Kirjoittaja Aihe: Tietokantasovellukset sarjakuville  (Luettu 6363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ppanula

• Jäsen
Tietokantasovellukset sarjakuville
« : 08.08.2012 klo 21:13:48 »
Minulla on tuossa hylyssä aika paljon sarjiksia, pääasiassa marvel/dc. Ajattelin tehdä pienen inventaarion ja ehkä hankkia puuttuvia numeroita sitten kun tietää ensin mitä puuttuu. Tavoitteena voisi olla hankkia kaikki marvelin suomennetut sarjakuvat 80 luvulta.

Mutta mikäs olisi softa (Windows mieluiten) mitä voisin käyttää, eli syöttää nimet yms. sisään. näitä collector softia löysin 2-3 englanninkielisiä, mutta mitenköhän nämä jenkkisarjakuville tehdyt softat ymmärtää suomennettuja?

Antakees vinkkejä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Vs: Tietokantasovellukset sarjakuville
« Vastaus #1 : 08.08.2012 klo 21:17:41 »
Comic Book Databasessa on aika hyvin listattuna myös suomennettuja lehtiä ja omien lehtien listaaminen onnistuu siellä aika kätsysti. Itse käytän sitä, vaikka se aika suppea onkin joidenkin suomilehtien kohdalla. Toisaalta käyttäjät voivat itse lisätä sinne lehtiä, joten mikään ei estä sieltä puuttuvia numeroita lisäämästä tietokantaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #2 : 09.08.2012 klo 19:33:33 »
Tein listaukset omista lehdistäni Open Officen Excel -klooniin.

Saa sitten lisättyä mukaan sitä tietoa mitä itse kaipaa (piirtäjiä/kässääjiä) ja lajiteltua tietoa siten kun haluaa.

Eikä katoa interwebbistä yllättäen vieden kaikki tietosi mukanaan...

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #3 : 09.08.2012 klo 20:29:17 »
Comic Book Databasessa on aika hyvin listattuna myös suomennettuja lehtiä ja omien lehtien listaaminen onnistuu siellä aika kätsysti. Itse käytän sitä, vaikka se aika suppea onkin joidenkin suomilehtien kohdalla. Toisaalta käyttäjät voivat itse lisätä sinne lehtiä, joten mikään ei estä sieltä puuttuvia numeroita lisäämästä tietokantaan.
Registeröin itseni tonne Comic Book Databaseen, mutta eipä tule mitään aktivointi-viestiä sähköpostiin. Kuinka kauan kestää, että tää lähettää ton viestin...olen odottanut jo 15 min.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Riffe

• Man of Tomorrow
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 09.08.2012 klo 22:58:22 »
Registeröin itseni tonne Comic Book Databaseen, mutta eipä tule mitään aktivointi-viestiä sähköpostiin. Kuinka kauan kestää, että tää lähettää ton viestin...olen odottanut jo 15 min.

Kai muistit katsoa roskapostien kansion erikseen?

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #5 : 10.08.2012 klo 05:45:19 »
Kai muistit katsoa roskapostien kansion erikseen?
Odotin tunnin ja sitten vasta se lähetti sen aktivointi-viestin. Aika hidasta touhua.
Nyt kun sitten oppis käyttää tota databasea. Yritin etsiä suomalaisia Tinttejä sieltä mutta ei näköjään kukaan ole pistänyt niitä sinne tai sit olen täysi tumpelo hakija.

Olis kyllä kiva, jos tämmöisen databasen tekis joku nörtti kvaakilainen ja ihan vain suomalaisista sarjakuviista.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 10.08.2012 klo 11:37:37 »
Tein listaukset omista lehdistäni Open Officen Excel -klooniin.

Saa sitten lisättyä mukaan sitä tietoa mitä itse kaipaa (piirtäjiä/kässääjiä) ja lajiteltua tietoa siten kun haluaa.

Eikä katoa interwebbistä yllättäen vieden kaikki tietosi mukanaan...

Itse olen tehnyt listauksen ihan vain tekstitiedostoon. Toimii riittävän hyvin.
Tietenkin sellainen tietokanta olisi kiva, niin voisi tehdä hakuja ja listata helposti haluamansa sarjakuvat. Yritin sellaista väsätä jossain vaiheessa mutta hankaluudeksi muodostui kokoelmat, joissa on pitkä lista kirjoittajia ja piirtäjiä, joten urakka jäi kesken.  Jos kirjoittajalle varasi vain yhden kentän ja pisti sitten siihen kaikkien kirjoittajien nimet, niin haettaessa tiettyä kirjoittaa haku ei löytänyt kokoelmia, joissa kirjoittaja oli mukana. Joka kirjoittajan sijoittaminen omaan kenttään tuntui myös hankalalta, sillä sitten kentillä olisi eri tunnisteet. Todennäköisesti tähänkin olisi joku helppo ratkaisu mikä ei vain ole tullut mieleen enkä ole jaksanut tietokantaohjelmiin sen tarkemmin perehtyä.
Mites sinä olet tuollaiset hoitanut?

Tietysti yksi vaihtoehto olisi vain listata kaikki haluamansa tiedot ascii-tiedostoon ja tekaista pikku koodinpätkä, jolla voisi hakea haluamansa rivit hakusanan perusteella.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #7 : 10.08.2012 klo 12:16:00 »
Mullakin on valmistumassa pikku hiljaa listaus Excel-tiedostona. Ajatuksena on, että ainakin aluksi pistän siihen ne, mitä Comic Book Databasessa ei ole. Paperilla mulla on kyllä listattuna kaikki.
Tietokantaa koitin tehdä, mutta jostain syystä mun Open Office ei sitten siitä tykännytkään, vaan tuhosi oma-alotteisesti yli puolet kirjatuista lehdistä. Se vähän latisti intoa jatkaa, joten en sitten sillä jatkanut. Mutta toi excel (tai Open officen versio) on ihan kätevä sekin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Korsto-Mikko

• Jäsen
  • Huisin kärniqåglimölnikkiä - vai mitä, ihmiset?
« Vastaus #8 : 10.08.2012 klo 13:29:18 »
Yritin sellaista väsätä jossain vaiheessa mutta hankaluudeksi muodostui kokoelmat, joissa on pitkä lista kirjoittajia ja piirtäjiä, joten urakka jäi kesken.  Jos kirjoittajalle varasi vain yhden kentän ja pisti sitten siihen kaikkien kirjoittajien nimet, niin haettaessa tiettyä kirjoittaa haku ei löytänyt kokoelmia, joissa kirjoittaja oli mukana. Joka kirjoittajan sijoittaminen omaan kenttään tuntui myös hankalalta, sillä sitten kentillä olisi eri tunnisteet. Todennäköisesti tähänkin olisi joku helppo ratkaisu mikä ei vain ole tullut mieleen enkä ole jaksanut tietokantaohjelmiin sen tarkemmin perehtyä.

Mä olen listannut Excdliin jo viimeisen kymmenen vuoden ajan aina lähes kaikki Suomessa ilmestyneet albumit. Nyt tiedostossa on noin 8500 riviä. Yhteen sarakkeeseen olen merkannut sitten X:llä, jos itse omistan kyseisen albumin. Yhdessä sarakkeessa on myös kaikki tekijät, ja kyllä mulla vain toimii mainiosti haku: näyttää myös kaikki kokoelmat, joissa tekijä on mukana.
Kaverini väittävät, että kaikki kirjat eivät sisältäisi peräkkäisiä kuvasarjoja, mutta en ole koskaan uskaltanut ottaa asiasta selvää.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 10.08.2012 klo 14:19:02 »
Mä olen listannut Excdliin jo viimeisen kymmenen vuoden ajan aina lähes kaikki Suomessa ilmestyneet albumit. Nyt tiedostossa on noin 8500 riviä. Yhteen sarakkeeseen olen merkannut sitten X:llä, jos itse omistan kyseisen albumin. Yhdessä sarakkeessa on myös kaikki tekijät, ja kyllä mulla vain toimii mainiosti haku: näyttää myös kaikki kokoelmat, joissa tekijä on mukana.

Tuolla hakuongelmalla viittasin tietokanta kokeiluuni, mutta tarkennuksena vielä kysyisin, että tarkoitatko sellaista hakua, jossa Etsi(Find)-komennolla saat korostustuksen kaikkiin teksteihin, jotka vastaavat hakua? Sellainen toimii minun tekstiversiossani ihan hyvin. Itse haaveilin sellaisesta hausta, jossa ohjelma tuottaa esimerkiksi listan kaikista sarjakuvista, joissa on tietty tekijä. 

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #10 : 10.08.2012 klo 14:45:26 »
Tuolla hakuongelmalla viittasin tietokanta kokeiluuni, mutta tarkennuksena vielä kysyisin, että tarkoitatko sellaista hakua, jossa Etsi(Find)-komennolla saat korostustuksen kaikkiin teksteihin, jotka vastaavat hakua? Sellainen toimii minun tekstiversiossani ihan hyvin. Itse haaveilin sellaisesta hausta, jossa ohjelma tuottaa esimerkiksi listan kaikista sarjakuvista, joissa on tietty tekijä.  
MS Excelissähän on tuo Pivot-toiminto. Eikös sillä ja Access-ohjelmalla voisi tehdä ihan hyvän tietokantaohjelman sarjakuville. Koulussa opetettiin tota vähän, mutta itse en ainakaan Pivotista ja Accessista ymmärtänyt mitään ja nekin mitä olen oppinut on unohtunut matkan varrella.

Itse olen tehnyt mun leffa-kokoelmasta semmoisen helpon tietokannan Exceliin. Mutta vaikeutena on saada siihen useamman näyttelijän tiedot. Siinä on suodatus-toiminto päällä, mutta se ei toimi niinkuin haluisin. Siksi heivasinkin näyttelijät pois ja  olen luetteloinut ainoastaan ohjaajat.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #11 : 10.08.2012 klo 17:55:15 »
Yritin sellaista väsätä jossain vaiheessa mutta hankaluudeksi muodostui kokoelmat, joissa on pitkä lista kirjoittajia ja piirtäjiä, joten urakka jäi kesken.  Jos kirjoittajalle varasi vain yhden kentän ja pisti sitten siihen kaikkien kirjoittajien nimet, niin haettaessa tiettyä kirjoittaa haku ei löytänyt kokoelmia, joissa kirjoittaja oli mukana. Joka kirjoittajan sijoittaminen omaan kenttään tuntui myös hankalalta, sillä sitten kentillä olisi eri tunnisteet. Todennäköisesti tähänkin olisi joku helppo ratkaisu mikä ei vain ole tullut mieleen enkä ole jaksanut tietokantaohjelmiin sen tarkemmin perehtyä.
Nimike jossa on useita tarinoita saa rivin kutakin tarinaa varten.

Ekalla rivillä on hinta (joka siis puuttuu muilta riveiltä) ja jälkimmäiset rivit on kursivoitu.

Jos suorittaa hakuja ja vääntelee tiedostoa ei kannata enää tallennella sillä voipi olla hommat sekaisin sen jälkeen. Tai ainakin minulla kun en ole ihan sataprosenttisesti laittanut kustantajittain järjestykseen vaan sarja on usein jämähtänyt nykyisen/tunnetuiman kustantajan kohdille.

Ohessa esimerkkiä.
sarakkeet
Kustantaja/sarja/numero/hinta/varaus price quide hinnalle (vakuutusyhtiötä varten)/kässäjä(t)/piirtäjät ja ruutukaappauksen ulkopuolella on vielä kenttä huomioita varten sekä kenttä übervärittäjiä (2x Dave) varten.

Korsto-Mikko

• Jäsen
  • Huisin kärniqåglimölnikkiä - vai mitä, ihmiset?
« Vastaus #12 : 10.08.2012 klo 22:36:12 »

Itse vain olen jäädyttänyt excel-tiedoston ylimmän rivin, johon olen sitten laittanut suodattimet. Sitten otan suodattimen valikosta (vanhalla koneellani, jossa mulla on iän vanha excel jostain vuosituhannen vaihteesta) kohdan "sisältää", kirjoitan tekijän nimen, ja  lista kyseisen tekijän sarjakuvista ilmestyy ruudulle :)

Uudemmassa koneessani on Excel 2010, ja siinä se on vieläkin helpompaa: suodattimen alta löytyy kohta etsi, johon tekijän voi kirjoittaa, ja ohjelma tuottaa automaattisesti listan kaikista sarjiksista, jonka teossa tyyppi on häärännyt

MUOKATTU: Lisäsin kuvan esimerkiksi Excel 2010:sta. Toivottavasti siitä saa käsityksen niin listasta kuin etsi-toiminnosta...
« Viimeksi muokattu: 10.08.2012 klo 22:45:02 kirjoittanut Korsto-Mikko »
Kaverini väittävät, että kaikki kirjat eivät sisältäisi peräkkäisiä kuvasarjoja, mutta en ole koskaan uskaltanut ottaa asiasta selvää.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #13 : 10.08.2012 klo 23:16:17 »
Uudemmassa koneessani on Excel 2010, ja siinä se on vieläkin helpompaa: suodattimen alta löytyy kohta etsi, johon tekijän voi kirjoittaa, ja ohjelma tuottaa automaattisesti listan kaikista sarjiksista, jonka teossa tyyppi on häärännyt
Näyttää siltä, että mun Office XP on hieman vanhentunut. Pitäis varmaan ostaa uusi. Toihan on hieno ominaisuus.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 13.08.2012 klo 09:40:31 »
Kiitokset Lönkälle ja Korstolle selvennyksistä! Etenkin nuo esimerkkikuvat auttoivat paljon. Muistelisin, että itsekin olen joskus opiskeluaikoina noiden suodattimien kanssa pelaillut, mutta eihän siitä muista enää mitään. Töissäkään ei tule käytettyä exceliä kuin pakon edessä.

Pitää minunkin päivittää oma listani exceliin vaikka siinä onkin työtä pitkäksi aikaa. Helpottaa elämää sitten jatkossa.