Kirjoittaja Aihe: Hiilellä piirtäminen  (Luettu 12446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

WQ

• Jäsen
Hiilellä piirtäminen
« : 14.02.2013 klo 18:50:00 »
Koetin etsiä hiilillä piirtämisestä ketjua mutten löytänyt. Onko siittä kokemuksia foorumilla kenelläkään? Itseäni on alkanut kiinnostaa muttei ole mitään kokemusta. onko huokoinen paperi hyvä? Onko hiilikynissä jotain pehmeyseroja tai vastaavia? Kaikki informaatio kelpaa!  :)

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Vs: Hiilellä piirtäminen
« Vastaus #1 : 14.02.2013 klo 18:58:33 »
Koetin etsiä hiilillä piirtämisestä ketjua mutten löytänyt. Onko siittä kokemuksia foorumilla kenelläkään? Itseäni on alkanut kiinnostaa muttei ole mitään kokemusta. onko huokoinen paperi hyvä? Onko hiilikynissä jotain pehmeyseroja tai vastaavia? Kaikki informaatio kelpaa!  :)

Jokainen taidekoulun käynyt on piirtänyt hiilellä niin että hiilipölyä tulee korvistakin. Piirustushiiltä myydään tikkuina, hiilikyniä ei oikein kannata ostaa kun sitten saa olla teroittamassa koko ajan, ja hintakin on kova. Sitten tarvitaan melko pystysuora alusta (esimerkiksi vanerilevy kiinnitettynä maalaustelineeseen) ja halpaa ns. "skissipaperia", hiilen pyyhkimiseen säämiskä ja pala ranskanleivän sisusta. Lopuksi fiksatiivia ja tuuletettu tila fiksaamiseen.

Hiilipiirrokset kannattaa tehdä isoon kokoon. A1 ei ole vielä yhtään liian iso arkki.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2013 klo 19:01:45 kirjoittanut [kivi] »

WQ

• Jäsen
« Vastaus #2 : 14.02.2013 klo 20:23:06 »
Ok, kiitos kivelle vastauksesta. Itellä ei ol mitään taidekouulu taustaa ni oli melkein kaikki uutta tietoo. Mitenkä mahtaa onnistuu tavalliselta sunnuntai tuhertajalta normi valopöydällä ilman sen suurempia hifistelyjä ja investointeja. A4 piirustuspaperii, hiilenpätkä ja ransaknleipää kyllä on saatavilla!  ;D Jos taidekoululaiset on piirrellyt ittensä kyllästyksiinsä asti ni onko hiilipiirustukset vähän semmonen unohdettu juttu ammattipiireis niinku vesiväritkin?

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #3 : 14.02.2013 klo 21:34:51 »
Kannattaa mennä vaikkapa paikallisen työväenopiston elävän mallin kurssille. Hiili on erinomainen piirustusväline sellaiseen.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 14.02.2013 klo 21:59:29 »
'Jokainen taidekoulun käynyt on piirtänyt hiilellä niin että hiilipölyä tulee korvistakin. '- Johtuu miten asennoituu. Henk.koht pidin edellisvuoden hiilipiirros tunneista. Erinomainen tapa opetella perusteita. Lämpimästi suosittelen.
Kello- viiden- tee.

WQ

• Jäsen
« Vastaus #5 : 15.02.2013 klo 10:03:44 »
Selvä. Entäs ihan perusteet. Onko hiilipiirroksessa jotain nyrkkisääntäjä? että ensin hahmotellaan ääriviivoja, sitten tehdään varjostukset j lopuksi ääriviivat piirerretään valmiiksi vai onko se tottumus kysymys miten noita värkkää. Mun oma hiili on jotenki sellanen, että ku hengittääki ni hiili lähtee pois paperista. siks oon varjostellu ja vasta lopuks tehny ääriviivat, koska kaikki pyyhiytyy muuten pois ku varjostelee. Tai varmaan se johtuu liian "sileästä" paperista.. en tiiä. täytiiki koettaa hakee jotain kursseja satakunnan tai e-pohmanmaan seudulta  :)

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 15.02.2013 klo 10:14:22 »
Peruste piirtämisessä ainakin itselläni on että tunnetta pitää olla. Jos et saa kiinni mainitsemasta tunteesta niin lue/katsele sinua inspiroivia kirjoja vaikkapa. En itse saannut juurikaan erityisesti opetusta hahmotteluun, toisaalta olen piirtänyt koko pienen ikäni niin kaipa se vaikuttaa asiaan. Jokainen toimii oman näkökyvynsä ja visionsa mukaan. On taas erikseen vaikkpa : Ville Löppönen. Eli jos etsit omaa ilmaisuasi niin suosittelen piirtämään kaikilla kynillä.

(En välttämättä ole paras mahdollinen neuvoja antamaan mutta halusin alkuun kannustaa sinua. On sinun asiasi miten käsittelet mietteitäni. Kiitos joka tapauksessa)
Kello- viiden- tee.

WQ

• Jäsen
« Vastaus #7 : 16.02.2013 klo 10:39:37 »
Kiitos korrolle, tiedän kyllä mitä tarkoitat tuolla tunnelmalla. Olen itekki piirtäny koko ikäni, mutta pääasias lyijärillä ja tusseilla, en hiilillä. Jatkan hiilellä töhertämistä, se kiehtoo jollakinlailla. Sillä saa kivasti luonto ja eläinaiheiset tummat työt ja tunnelman vagittua paperille, siis jos sen osaa. :D

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #8 : 16.02.2013 klo 19:02:09 »
Selvä. Entäs ihan perusteet. Onko hiilipiirroksessa jotain nyrkkisääntäjä? että ensin hahmotellaan ääriviivoja, sitten tehdään varjostukset j lopuksi ääriviivat piirerretään valmiiksi vai onko se tottumus
Hiilipiirustusta voi tehdä tietenkin monella tapaa. Yleisintä on mainittu mallipiirustus kipseistä tai elävästä mallista, jota taidekouluissa harrastetaan. Maalaukset voi luonnostella hiilellä. Tekniikka on edetä vaaleasta tummaan jo luonnosteluvaiheessakin, välillä kannattaa fiksata se valmis piirros kiinni paperiin, jotta saa uutta tummempaa päälle.

Ja vaaleasta tummaan ihan siitäkin syystä että hiiltä voi olla vaikea pyyhkiä kokonaan. Vaaleimpia kohtia kannattaa siis tosiaan säästellä ja varoa.
Paperiksi litoposteri, sen karhea eikä kiiltävä puoli tai sitten joku iso rullapaperi (mallia Canson) pingotettuna. Ja tosiaan iso koko, sillä hiiltä ei saa kovin terävänä pysymään.

Sarjakuvaa on tehty hiilellä vähemmän, mutta tunnetuin alan edustaja on Anke Feuchtenberger, jonka "Huora H kulkee omaa rataansa" on jopa ilmestynyt suomeksi.

EDIT: Sori, korjasin tuon kuntoon eli vaaleasta tummaan. Kiireessä tuli taas kirjoitettua potaskaa.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2013 klo 19:52:40 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

WQ

• Jäsen
« Vastaus #9 : 18.02.2013 klo 21:52:48 »
Ok, kysyisin vielä tekniikasta, eli tummasta vaaaleaan vai vaaleasta tummaan? Sain Reima Mäkisen vastauksesta käsitykse kumpaankin vaihtoehtoon. Itte olen piirtänyt vaaleasta tummaan. sitä fiksiainetta mulla ei vielä oo, ja siks oon edenny tommosessa järjestyksessä. Myydäänkö sitä säämiskää ihan tavallisissa taideliikkeissä? sillä hiilen vissii saa parhaiten kumattuu?

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #10 : 18.02.2013 klo 22:15:29 »
Ok, kysyisin vielä tekniikasta, eli tummasta vaaaleaan vai vaaleasta tummaan? Sain Reima Mäkisen vastauksesta käsitykse kumpaankin vaihtoehtoon. Itte olen piirtänyt vaaleasta tummaan. sitä fiksiainetta mulla ei vielä oo, ja siks oon edenny tommosessa järjestyksessä. Myydäänkö sitä säämiskää ihan tavallisissa taideliikkeissä? sillä hiilen vissii saa parhaiten kumattuu?

Vaaleasta tummaan. Hiilen pyyhkiminen on vaikeaa, mutta säämiskällä ja ranskanleivän sisuksella onnistuu. Säämiskää saa vaikkapa huoltoasemilta ja autotarvikeliikkeistä, katso kuitenkin että ostat sellaisen mihin ei ole imeytetty saippuaa :-D

Fiksatiivi haisee todella pahalta. Mä just tänään epähuomiossa tein kaiken muun ohessa vähän pastellitaidetta ja tietenkin mitään ajattelematta sumutin fiksatiivit ihan tuossa työpöydällä - hiukan on ollut viileää ikkuna auki siitä lähtien :-D Kannattaa mennä vaikka parvekkeelle tai ihan ulos spreijaamaan.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #11 : 18.02.2013 klo 22:35:00 »
Fiksatiivi haisee todella pahalta.

Joo, ehdottomasti ulkona. Ja ei kannata ostaa ainakaan Talenssin Concentrated Fixative Pastel -tölkkiä. Siinä on joku ruusun tuoksu tai vastaava. Työt haisevat sen jälkeen kuin ranskalainen eläkeläisten bordelli. Ai mistäkö tiedän... no köh minä...

Joka tapauksessa kannattaa fiksata useampaan otteeseen. Sekään ei tee hiilestä mitenkään kosketuksen kestävää, joten työt kannattaa suojata hyvin.

Hiilikumi on myös käyttökelpoinen, jos haluaa oikein tarkasti pyyhkiä.

WQ

• Jäsen
« Vastaus #12 : 22.02.2013 klo 19:13:51 »
Kiitoksia kaikille vastauksista, eiköhän näillä neuvoilla rupee jotain tulosta tulla, pistän galleriaa jotaki toherryksiä näytille ku valmistuu ni maestrot saa neuvvoo taas lisää
 :)