Kirjoittaja Aihe: Tussaamisen vaikeus...  (Luettu 17804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Re:Tussaamisen vaikeus...
« Vastaus #30 : 20.10.2004 klo 21:36:42 »
Ronkainen on jossain aiemmassa threadissa selvittänyt perusteellisesti, että jos haluaa painokelpoista kamaa (musta valko) niin se pitää skannata bitmappina. Muuten tulee rasteripiste viivan viereen. Uskon häntä.

Käyttäkää etsi -toimintoa ja tsekatkaa asia.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #31 : 20.10.2004 klo 22:22:03 »
Juu. Siis ehdottomasti puhdas mustavalko-piirros (jossa ei ole harmaasävyjä) väh. 600 dpi bitmappi.
Ei kannata lähteä skannailemaan harmaasävynä tai värillisenä ellei sitten aio värittää. Mutta sitäkään ei välttämättä kaikki suosi (eli värityksissä monet pitää viivapiirroksen omana bittikarttana ja värit omana värikuvana, jotka sitten esim. taitto-ohjelmassa yhdistetään).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #32 : 20.10.2004 klo 22:58:54 »
Sen voi toki sen harmaasävy- tai värikuvan kääntää bitmap-tilaan, mutta se voi tuoda yllätyksiä. Viivat joita onnistui saamaan esille saattavat kadota. Ne kohdat, jotka on alle 50% mustia muuttuvat valkoisiksi. Tai mustalta näyttävän viivan vieressä voi olla harmaita pikseleitä, jolloin bitmap-tilaan kääntäessä viiva kapenee.
Mitä tarkemmin skannaa (isommalla resolla) sitä paremmin saa yksityiskohtia mukaan. Mutta millään ilveellä et saa originaalin kaikkia vivahteita mukaan. Siihen vaan pitää tyytyä.  :P

Timo

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #33 : 20.10.2004 klo 23:17:08 »
Jos harmaata kääntää bitmapiksi, kannattaa ensin käyttää tuota Treshold vipua. Sillä voi valita mistä kohdasta pistetään poikki, se on harvoin just paras se 50% rajapyykki.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #34 : 20.10.2004 klo 23:21:53 »
Saan päänsärkyä ja näköharhoja kun Timo selittää kuvankäsittelystä.
Miehellä on ammattitaitoa  :o
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #35 : 21.10.2004 klo 15:45:59 »
Ööh... Saa korjata jos puhun shittiä, mutta... Ei kai sillä, skannataanko harmaasävynä vai mustavalkona, ei ole mitään tekemistä sen kanssa tuleeko raakaformaatista bmp vai mikä? Kyllä mun skannerini ainakin tekee myös harmaasävyskannista bmp:n. Analogisesta syötteestähän se kuva sinne kojeen digitaaliseen maalimaan "tulkitaan" ja raakakuva on aina pakkaamaton. Mustavalkomoodissa vain skanneri itse tekee raakakuvaan kontrastikorjauksen niin, että kuvassa on vain kahta sävyä, mustaa ja valkoista. Jotkut skannerit tekee myös pakkauksen (eli muuttaa kuvan vaikka jpg:ksi). Molemmat hommat kuvankäsittelyohjelma osaa paremmin, joten järkevintä on skannata harmaasävy-bmp:nä ja tehdä kontrastikorjaus ja pakkaus kuvankäsittelijällä.

Tosiaan, saapi korjata jos hölötän omiani. Mutta näin asian mulle siitä enemmän tietävä selitti, kun ihmettelin mustavalkoskannin surkeaa laatua.

(Edit: skannerini on mallia Mustek A3 USB.)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2004 klo 15:58:52 kirjoittanut ökpö »
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #36 : 21.10.2004 klo 15:50:55 »
Ainakaan mun skanneri ei ite päätä kuvan tallennusformaattia. Omat kuvani tallennan yleensä tiffinä. Kaikki siis riippumatta siitä skannaanko viivapiirrosta, mv:tä vai värillistä. Tallennusvaihtoehtoja on kuitenkin toistakymmentä (en tarkkaan ole laskenut).

Myöskin kaikki säädöt on mun skannerissa manuaalisia.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2004 klo 15:51:34 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #37 : 21.10.2004 klo 15:54:29 »
Mustavalkomoodissa vain skanneri itse tekee raakakuvaan kontrastikorjauksen niin, että kuvassa on vain kahta sävyä, mustaa ja valkoista.

Mystisesti olen huomannut että HP:n skanneri tekee ihan hyvän jäljen mustavalkoisena, kun taas harmaasävykuvan kanssa saa todella kikkailla. Mutta pohjimmiltaan tässä on liian monta kysymystä, jotta kukaan osaisi sanoa mikä on oikein. Jo se, millaista viivaa skannataan (oikein mustaa ja paksua vs. harmaata ohutta) vaikuttanee asiaan. Jos originaali olisi hyvin hentoa viivaa harmaalla (siis halvalla) tussilla, harmaasävy varmaan toimisi paremmin.

Mutta itse kyllä skannaan mustavalkoisena.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 21.10.2004 klo 15:56:29 »
Ainakaan mun skanneri ei ite päätä kuvan tallennusformaattia. Omat kuvani tallennan yleensä tiffinä. Kaikki siis riippumatta siitä skannaanko viivapiirrosta, mv:tä vai värillistä. Tallennusvaihtoehtoja on kuitenkin toistakymmentä (en tarkkaan ole laskenut).

Kaikkia TWAIN-yhteensopivia skannereita (eli käytännössä kaikkia) voi käyttää suoraan kuvankästtelyohjelmista, joten tiedostoformaatin ei pitäisi olla ongelma.

Edit: Vai menikö sekaisin bitmap ja .BMP? Ekalla lienee tarkoitettu 1-bittistä mv-formaattia ja tokalla Windowsin natiivitiedostoformaattia.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2004 klo 16:01:50 kirjoittanut Markku Myllymäki »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #39 : 21.10.2004 klo 16:22:46 »
Mystisesti olen huomannut että HP:n skanneri tekee ihan hyvän jäljen mustavalkoisena, kun taas harmaasävykuvan kanssa saa todella kikkailla.

No tärkeintähän on että tulos miellyttää itseä... Näyttöresoluutiolla katsottuna antialiasoimaton kuva, jossa on pelkkiä musta ja valkoisia pisteitä, ei vaan näytä kovin hyvältä. Harmaasävynä skannista tulee haalea ja törkynen, mutta se korjaantuu tosiaan kuvankäsittelyohjelmassa. Painotyössä asia on varmaan toinen. Lisäksi ohjelmat saattaa itse tehdä antialiasointia, esim. Firefox antialiasoi vähän liikaakin...

Mulle muuten juuri selitettiin, että bmp voi tarkoittaa sekä kuvaa, jossa jokaisen pisteen väri on mäpätty erillisessä kartassa, tai kuvaa jossa jokaisen pisteen väri voi olla vain 0 tai 1 (eli musta tai valkoinen). Ihmiset puhui tässä jälkimmäisestä, ja minä tiesin vain ensimmäisen. Selittää. Ainakin mun skannerissani bmp tarkoittaa juurikin bittikarttaa jossa on indeksoidut värit.

Keskustelu ei muuten varmaan oo kuulunut enää pitkään aikaan tänne... Ehkä joku vois siirtää viestit johonkin skannausaiheeseen säikeeseen.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #40 : 21.10.2004 klo 18:22:01 »
kukaan osaisi sanoa mikä on oikein. Jo se, millaista viivaa skannataan (oikein mustaa ja paksua vs. harmaata ohutta) vaikuttanee asiaan. Jos originaali olisi hyvin hentoa viivaa harmaalla (siis halvalla) tussilla, harmaasävy varmaan toimisi paremmin.

Joo, toki pitää kattoa sitäkin, millainen originaali on. Hyvällä kunnon mustalla tussilla tehty skannautuu parhaiten. Oikeastaan vain kokeilemalla voi löytää ja oppia oikeita tapoja. Jos mv-originaali on sitten harmaa, niin se tosiaan kannattaa vetäistä koneelle harmaasävyissä ja isolla (600 - 1200) resoluutiolla, jotta sitä voi korjailla. Mieluiten levels -säätimellä, jossa pääsee säätämään kunnolla kuvan valkoista tummaa päätä. Missään tapauksessa ohuita viivoja sisältävää kuvaa ei kannata sitten päästää painoon harmaasävyisenä. Rasteripiste sitten hukkaa ne kuitenkin.

Timo

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 22.10.2004 klo 11:18:17 »
Onkohan tässä alusta saakka puhuttu juurikin painoon menevistä skanneista, kun taas minä olen hölissyt kokemuksiani siitä, miten skannin saa näyttämään siedettävältä näytöllä... Nämä kaksi vaativat ymmärtääkseni aika erilaista käsittelyä eikä alkuperäinen kysyjä muistaakseni tarkentanut asiaa.

Ronkaisen skanneri on luultavasti joku badass-kuvanrunksuttaja, ja mun lähinnä siedettävä minimivehje, hankittu sillä ajatuksella että jos joskus hämmästyttävästi pitäisi skannata jotakin painoon, ammattilaiset osaa varmaan tehdä kyseisen työn paremmin. Mun originaalit ei mielestäni ole erityisen harmaita, lähinnä suurissa mustissa alueissa näkyy epätasaisuutta väripinnassa. Silti ne pitää skannata harmaasävynä, jotta ei viivoja katoaisi. Johtuu varmaan osin siitäkin, että tussaan A3:seen liian pieniä yksityiskohtia.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #42 : 22.10.2004 klo 11:40:39 »
Ei mitään huipputason ammattivehkeitä. Töissä on ihan kelpo Canoscan 3000, mutta kotona ihan perus 60 euron Canonin Lide. Kyllä silläkin pärjää, jos ja kun itse koneella kuvansa värittää. Siihen kun riittää että skanneri jaksaa lukea mv-kuvaa 600 dpi, ja siihenhän kelpaa ihan kaikki skannerit.

Timo

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #43 : 26.10.2004 klo 17:55:21 »
Voi #%&/¤"#!" sentään.

Kokeilin tässä tussata niinkuin "isot pojat".  Olen tässä kokeillut hiusterää ja muita tussausvälineitä, mutta suurin osa ihailemistani tussaajista käyttää sivellintä.

Ensin kokeilin halvoilla siveltimillä. Kaameaa jälkeä. Noh, ehkä vika on välineissä, ajattelin (ihan niinkuin se koskaan olisi). Ostin kallimpia (Winsor&Newton, Hanart). Ei auttanut.

Otin selvää mitä siveltimiä nämä todelliset mestarit käyttävät. Ostin sitten sellaisia, Raphaelin 8404-sarjasta #1, #2 ja #3. Niin näädänkarvaa että.

Arvatkaa kuinka kävi?

Noh, ensinnäkin, en tosiaankaan osaa käyttää sivellintä. Ajattelin, että näissä "ammattilaisvälineissä" on joku taika. No ei ollut. Ihan samaa söherrystä teen Winsor & Newtonin tai Hanartin näädänkarvaisilla.

Harmittaa. Runsaasti.  >:( Noi ei olleet halpoja.

Noh, taidan pysyä kynissä. Niillä ainakin saa jotain järjellistä aikaan.

Grr...

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #44 : 26.10.2004 klo 19:19:43 »
Noh, ensinnäkin, en tosiaankaan osaa käyttää sivellintä. Ajattelin, että näissä "ammattilaisvälineissä" on joku taika. No ei ollut. Ihan samaa söherrystä teen Winsor & Newtonin tai Hanartin näädänkarvaisilla.

Kalliissa siveltimissä on kahdenlaista taikaa, se että jälki on hyvää eikä karvat hapsota ja sivellinosa on jämäkkä, se on se ensimmäinen taika. Toinen taika on siinä että kun on hankittu kalliilla kunnon vehkeet niin niitä ei voi jättää käyttämättöminä pölyyntymään vaan on pakko opetella käyttämään niitä.

Eli NYT LOPPUU SE @¤#  VINKUNA JA KITINÄ, PENSSELI KÄTEEN JA HARJOITTELEMAAN! >:(

Itse opin siveltimellä tussaamaan  tylysti kopioimalla Giraudin jälkeä Blueberryistä (Angel Face - Ghost Tribe osuuksista). Ensin lyijykynäkopiot alle ja tussia päälle. Siinä sitten täsmäillessä viivanpaksuuksia alkuperäiseen alkoi välinekin tulla pikku hiljaa tutuksi.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.