Author Topic: Reetta Laitinen: Kirjailija ja madame  (Read 2725 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Reetta Laitinen: Kirjailija ja madame
« on: 17.07.2012 klo 15:55:56 »
Eikö tästä ole kellään ollut mitään sanottavaa? Paitsi arvostelussa.

Löysin kirjan vastikään yhdestä "nämä luen samantien" -pinostani. Salaa pelkäsin hitaan pitkäveteisesti paarustavaa kulttuuri-eitapahdumitään-historiikkia, mutta eikö mitä. Tasan aukeaman mittaisia välähdyksiä täynnä asiaa. Aikatasoissa loikkiminen pakottaa keskittymään ja pitää mielenkiintoa yllä juonenkulun kärsimättä. Melkoinen saavutus.

Melkein yllättävän ilkeä tarina. Lyhyehkössä historiikissa valotetaan esiintyneitä henkilöitä, mikä tuli tarpeeseen.

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Reetta Laitinen: Kirjailija ja madame
« Reply #1 on: 17.07.2012 klo 16:00:15 »
Tykkäsin tästä kovasti kaikin puolin: ajankuva reilassa, kuvitus mukavaa ja episodimainen kerronta toimi erinomaisesti. Mainio lukukokemus, vaikka tarina olikin synkeä.

Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Reply #3 on: 17.07.2012 klo 18:45:18 »
Hyvä oli. Kiinnostava tarina, ja pidin myös tuosta episodimaisesta toteutuksesta (ja ne vanhat mainokset olivat myös mainio lisä). Jonkin verran tosin ihmettelin sitä päätöstä että annetaan näille henkilöille eri nimet, kun kuitenkin se Paavolainen-Craucher-juttu oli kuitenkin niin selvästi esillä...vai oliko siinä kyse että alleviivataan lukijalle tämän olevan nimenomaan elämäkerrallista fiktiota?

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Reply #4 on: 28.07.2012 klo 18:30:36 »
Jonkin verran tosin ihmettelin sitä päätöstä että annetaan näille henkilöille eri nimet, kun kuitenkin se Paavolainen-Craucher-juttu oli kuitenkin niin selvästi esillä...vai oliko siinä kyse että alleviivataan lukijalle tämän olevan nimenomaan elämäkerrallista fiktiota?

"Salanimiin" oli kaksi syytä: Ensimmäinen oli juuri se, että halusin korostaa tarinan olevan fiktiota. Ettei kukaan rupea kirjoittamaan historiaa uusiksi mun sarjakuvan pohjalta. Toinen syy oli, että itse koin helpommaksi tehdä sarjakuvaa, kun ajattelin hahmojen olevan omiani, eikä todellisia historiallisia henkilöitä. Vaikea tietää, miten Minna Craucher olisi ajatellut tai toiminut jossakin tilanteessa, mutta Mimi Creutzia pystyin itse hallitsemaan. :)

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Reply #5 on: 31.07.2012 klo 15:04:15 »
"Salanimiin" oli kaksi syytä: Ensimmäinen oli juuri se, että halusin korostaa tarinan olevan fiktiota.

Ehkä tarpeetontakin varovaisuutta, mutta jos valinta helpotti tarinan toteuttamista, niin sitten oli kaiketi hyvä ratkaisu.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #6 on: 09.02.2013 klo 16:28:38 »
Sain luettua. Nimillä leikittely muuttui nimisotkuksi kun en varta vasten tsempannut. Oskari Pekkalasta tuli mieleen sekä Oscar Parland että Teuvo Pakkala, mutta ei Olavi Paavolainen.  :(  Koska yleesä takakannet spoilaa jätän ne alkuun lukematta. Takakansitekstien yliselittäminen on varsinkin lyhyissä ja ohuissa "sarjakuvaromaaneissa" enemmän kuin tavallista ja sinänsä raivostuttavaa. Eli nyt oli selkeä virhe jättää tämä sekä lopun selitykset lukematta ensin (eihän tämä ollut mikään mangakirja).
"Salanimiin" oli kaksi syytä: ...
 Ettei kukaan rupea kirjoittamaan historiaa uusiksi mun sarjakuvan pohjalta.
???

No, se rakenteen rikkominen josta täällä on kiitelty ei myöskään toiminut mulle. Johtuen ehkä osittain kerrontatavasta sekä piirrostyylistä (joissa kummassakaan ei ollut mulle tarpeeksi aineksia jatkumoiden hahmottamiseksi). No tämä tapa rytmittää aukeamittain kuitenkin sen rakenteen paljasti eli avasi, mutta siitä huolimatta koin sen lähinnä rasittavaksi/turhaksi kikkailuksi. Kaiken kaikkiaan on vaikea sanoa miten paljon kirjan sarjakuvaosuus antoi ja mikä osuus viehättävyyteen oli lopun tekstiaukeamilla. Mielenkiintoinen ja melko onnistunut sarjakuvakirja kuitenkin.

hitaan pitkäveteisesti paarustavaa kulttuuri-eitapahdumitään-historiikkia,
Kuten esimerkiksi...?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #7 on: 11.02.2013 klo 13:35:47 »
Ensimmäinen oli juuri se, että halusin korostaa tarinan olevan fiktiota. Ettei kukaan rupea kirjoittamaan historiaa uusiksi mun sarjakuvan pohjalta.

Niin, tämmöisestä on hyvä esimerkki Jörn Donnerin "Mammutti", jonka pohjalta lehdet jo nyt kirjoittelevat historiaa uusiksi, vaikka Jörkka itse sanoi kirjoitelleensa miten häntä sattui huvittamaan & hävittäneensä arkistonsa ettei kukaan pysty varmistamaan mikä oli totta ja mikä sepitettä. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Reply #8 on: 21.11.2013 klo 09:59:52 »
Löysin vihdoin kirjastosta. Luin. Tykkäsin. Suosittelen.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/