On joo erilaiset, en nimittäin laske huonoja ja keskinkertaisia samaan kategoriaan (Thor-leffat voi sentään katsoa useampaan kertaan - toisin kuin Green Lantern), ja siinä se ero sitten tuleekin.
Maisteri Outo ennättikin jo sanoa kaiken mitä minulla oli mielessä, joten jatketaan tästä.
Jokainenhan meistä arvottaa nämä(kin) leffat puhtaasti omien mieltymystemme pohjalta ja uskaltaisin väittää, että supersankarileffojen "hyvyys" riippuu pitkälti myös siitä millaisista sarjakuvista on nauttinut nuoruudessaan. Puhun siis nyt vain varttuneiden fanien näkökulmasta. Jos junnuna tykkäsi DC-sarjakuvista ja Marvel ei kauheasti innostanut, niin tuo sama asenne kulkee mukana myös leffateatteriin. Ja tietysti on helpompi löytää vikoja sellaisesta leffasta, jonka sankaria ei ole fanittanut vuosikausia. Kuvittelisin, että tässä taustalla on sama juttu kuin ihmisten sanomisia tulkittaessa. Jos ihminen, jota arvostat/kunnioitat sanoo jotain sekavaa tai virheellistä, niin et kiinnitä siihen paljon huomiota vaan ymmärrät, että jokainen tekee virheitä. Mutta jos ihminen, josta et pidä, tekee vastaavan virheen, niin se vain vahvistaa kantaasi siitä, että kyseessä on idiootti. Vastaavasti leffoissa pienet puutteet/virheet pistävät sitä enemmän silmään, mitä vähemmän leffasta lähökohtaisesti pitää.
Tämän(kin) perusteella minusta on hieman turhanpäiväistä vääntää peistä siitä, onko Marvel onnistunut leffoissaan paremmin kuin DC. Itse tulen varmaan aina nauttimaan Batman-leffoista enemmän kuin Marvel-leffoista, ihan vain sen takia, että olen hahmosta innostunut penskana. Jotenkin Batmanin edesottamukset tuottavat minulle suuremman nautinnon kuin muiden sankareiden. Sitten, kun vastaan tulee täysin paska Bat-leffa, niin katson sen kerran ja yritän unohtaa sen toivoen samalla, että seuraava on parempi. Jos Marvel-leffan kohdalla käy samalla tavalla, niin pistän sen muistiin ja välttelen jatkossa saman hahmon leffoja.
Ehkä yritän vain sanoa, että leffojen absoluuttisesta hyvyydestä on turha väitellä, sillä meillä kaikilla on historiamme taakka harteilla ja se saa meidät arvottamaan asioita eri tavalla. Mutta en nyt tarkoita, ettei mielipideasioista saisi keskustella, sillä eihän sitä keskustelua syntyisi, jos kaikki olisivat samaa mieltä.