Kirjoittaja Aihe: Roopen kapakkatappelu  (Luettu 5556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vieras

• Vieras
Roopen kapakkatappelu
« : 28.08.2004 klo 03:22:46 »
Päivää kaikille, sori kun e jaksa vielä rekisteröityä. Sarjakuvasivuja selatessa heräsi "ihan pakko" löytää roopen klondike seikkailuiden kapakkatappelu ruudusta tietoa. Onko siitä öljyväri taulu? Tai vesiväri? Vai onko se pelkkä piirrosruutu. Kaikki info tervetullutta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re:Roopen kapakkatappelu
« Vastaus #1 : 28.08.2004 klo 14:22:54 »
Jepp, sensuroinnista ei ole ollut kyse vaan kustantajan tarpeesta mahduttaa samaan lehteen täytetarina jonkin U.S.A:n postilaitoksen käsittämättömän määräyksen takia. Tai sitten kyse tosiaan oli mainoksista, ei olisi ollut ensimmäinen kerta kun Barksin sivurytmitystä tärvättiin niiden takia. Tanskalaisten oikuista puhumattakaan...

(Edit: No, kai se on sitten Barskia itseään uskottava. Comics Journalissa vaan joskus muinoin eli 1984 tienoissa epäiltiin josko olisi ollut vaan postilaitoksesta kyse. Saattoipa tietenkin ollakin, siis tulla tuo leikkelyvaade sieltä, sen verran outo on U.S. Mail)

Mutta tuosta kapakkatappeluruudusta, se kiersi sitten kopionkopiona keräilijältä toiselle, kunnes Aku Ankan toimitus sai (puolta sivua lukuunottamatta) jutun kasaan, fiilasi käännöstä viimeisen päälle ja väritytti koko jutun uusiksi.

Takaisin Klondikeen on julkaistu kokonaisuudessaan myös Roope-Sedän joululehtenä.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2004 klo 23:08:57 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Roopen kapakkatappelu
« Vastaus #2 : 28.08.2004 klo 22:39:13 »
Kyseisestä sarjasta poistettiin viisi sivua, joita pidettiin arveluttavina. Barks itse on sanonut: "...the sequence was cut beacause of violence and dance hall atmosphere." ja "It was quite while afterwards I found out why they cut it. I got letter from the office [....] that I had violated a lot of their taboos and should have sense enough it wouldn't work". Leikatussa pätkässä oli mukana siis paitsi tämä väkivaltakohtaus, myös kohtaus, jossa Roope kidnappaa Kultun, ja se ei käynyt päinsä.
 - Barrier: Carl Barks and the Art of the Comic Book s. 133.

Timo

lasse

• Jäsen
Re: Roopen kapakkatappelu
« Vastaus #3 : 18.03.2005 klo 20:54:04 »
barks oli kuulemma itse pitänyt suomen version värityksestä eniten! tietääkö kukaan onko ne numerot/kirjat/albumit kalliita missä on "takaisin klondikeen" -tarina?itse olen lukenut sen albumista "visukintun vuosikymmenet" mutta sekin oli minulla vain lainassa kirjastosta.olen etsinyt aa:n numeroita1-3/1981 kirppareilta ja divareista mutta eipä löydy! nyyh!!!

Lurker

• Valvoja
Vs: Roopen kapakkatappelu
« Vastaus #4 : 02.07.2014 klo 12:14:07 »
Chaplinin Kultakuumeen kapakka taisi olla aika suoraan Barksin inspiraationa.

Roope astuu saluunaan ja Kultu laulaa...

« Viimeksi muokattu: 02.07.2014 klo 12:45:11 kirjoittanut Lurker »

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #5 : 02.07.2014 klo 13:34:37 »
Barksin tarinan kuva pitäisi olla jotta voi verrata.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Dwight

• Jäsen
Vs: Re: Roopen kapakkatappelu
« Vastaus #6 : 03.07.2014 klo 07:23:41 »
barks oli kuulemma itse pitänyt suomen version värityksestä eniten! tietääkö kukaan onko ne numerot/kirjat/albumit kalliita missä on "takaisin klondikeen" -tarina?itse olen lukenut sen albumista "visukintun vuosikymmenet" mutta sekin oli minulla vain lainassa kirjastosta.olen etsinyt aa:n numeroita1-3/1981 kirppareilta ja divareista mutta eipä löydy! nyyh!!!

Nuo ankat 1 , 2 ja 3 ovat just huutonetissä pikkurahalla.

http://www.huuto.net/kohteet/aku-ankka-1-_-1981/319944414

http://www.huuto.net/kohteet/aku-ankka-2-_-1981/320268719

http://www.huuto.net/kohteet/aku-ankka-3-_-1981/320268762

Ja vielä ...

http://www.huuto.net/kohteet/roope-seta-12a_1987-takaisin-klondikeen/319506232

D
« Viimeksi muokattu: 03.07.2014 klo 07:25:43 kirjoittanut Dwight »

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 03.07.2014 klo 11:26:22 »

Siinä on samanlainen kaksikerroksinen baari. Siis
XXX eikä kyläsaluuna. Nähty niinku piljoonassa hollywoodleffassa.

Lurkerin postaama kuva on upea.

edit: Kvaakin kielipoliittista linjausta noudattaen poistettu prostituoitujen henkilöiden ostopaikkaa tarkoittava ilmaisu.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2014 klo 12:24:54 kirjoittanut J Lehto »

Ares B

• Jäsen
« Vastaus #8 : 03.07.2014 klo 13:07:06 »

Itse tarinassa ei suoranaista verrokkikuvaa ole, mutta tämä kansikuva on aika lähellä:

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #9 : 04.07.2014 klo 01:20:02 »
Minusta Chaplinin kulkurissa ja Roopessa on vähän samaakin. Kulkurin kävelytyyli ja Roopen ankkamainen kävelytyyli eivät ole hirveän kaukana toisistaan.

Lurkerin postaama kuva voisi olla suoraan Barksin/Rosan tarinoiden sivuilta.
Kultakuume on Chaplinin pojan kanssa suosikkini Chaplin elokuvista ja oli todella hienoa että Lurker otti tämän esille koska nyt löydän taas yhden syyn/näkökulman katsoa tuon elokuvan!

En muista koskaan verranneeni noita tarinoita toisiinsa vaikka samaa aihetta käsittelevätkin ja samaan paikkaan sijoittuvatkin.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.