Kirjoittaja Aihe: Valerian-elokuva  (Luettu 56523 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Valerian-elokuva
« Vastaus #120 : 18.07.2017 klo 16:02:59 »
Itse katson järjesin sarjakuvafilmatisoinnit ja luotan omaan arvostelukykyyni ulkoistamatta sitä muille.
Bessonin elokuvat ovat muutenkin kiinnostavampia yleisesti ottaen, se indieosasto josta Marvel värvää ohjaajansa on oma lukunsa kuten kauhuelokuvien tekijätkin.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #121 : 18.07.2017 klo 16:09:34 »
Itse katson järjesin sarjakuvafilmatisoinnit ja luotan omaan arvostelukykyyni ulkoistamatta sitä muille.
Bessonin elokuvat ovat muutenkin kiinnostavampia yleisesti ottaen, se indieosasto josta Marvel värvää ohjaajansa on oma lukunsa kuten kauhuelokuvien tekijätkin.

Lucy ei minulle kolahtanut ollenkaan, eikä Arthurit ole mun juttu ollenkaan, joten Besson ei ole ihan niin kiinnostava että kuriositeettina tämän katsoisi. Jos fanien reaktiot ovat positiivisia niin sitten voi jättää kriitikoiden jorinat huomiotta.
t.Q

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #122 : 18.07.2017 klo 17:06:05 »
Lucy ei minulle kolahtanut ollenkaan, eikä Arthurit ole mun juttu ollenkaan, joten Besson ei ole ihan niin kiinnostava että kuriositeettina tämän katsoisi. Jos fanien reaktiot ovat positiivisia niin sitten voi jättää kriitikoiden jorinat huomiotta.
Eikös se ole yleensä niin, että kun kriitikko haukkuu jotain leffaa, niin se saattaa olla aivan tajuttoman hyvä. Kriitikot elävät omassa kuplassaan, eikä ymmärrä tavallisia ihmisiä.
Meikä lukee kyllä välillä kriitikkojen sepustuksia, mutta yritän tehdä omat johtopäätökseni itse ja menen katsomaan leffan.
Star Wars faninakin on vähän pakko mennä kurkkaa toi Valerian-elokuva. Niin paljon on Lucas niitä sarjakuvia kopioinut.
Toivottavasti nyt tulis sitten myös sarjakuvistakin niitä Valerian-leluja. En tahdo elokuvan naamoilla vaan sarjakuvan naamoilla ukkoni ja tietysti se alus olis aika kiva kirjahyllyssä...tietysti huokeaan hintaan.
Lego Valerian avaruusalus...ooohhhhhhh...se olis niin mieluinen!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #123 : 19.07.2017 klo 13:28:46 »
No huh huh nyt helpottaa.

Luc Bessonin Valerian on selvästi Bessonin elokuva, mutta se ON myös Valerian.
Hiukan maitonaama Dane De Haan Valerianina ja mutrusuu Cara Delevingne Laurelinena onistuvat seikkailemaan ja parisuhteilemaan ihan ookoo niissä puitteissa mitä heidän roolihahmoilleen on annettu.

Tarina seurailee väljästi Varjojen lähettilästä, oikeastaan vain ihan alussa on hitu Tuhannen planeetan valtakuntaa.

Toki suurin osa juonesta on aina yhtä hienovaraista Bessonia, kikka ykköstä ja kakkostakin kolmiulotteisena. Pum pum ja viuh vauh, paha saa palkkansa miinus verot.

Taaskaan 3D ei anna hirveästi mitään lisää katsomiskokemukseen.

Christinin ja Mezieresin teoksia ei oikeastaan voisi visualisoida eläviksi tätä paremmin. Ne kohdat mitkä näyttävät mm. Tähtien sodalta ja videopeliltä näyttävät siltä, koska Valerianista on kopioitu niin paljon aiempiin scifeihin.

Jos petytte niin siinäpähän petytte. Pääasia, että Valerian ja Laureline-sarjakuvat ovat ja pysyvät.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #124 : 19.07.2017 klo 15:16:54 »
Jos petytte niin siinäpähän petytte.

Kiitos, sillä kyllä petyin – ja pahasti. Lähinnä vihaksi pistää, mitä enemmän elokuvaa ajattelee. Luc Besson on selvästi lukenut ihan eri Valerian-sarjakuvia kuin minä. Jos nyt ei shinguzeja ja transmutaattoreita lasketa.

Bessonin Valerianit ovat näköjään olleet täynnä teinileffaromanttista vonkaamista ja kosiskelua, tauotonta Transformers-tyylistä päätöntä toimintaa sekä avatarmaista juonenkaltaista ilman älyn häivääkään. Puhumattakaan siitä koko leffan yhtäkkiä pysäyttävästä seksikkäästä tankotanssikohtauksesta... Tai niistä lukuisista myötähäpeää herättävistä "hauskoista" sivuhenkilöistä.

Päähenkilöistä Valerian on totaalinen mahalasku, Laurelinen kanssa pärjätään hitusen paremmin, vaikka häntäkin on vaikea esikuvakseen tunnistaa.

Ei helvetti soikoon.

Jos tästä jotain hyvää on pakko löytää, niin visuaalisesti leffa on ihan mieletöntä silmänkarkkia. Mutta niin oli myös Jupiter Ascending, ja muistaako siitä kukaan enää mitään?

Hitto, ja minä kun odotin tästä vuoden parasta elokuvaa – tosin pitkälti Bessonin vanhojen meriittien (The Fifth Element, Leon, Nikita) ja pitkään vouhottaman Valerian-innostuksen takia. Mutta aina ei voi voittaa.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #125 : 19.07.2017 klo 15:26:06 »
Pessimisti ei pety. Minä en odottanut oikeastaan mitään ja sain mitä odotin.

Niinkuin sanoin, juoni on Bessonia, pum pum ja viuh vauh. Hiukan pusi pusikin, koska rakkaus tietenkin kaikki voittaa, Major Tom. 

MUTTA plussaa nimenomaan visuaalisuudesta ja Évelyne Tranlén (Mezin sisar) värimaailmaa on jaksettu noudattaa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Marj

• Vieras
« Vastaus #126 : 19.07.2017 klo 15:58:37 »
Onko kaikista pakko tehdä elokuva? Sarjakuvatsrjakuvana ja elokuvat elokuvina. Sin City oli kyllä komea! Hei kuuntelukirja....sarjakuvasta.... :police:

Toni

• Jäsen
« Vastaus #127 : 19.07.2017 klo 16:04:23 »
No nyt kun pahin pettymys ja tuohtumus on saatu puretua, niin pakkohan se on myöntää, että tuon vauhtisekasotkun seasta löytyy myös useita kohtauksia, jotka on nostettu suoraan Varjojen lähettiläs -albumista. Eivät ne kuitenkaan pelasta kokonaisuutta tai tee päähenkilöparista yhtään siedettävämpää väärintulkintaa Bessonin osalta.

Jospa mies olisi päässyt tekemään Valerian-elokuvan jo 1990-luvulla, kun hän hallitsi myös ihmiskuvauksen ja jännitteellisen kerronnan! Kyllä joku The Fifth Element hakkaa tämän uutuuden ihan 6-0. Ei se, että nykyinen teknologia taipuu massiivisiin tehostenäkymiin, tuo yksin tullessaan hyvää elokuvaa - kuten mies tuntuu nykyisin kuvittelevan.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #128 : 19.07.2017 klo 16:48:22 »
Ongelmahan on se näissä nykyleffoissa, että efektitehosteita ja toimintaa pitää olla hirveesti, muuten jenkit ei tykkää. Kun taas eurooppalaiset ja jotkut muut maat pitää liikaa koheltamista ja massiivisia efektitykitystä mauttomana.

Yritä nyt siinä sit olla molemmille mieliksi.

Itse taas olen alusta lähtien vierastanut Bessonin Valerian-roolituksia. Mielestäni Dana DeHaan ja Cara Delevingne oli ihan vääriä valintoja. Täytyy kyllä ensin katso elokuva ja antaa sitten lopullinen tuomio, mutta varsinkin se kuva, joka minulle on vuosien saatossa Laurelinesta iskostunut mieleeni ei toimi Delevingnen kanssa mitenkään.

Näiden sarjakuvaelokuvien ohjaajat pitäisi olla fanaattisia sarjakuvaihmisiä. Ehkä silloin voisi saada semmoisia elokuvia, jotka muistuttaisivat sarjakuviaan.
Ohjaajat unohtavat usein sen sarjakuvan ja yrittävät tehdä oman makunsa mukaisia leffoja...muuttelevat liikaa sarjakuvan kaanonia ja samalla pilaavat sen.
Myös en ymmärrä miksi joistakin sarjakuvaelokuvista pitää tehdä monta eri alkua ja kaikki syntytarinoiltaan ihan erilaisia. Miksi ei voi jatkaa siitä mihin edellisessä elokuvassa jäätiin. Sama juttu nykyään myös sarjakuvissa. Jossain pitkäikäisissä sarjakuvissa aloitetaan uudestaan alusta ja unohdetaan alkuperäinen syntytarina tai sitten keksitään joku rinnakkaismaailma, kuten Maa 2 tai jotain muuta kakkaa.
Jotenkin ottaa tämmöinen päähän!

Valerian ensi-iltakin kiukuttaa. Sen ensi-ilta olisi pitänyt olla 20.7, eikä 26.7. Soitin maahantuojalle ja valitin asiasta. Kuulemma joku muu elokuva piti saada ensin julkaistua. Tässä nyt näkee tämän Finnkinon monopoliaseman. Kun leffateattereita on liian vähän ja sama pulju näyttää kaikki filmit, niin saamme Suomessa katsella leffat myöhässä. Ole sitten siinä kuulematta elokuvan juonta, kun muut maat on nähneet sen jo muutamia päiviä ennen.
Kiukuttaa myös kaikki kutsuvierasnäytännöt ja lehdistönäytännöt. Jumalauta samalle viivalle kaikki...lippua vaan varaamaan meidän tavallisten ihmisten kanssa. Ja kaupungin kermaperseiden pitää vielä saada katsoa noi ilmaiseksi...ihme paapomista.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #129 : 19.07.2017 klo 17:27:35 »
-- Ja kaupungin kermaperseiden pitää vielä saada katsoa noi ilmaiseksi...ihme paapomista.

Noh, ihan mielenkiintoista oli lukea kahden edellisen "paapotun kermaperseen" näkemykset Valerian-leffasta. Trailereitten perusteella ja niiden ansiosta tulee varmasti mentyä katsomaan.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #130 : 19.07.2017 klo 18:36:50 »
Noh, ihan mielenkiintoista oli lukea kahden edellisen "paapotun kermaperseen" näkemykset Valerian-leffasta. Trailereitten perusteella ja niiden ansiosta tulee varmasti mentyä katsomaan.
Noh olisin voinut olla ilmankin noita ennakkotietoja.

Joskus haluisin ilman huhuja katella elokuvan.

Kermaperseillä tarkoitan semmoisia tyyppejä, jotka menee kutsuvierasnäytöksiin vain näyttämään itseään...siitä elokuvasta ei niin väliä. Sitten itse elokuvissa räplätään kännykkää tai hölistään muiden julkkisten kanssa.

Joskus aikanaan kävin muutamassa kutsuvierasesityksessä...en halua mennä niihin enää...ei siellä viihdy.
Esim. viimeisessä Hobitti-elokuvassa olin saanut semmoisen rannekkeen jolla olis saanut mennä katsoo ennakkoon leffan. En mennyt. Sitten kun olin ennakkonäytöksessä, niin edessäni oleva tyttökaksikko oli nähnyt sen ennakkoon ja sit ne aina selosti, et nyt tulee se ja se kohta. Ihkuttelivat ennakkoon myös, kun Orlando Bloom oli tulossa valkokankaalle. Vähänkö otti pannuun...meni maku koko näytökseen.

Kun kaikki näkisivät saman leffan joka puolella maailmaa samaan aikaan, niin olis paljon parempi. Edes Star Wars: Force Awakensissa ei näin tehty, vaikka kehuskeltiin, että kaikki näkisi sen samaan aikaan. Kumminkin oli 2 päivää aikaisemmin Losissa näytös. Sama juttu Rogue One:ssa.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #131 : 19.07.2017 klo 19:13:35 »
Noh olisin voinut olla ilmankin noita ennakkotietoja.
--

Heh, jaahas. Ihan yleistähän nuo olivat ilman mitään spoilereita.

Markkinointia ovat toki myös ennakot, jos kehutaan, niin sehän on mainosta vain.

Toni

• Jäsen
« Vastaus #132 : 20.07.2017 klo 14:29:27 »
Hops!

Sinänsä olen aika pitkälti samaa mieltä Mikan kanssa, että elokuvista kirjoittelu lähes viikko ennen (tai jo paljon aiemmin) niiden ensi-iltaa on monissa suhteissa ikävää. Mutta se nyt vain on vahvasti tätä päivää. Nuorempi polvi kaivaa kännykät heti lopputekstien ilmestyessä kankaille ja raportoi kokemuksistaan välittömästi Twitterissä ja Facebookissa.

Itse yritän tätä vältellä ja alkaa kohkata asiasta vasta lähempänä ensi-iltaa - tai mieluummin vasta ensi-illan aikoihin. Tällä kertaa Vesan kommentit olivat kuitenkin niin paksuja, että asiaan oli ihan pakko ottaa kantaa, vaikka tarkoitus oli pitää suu supussa ensi viikolle asti. Pahoitteluni!

Mutta tarkempi Valerian-arvioni napsahtaa Tähtivaeltajablogiin vasta ensi viikolla ensi-illan aikoihin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #133 : 20.07.2017 klo 19:44:31 »
Itseä moinen ei haittaa, sinällään hauskaa että ketjussa ovat kommentoineet oikeastaan ne tämän maan elokuvakritiikistä jotain rahallista korvausta saavat tahot joiden mielipiteellä on mitään väliä.
Ahlroth uupuu triosta, näillä Kinnusilla ja Rautseilla ei tee mitään, heidän turha hölinäänsä maailmaan toki mahtuu.

Bessonin Valerian on kuitenkin projekti jota itsekin on mielenkiinnolla seurannut ja odottanut.
Luc-sedän lapasesta on lähtenyt monenlaista, paljon tauhkaakin, mutta mitä elokuva-alan tekijöihin tulee on kaveri huteineenkin plussalla vanhojen meriittiensä pohjalta. En minäkään Tarantinosta puhuessa Deathproofia noteeraa, jalkafetissit ja egomasturbointi ilman tolkun hiventä on vain yhdessä tähän astisista elokuvistaan, se ei heikennä niitä muita onnistuneita töitä.
Tai kuten Vesa sanoi: niitä sarjakuvia

Vesan kanssa on ihan livenäkin väännetty joskus aiheesta tuleeko sarjakuvaelokuvan olla sarjakuvan vai elokuvan mukainen ja vaikka heikkoina hetkinä minäkin sanon että sovittaa pitää niin lähtökohdan pitäisi olla sarjakuva ja sen henki.
Jos voidaan mennä 1:1 sarjakuvan kanssa niin ennemmin niin.

Valerianit ovat olleet vuosikymmeniä sitä isoa scifisarjista, tietty virstanpylväs johon verrata muita.
Fifth Element on tähän asti ollut lähinnä sitä ja tuolloin puikoissa oli myös Besson.

Tätä taustaa vasten on edellisten kommenttien perusteella hankalampaa perustella itselleen miksi on menossa elokuviin katsomaan tätä.

Usein Tähtivaeltajan arvioidenkin kanssa mennään hivenen eri tangenteilla, moni suitsutettu on jättänyt happaman pettymyksen maun ja useampi lynttäyskin on ollut kysymysmerkin paikka.
Informaatio ei silti välity suoraan aina, ei lehdissä, ei netissä ja siksi täytyy itse mennä paikan päälle.

Liian monta kertaa olen ollut ainoiden joukossa katsomassa kriitiikoiden ja massalaumojen karsastamaa hyvää elokuvaa ja yhtä usein sitä muiden parhaaksi ikuna väittämää umpipaskaa  kuvatusta (vrt bondit ja Lallalalala land)

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #134 : 20.07.2017 klo 23:10:10 »
Tiukkaa analyysia maamme toiseksi parhaimmalta sarjakuvafilmatisointien asiantuntijalta (Tonin jälkeen).
https://suomenkuvalehti.fi/kuvien-takaa/mista-puhumme-kun-puhumme-valerian-elokuvasta/?shared=4141-55822ddf-999