaavalla lyijärimallin päälle melko nopeaan, jämäkkään tempoon.
4 hahmottele puhekupla lyijykynällä mieleiseksesi. Suosittelen suorakaiteenmuotoista tyyliä jossa kulmat on pyöristetty, tällöin tilaa säästyy verrattuna soikeisiin kupliin, mutta pitää katsoa että tekstin ja kuplakehyksen väliin jää kirjaimen alan verran ilmaa.

Halvin valopöytä on jykevä lasilevy, johon saa vaikka kiinnitettyä nipistinlampun. Sen voi asetella kirjapinojen päälle käytön ajaksi. Tai nivelvalaisin alle.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #19 : 10.05.2006 klo 12:32:08 »
Tussataanko puhekuplat ennen kuin aletaan piirtää kuvaan muuta, oikeaa kuvaa?
Ehkä kätevintä on tosiaan tehdä niin, että ensin tekstataan ja piirretään puhekuplat ja vasta sitten tussataan. Mutta kyllä ne puhekuplat voi tussata siinä samassa yhteydessä kun tussaa muutenkin.
Tässä kuten kaikessa muussakin, ei ole mitään oikeaa ja ehdotonta työjärjestystä. Tee niin kuin sinulle parhaiten sopii ja mikä tuntuu luontevalta.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #20 : 10.05.2006 klo 17:22:46 »
Tuotapa noin .. tää voi tuntua jo pikkutarkalta mutta mielipidehän se multa vaan on.

Laitan joskus merkille kuinka tekstejä on "aseteltu" kupliin, koska senkin voi tehdä niin monella tapaa. Sana- tai rivinjako, rytmitys ja tekstin koko suhteessa kuplaan kokoon ..

Hyvä idea on tosiaan itse piirtäessä (koe)tekstata kuplat ja todeta mahtuuko kaikki tekstit. Joskus homma on tehty tosi hutiloiden, joskus paremmin. Tähän nyt oon huono antamaan esimerkkiä mutta vaikkapa uusipainos Lucky Luke-t on näemmä konetekstattua mutta hyvin toteutettua ja kai alkuperäisen näköistä? Teksti on suurinpiirtein keskitettyä ja sopii mukavan väljästi kupliin .. (Oon tehnyt käännöksiäkin ja tähän ongelmaan on tullut perehdyttyä .. Alkutekstiä on surkeeta alakaan karsimaan koska käännös ei millään mahtuisikaan alkuperäiskuplaan .. )

Ja lopulta, teksti ja kupla on myös eräänlainen kuvaelementti kokonaisuutenaan ja osana itse kuvan kokonaisuutta että se kannattaisi ottaa huomioon myös.

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Pilsu

• Tyhmäntoimittaja
  • Jäsen
  • Greaseball
« Vastaus #21 : 18.05.2006 klo 16:50:50 »
En enää suostu tekstaamaan käsin, ainakaan paljoa tekstiä; tuntuu siltä, että saan kirjoituskrampin. Kättä rupeaa särkemään ihan mahdottomasti. Näin siis tekstatessa. Piirrän vielä normaalisti, mutta äsken vaihdoin tuon vanhanaikaisen metallikärkipiirtimen ihan tavalliseen Pigma Micron tussivastaavaan ja täytyy sanoa, että jäljen puolesta en tunne menettäneeni yhtään mitään.
Piirtääkö vai tekstatako tekstiä? Omasta mielestäni silloin, kun vielä jaksan tekstata se on jonkinlainen välimuoto noista kahdesta.
"Et ole juovuksissa, jos kykenet makaamaan lattialla pitämättä kiinni mistään."

-Dean Martin

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #22 : 18.05.2006 klo 16:55:34 »
En enää suostu tekstaamaan käsin, ainakaan paljoa tekstiä; tuntuu siltä, että saan kirjoituskrampin. Kättä rupeaa särkemään ihan mahdottomasti. Näin siis tekstatessa. Piirrän vielä normaalisti, mutta äsken vaihdoin tuon vanhanaikaisen metallikärkipiirtimen ihan tavalliseen Pigma Micron tussivastaavaan ja täytyy sanoa, että jäljen puolesta en tunne menettäneeni yhtään mitään.
Piirtääkö vai tekstatako tekstiä? Omasta mielestäni silloin, kun vielä jaksan tekstata se on jonkinlainen välimuoto noista kahdesta.
Pitää vain harjoitella kevyempi ote kynästä. Rasitusvammat yleistyvät että pitäisi varmaan perehtyä ergonomiaan.

Mikä on vanhanaikainen metallikärkipiirrin?

Pilsu

• Tyhmäntoimittaja
  • Jäsen
  • Greaseball
« Vastaus #23 : 18.05.2006 klo 17:02:08 »
Mikä on vanhanaikainen metallikärkipiirrin?
En mä ole sille oikein parempaakaan nimeä keksinyt, vaikka oon käyttänyt jo yli kolmekymmentä vuotta moista.
Siis, sellanen varsi, mihin tulee metallinen hius- tai muu terä ja joka kastetaan tussipulloon. Vanhanaikaista. Kyllähän SINÄ tiedät.
"Et ole juovuksissa, jos kykenet makaamaan lattialla pitämättä kiinni mistään."

-Dean Martin

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 04.06.2006 klo 11:25:26 »
Pitää vain harjoitella kevyempi ote kynästä. Rasitusvammat yleistyvät että pitäisi varmaan perehtyä ergonomiaan.

Mutta kaikilla kynillä ei voi piirtää kevyesti eli painamatta "kouristuksenomaisesti"... tai sitten pitää vielä opetella ja valkata vain niitä välineitä joilla voi.

Itse olen viime aikoina laittanut kaikki tekstit koneella sillä oma käsialani on kaikista parannusyrityksistä huolimatta edelleen tajuttoman huono. Eipä se tekstin asettelu ja kuplien koon arviointikaan aina toimi... ehe. Tekstaisin mieluiten käsin, koska en välitä kliinisestä fontista. Minulla on tasan kerran ollut ulkopuolinen tekstaaja ja se oli hauskaa.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #25 : 04.06.2006 klo 11:34:13 »
Itse olen viime aikoina laittanut kaikki tekstit koneella sillä oma käsialani on kaikista parannusyrityksistä huolimatta edelleen tajuttoman huono. 
Sun tekstaus on ihan kehityskelpoista.

laureline

• Vieras
« Vastaus #26 : 04.06.2006 klo 21:54:39 »
Myönnän että tekniikkani on hieman outo, mutta se toimii vallan hyvin minun tarkoituksiini.
Tosi hyvä idea, varmaan käsialakin harjaantuu. Mulla on myös onneton tekstaus ja teen suosiolla kaikki tekstaukset koneella.

Jokeri 99

• Vieras
Vs: Tekstaaminen
« Vastaus #27 : 11.12.2010 klo 09:01:54 »
Heips.

Itselläni kun aina menee teksti aivan vinoon enkä jaksa apuviivioja piirtää. Mutta kun kerroin murheestani eräälle ystävälleni, hän antoi kätevän vinkin: Mittaa ja piirrä mustalla tussilla paperille apuviivoja sivu täyteen sitten kun rupeaa tekemään sivua, paperi vain alle niin ei tarvitse piirrellä apuviivoja siihen sivuun.  Tosin ei oikein toimi hyvin kuin ohuella paperilla..

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #28 : 11.12.2010 klo 13:23:06 »
Heips.

Itselläni kun aina menee teksti aivan vinoon enkä jaksa apuviivioja piirtää. Mutta kun kerroin murheestani eräälle ystävälleni, hän antoi kätevän vinkin: Mittaa ja piirrä mustalla tussilla paperille apuviivoja sivu täyteen sitten kun rupeaa tekemään sivua, paperi vain alle niin ei tarvitse piirrellä apuviivoja siihen sivuun.  Tosin ei oikein toimi hyvin kuin ohuella paperilla..

Luulis että helpompi olis printata tuollainen apuviiva-arkki tietokoneelta.
:)

Mä olen aina pitänyt itseäni suhteellisen huonona tekstaajana, sikäli että vaikka jälki välillä on hyvää, on se välillä huonompaa kuin voisi olla. Toisaalta mulla on vaativat kriteerit, esimerkiksi se kuinka nopeasti ihmiset puhuvat pitää näkyä tekstauksen lennokkuudessa, kuitenkin niin että jälki on koko ajan tasalaatuista. En luonnostele tekstausta millään tavoin, en käytä apuviivoja, ja tekstaan jo ennen kuin edes luonnostelen kuvia: kun ruutujen reunat ovat luonnosten mukaan paikallaan, tekstaan koko sivun yhdellä kertaa Pilot DR 05 -kuitukärjellä ja sitten katselen tekstausta: välittyykö tarinan tunnelma pelkistä kirjaimista? Kuplien ääriviivat teen samalla kuin muunkin piirtämisen.

Jokeri 99

• Vieras
« Vastaus #29 : 12.12.2010 klo 08:51:45 »
Luulis että helpompi olis printata tuollainen apuviiva-arkki tietokoneelta.
:)

No onhan toi totta mutta koneella tuntuu olevan niin hankalaa saada oikeen kokosta..Ja eihän noita arkkeja tarvi tehä ku yksi ( Paitsi jos vaihtaa tekstaus kokoa )
niin ei se kauhea vaiva käsinkään ole.