Kirjoittaja Aihe: Man of Steel  (Luettu 78136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
Vs: Man of Steel
« Vastaus #300 : 19.04.2015 klo 00:09:40 »
Mutta sulla on varmasti erilaiset prosentit, ja erilaiset odotukset, enkä sitä halua mitenkään tuomita. :)

On joo erilaiset, en nimittäin laske huonoja ja keskinkertaisia samaan kategoriaan (Thor-leffat voi sentään katsoa useampaan kertaan - toisin kuin Green Lantern), ja siinä se ero sitten tuleekin.
t.Q

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #301 : 19.04.2015 klo 15:05:03 »
On joo erilaiset, en nimittäin laske huonoja ja keskinkertaisia samaan kategoriaan (Thor-leffat voi sentään katsoa useampaan kertaan - toisin kuin Green Lantern), ja siinä se ero sitten tuleekin.

Maisteri Outo ennättikin jo sanoa kaiken mitä minulla oli mielessä, joten jatketaan tästä.

Jokainenhan meistä arvottaa nämä(kin) leffat puhtaasti omien mieltymystemme pohjalta ja uskaltaisin väittää, että supersankarileffojen "hyvyys" riippuu pitkälti myös siitä millaisista sarjakuvista on nauttinut nuoruudessaan. Puhun siis nyt vain varttuneiden fanien näkökulmasta. Jos junnuna tykkäsi DC-sarjakuvista ja Marvel ei kauheasti innostanut, niin tuo sama asenne kulkee mukana myös leffateatteriin. Ja tietysti on helpompi löytää vikoja sellaisesta leffasta, jonka sankaria ei ole fanittanut vuosikausia. Kuvittelisin, että tässä taustalla on sama juttu kuin ihmisten sanomisia tulkittaessa. Jos ihminen, jota arvostat/kunnioitat sanoo jotain sekavaa tai virheellistä, niin et kiinnitä siihen paljon huomiota vaan ymmärrät, että jokainen tekee virheitä. Mutta jos ihminen, josta et pidä, tekee vastaavan virheen, niin se vain vahvistaa kantaasi siitä, että kyseessä on idiootti. Vastaavasti leffoissa pienet puutteet/virheet pistävät sitä enemmän silmään, mitä vähemmän leffasta lähökohtaisesti pitää.

Tämän(kin) perusteella minusta on hieman turhanpäiväistä vääntää peistä siitä, onko Marvel onnistunut leffoissaan paremmin kuin DC. Itse tulen varmaan aina nauttimaan Batman-leffoista enemmän kuin Marvel-leffoista, ihan vain sen takia, että olen hahmosta innostunut penskana. Jotenkin Batmanin edesottamukset tuottavat minulle suuremman nautinnon kuin muiden sankareiden. Sitten, kun vastaan tulee täysin paska Bat-leffa, niin katson sen kerran ja yritän unohtaa sen toivoen samalla, että seuraava on parempi. Jos Marvel-leffan kohdalla käy samalla tavalla, niin pistän sen muistiin ja välttelen jatkossa saman hahmon leffoja.

Ehkä yritän vain sanoa, että leffojen absoluuttisesta hyvyydestä on turha väitellä, sillä meillä kaikilla on historiamme taakka harteilla ja se saa meidät arvottamaan asioita eri tavalla. Mutta en nyt tarkoita, ettei mielipideasioista saisi keskustella, sillä eihän sitä keskustelua syntyisi, jos kaikki olisivat samaa mieltä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

kahvikuppi

• Jäsen
« Vastaus #302 : 19.04.2015 klo 15:34:52 »
Omasta mielestä noita supersankari elokuvia vaivaa kaavamaisuus. Puuttuu sellainen oikeasti hyvä juoni joka myös osaisi yllättää. Jonkun verran on myös ärsyttänyt supersankarit jotka ei tarpeeksi muistuta alkuperäistä näkemystä. Sinällään ei se väärinkään, jos halutaan luoda jotain uutta näkemystä asiasta. Pieniä juttuja toki nuo, mutta ajattelin nyt sanoa.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #303 : 19.04.2015 klo 17:01:18 »
Omasta mielestä noita supersankari elokuvia vaivaa kaavamaisuus.

Taitavat pitkälti perustua sille kaavamaisuudelle, joka voi olla myös niiden menestyksen syy.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #304 : 19.04.2015 klo 17:20:51 »
@tmielone: Näihän se varmaan on, että itselleen tutut ja tärkeät asiat saavat enemmän anteeksi, ja ehkä havainnoimasi "Marvel-fanitus" johtuu juurikin siitä että Marvelia on aina ollut saatavilla enemmän ja se on siten laajemmin tunnettu?

Itse yritän olla puolueeton ja esim. nuoruuteni tärkeimmät sarjakuvat kuten Ryhmä-X tai lempilelut kuten Transformers eivät saa minua antamaan pätkääkään anteeksi näiden filmatisointien surkeutta. Vastaavasti taas minulla ei ollut ainuttakaan Rautamies-, Hulk-, Thor-, Kapu- tai Kostajat-sarjista ennen kuin näin kyseiset leffat ja innostuin hahmoista joten positiivista reaktiotani näihin ei voi laittaa nostalgian piikkiin.

Bättis ja Teris ovat näiden välimaastosta; edellämainittu tuli tutuksi TV-sarjan ja myöhemmin Burtonin leffojen myötä, jälkimmäinen piirretyn sarjan ja satunnaisen kyläpaikassa löytyvän sarjiksen kautta, mutta kumpaakaan en missään muotoa fanittanut enkä hahmojen sarjiksia ostellut. Hahmojen viimeisimmät filmatisoinnit ovat minusta "huonoja" koska ne ovat synkkiä, tylsän vakavia ja MOS tapauksessa vielä typeriä juoneltaan. Ja koska BMvSM:DOJ näyttää trailerin perusteella samanlaiselta (ja miksi ei olisikaan kun taustatekijät ovat samat ja perustuu samaan leffa-universumiin) niin odotukset ovat aika matalalla.

Myös Ihmeneloset tuli sekin sivutettua täysin aikanaan mutta leffat olivat minusta kuraa, joten pelkkä valoisuus, värikkyys, huumori ja Marvel-logo eivät tee sarjis-leffasta minusta "hyvää". Tulevan FF-leffan traileri näyttää täyttävän edellä mainitsemani DC-leffojen tuntomerkit ja olen senkin suhteen erittäin pessimistinen.

@kahvikuppi: Kaavamaisuus on varmasti puuduttava jos sen kokee vaivaksi, mutta kun ottaa huomioon lähdemateriaalin niin eipä niissäkään paljon kaavoja rikota. Lisäksi leffan maksimipituus, vaikka onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana venynyt, asettaa tietyt rajat joita on helpompi rikkoa vaikkapa Netflixissä kuten Daredevil brutaalisti osoitti.
t.Q

äyni

• Jäsen
« Vastaus #305 : 19.04.2015 klo 18:11:58 »
Jokainenhan meistä arvottaa nämä(kin) leffat puhtaasti omien mieltymystemme pohjalta ja uskaltaisin väittää, että supersankarileffojen "hyvyys" riippuu pitkälti myös siitä millaisista sarjakuvista on nauttinut nuoruudessaan.

Mä en ole koskaan erityisemmin pitänyt supersankarisarjakuvista. Satunnaisesti jotain lueskellut, mutta ovat tuntuneet jollain tavalla typeriltä.
Sen sijaan olen aivan hulluna supersankarielokuviin. Elokuva saa paljon anteeksi, jos siinä on supersankareita. (Muuten olen kamalan kriittinen elokuvien suhteen, ja vallankin toimintaleffat jää yleensä katsomatta) Ja aivan sama, ovatko Marvelia vai DC:tä. Tosin Batmaneissa on ne pari, jotka on aivan kamalia, mutta toisaalta Batmanit noin keskimäärin ovat suosikkini.
Vahvistaako vaiko kumoaako tämä sanomaasi, en tiedä.

Parasta on kuitenkin se, että hahmojen poikkeaminen sarjakuvallisista esikuvistaan ei haittaa tippaakaan, kun eivät ole tuttuja.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #306 : 19.04.2015 klo 18:41:41 »
-- hahmojen poikkeaminen sarjakuvallisista esikuvistaan ei haittaa tippaakaan, kun eivät ole tuttuja.

Tämä on se tilanne suuren yleisönkin suhteen.

Tosin USA:ssa elokuvat näyttävät saavan lisää lukijoita sarjakuville. Toimivat mainoksinsa. Herran jestas, Howard the Duckin ykkösnumero myi viime kuussa enemmän kuin Batman.

Maisteri Outo

• Jäsen
  • (Ei tekstiä)
« Vastaus #307 : 19.04.2015 klo 23:46:48 »
Edellisissä puheenvuoroissa tämä asia käsiteltiinkin aika tyhjentävästi loppuun, joten en kommentoi muuten kuin että olen samaa mieltä tmielosen kanssa, että ihmiset arvottaa asioita omista lähtökohdistaan ja niin sen pitää ollakin. Itse luin 80-luvulla lähinnä Marvelia ja DC:ltä vain Batmania, mutta olen koittanut silti olla tosi avoin näiden kanssa, tehtiin se leffa minkä sarjisyhtiön sankarista tahansa tai tuli se miltä elokuvastudiolta tahansa.

Mutta mielestäni on kyllä hyvä että nykyisin on tyylissä hieman valinnanvaraa (ja toivottavasti on jatkossakin), olisi se aika perkeleen tylsää jos kaikki supersankarielokuvat olisivat vain Marvel Studios -kopioita tai sitten vaikka Nolan-trilogian kaltaista synkistelyä.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #308 : 20.04.2015 klo 10:02:45 »
Mä en ole koskaan erityisemmin pitänyt supersankarisarjakuvista. Satunnaisesti jotain lueskellut, mutta ovat tuntuneet jollain tavalla typeriltä.
Sen sijaan olen aivan hulluna supersankarielokuviin. Elokuva saa paljon anteeksi, jos siinä on supersankareita. (Muuten olen kamalan kriittinen elokuvien suhteen, ja vallankin toimintaleffat jää yleensä katsomatta) Ja aivan sama, ovatko Marvelia vai DC:tä. Tosin Batmaneissa on ne pari, jotka on aivan kamalia, mutta toisaalta Batmanit noin keskimäärin ovat suosikkini.
Vahvistaako vaiko kumoaako tämä sanomaasi, en tiedä.

Joo, ehkä teoriani pitää rajata vain ihmisiin, joille on muodostunut vahva tunneside supersankarisarjakuviin, tai sitten olet säännön vahvista poikkeus taikka teoriani ei vain pidä paikkaansa.  :D

On minulla tiedossa päinvastainenkin esimerkki. Eräs kavereistani luki ja piti supersankarisarjakuvista 80/90-luvulla, mutta ei koskisi supersankarileffoihin pitkällä tikullakaan. Hän on samoilla linjoilla kahvikupin kanssa leffojen kaavamaisuudesta. Eli meitä on moneen junaan ja yleistykset toimivat vain sinne päin.

Mutta mielestäni on kyllä hyvä että nykyisin on tyylissä hieman valinnanvaraa (ja toivottavasti on jatkossakin), olisi se aika perkeleen tylsää jos kaikki supersankarielokuvat olisivat vain Marvel Studios -kopioita tai sitten vaikka Nolan-trilogian kaltaista synkistelyä.

Olen täysin samaa mieltä Maisteri Oudon kanssa. Jääpähän aikaa tehdä jotain muuta, kun voi jättää suosiolla tietyt leffat katsomatta.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #309 : 20.04.2015 klo 10:49:47 »
Jos kaavamaisuus on se syy miksi jättää leffoja katsomatta, niin aika vähälle jää sellaisen henkilön elokuva-harrastus ylipäänsä..  ::)

Samoin jos dissaa koko genren oletusarvoisesti niin ei silloin pidä siitä myöskään esittää minkäänlaista kritiikkiä - vertauksena vaikka että jos scifiä inhoava tyyppi pitää Bladerunneria huonona lajityypin perusteella niin pitäköön sen omana tietonaan.
t.Q

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #310 : 20.04.2015 klo 11:24:52 »
Jos kaavamaisuus on se syy miksi jättää leffoja katsomatta, niin aika vähälle jää sellaisen henkilön elokuva-harrastus ylipäänsä..  ::)

Samoin jos dissaa koko genren oletusarvoisesti niin ei silloin pidä siitä myöskään esittää minkäänlaista kritiikkiä - vertauksena vaikka että jos scifiä inhoava tyyppi pitää Bladerunneria huonona lajityypin perusteella niin pitäköön sen omana tietonaan.

Kyllä se paljon leffoja katsoo, mutta kovasti on valitellut, ettei hyviä uusia leffoja meinaa löytää millään. Eikä se varsinaisesti dissaa supersankareita, sitä ei vain ne kiinnosta yhtään.

äyni

• Jäsen
« Vastaus #311 : 20.04.2015 klo 11:25:05 »
Joo, ehkä teoriani pitää rajata vain ihmisiin, joille on muodostunut vahva tunneside supersankarisarjakuviin, tai sitten olet säännön vahvista poikkeus taikka teoriani ei vain pidä paikkaansa.  :D

Toisaalta kun mulla ei ole tunnesidettä sen enempää Marvelin kuin DC:nkään tuotoksiin, niin mulle kelpaa kumpi vain. Jos teoriasi edellyttää, että pitää pitää supersankarisarjakuvista voidakseen pitää supersankarielokuvista, niin sitten se omalla kohdallani ontuu, mutta minusta ei näin tartte olla. Yleensäkin sarjakuva- ja elokuvamakuni poikkeavat toisistaan kovin paljon.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #312 : 20.04.2015 klo 17:12:10 »
Toisaalta kun mulla ei ole tunnesidettä sen enempää Marvelin kuin DC:nkään tuotoksiin, niin mulle kelpaa kumpi vain. Jos teoriasi edellyttää, että pitää pitää supersankarisarjakuvista voidakseen pitää supersankarielokuvista, niin sitten se omalla kohdallani ontuu, mutta minusta ei näin tartte olla. Yleensäkin sarjakuva- ja elokuvamakuni poikkeavat toisistaan kovin paljon.

Teoriani koski vain ihmisiä, jotka ovat aikoinaan luoneet vahvan tunnesiteen jompaan kumpaan kustantajaan ja sen seurauksena omaavat positiivisemman suhteen kyseisin kustantamon sarjakuvista tehtyihin leffoihin. Tai ainakin niiden sankareiden leffoihin, joista pitivät aikoinaan. Tietysti, jos leffantekijät ottavat liikaa vapauksia tulkinnassaan, niin tällaiset henkilöt puuttunevat poikkeamiin muita hanakammin.

Tai jotain sen suuntaista. En ole tätä kauhean syvällisesti pohtinut vaan sävellän sitä mukaan kun näppis käy.  :)

Riffe

• Man of Tomorrow
  • Jäsen
« Vastaus #313 : 20.04.2015 klo 20:22:33 »
Jossain päin nettiä oli esillä kuva, missä Affleckin esittämä Wayne on käymässä vanhempiensä haudalla.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
. Oli ehditty jo poistamaan parilta sivustolta, varmaankin leffalafkan vaatimuksesta.

stork

• Jäsen
« Vastaus #314 : 21.04.2015 klo 05:16:32 »

Wonder Womanin releet ilman filttereitä. klik

Batman ja Superman julisteet