Kirjoittaja Aihe: Tussaamisen vaikeus...  (Luettu 17807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Tussaamisen vaikeus...
« Vastaus #15 : 17.08.2004 klo 23:42:38 »
Itse käytän perustussaukseen vain pienimpiä mahdollisia colinsky-näädänkarvasiveltimiä, mitä kaupasta irtoaa. Teen Originaalin käytännössä aina korkeintaan A4-kokoon, joten tarkasta puuhasta on kysymys. Suurin haittapuoli on se, että joudun jatkuvasti kastamaan pensseliä tussiin, melkein muutaman vedon jälkeen. Eteneminen on siis aika hidasta. Toinen haittapuoli on se, että niin pieni määrä tussia, mikä tuohon karvamäärään yleensä mahtuu, kuivuu älyttömän nopeasti ja sivellin lakkaa hyvin nopeasti toimimasta joustavasti ja vaivattomasti. Joudunkin jatkuvasti pesemään niitä kesken tussauksen, enkä itse asiassa tiedä, kuinka paljon se niitä rasittaa, mut pakko mikä pakko.

Viimeistelyvaiheessa käytän sitten esimerkiksi rakennusten, varjostusten ja muun pinnan tekoon lähinnä erilaisia kuitukärkikyniä ja tekstaukseen pääasiassa 03-kokoista Staedtlerin (saa nykyisin jopa tiimarista! WOW!) pigment liner -kynää. Paperina on vain sikakalliita ja melko paksuja >200 g/m2 papereita, mut jotenkin en ole osannut siirtyä halvempiin tai ohuempiin, vaikka olen usein tietoisesti yrittänyt ja halunnutkin. Sarjakuvieni tekokustannukset ovat siis verraten tyyriit per sivu, mutta toisaalta säästän vähäsen siinä, että teen niin pieneen kokoon.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #16 : 17.08.2004 klo 23:51:18 »
Siis miten ihmeessä saat iusterästä noin paksua jälkeä  ??? Liikuta terää sivuttain ja paina hyyyvin kevyesti. Joko tekniikassa on vikaa, tai muut kynät ovat mikroskooppisia.

Tai sitten kyseessä oli "hiusterä". Siis sellainen teräväkärkinen perustussiterä, jota niin monet kauppaavat hiusteränä :P

Jo toinen vastaus samaan viestiin.  ;D

Ostin tänään oikean hiusterän. Oikeassa olit, Tuukka, tällä saa myös hyvin ohutta... Totuttelua näkyy kuitenkin vaativan, joten palaan asiaan kun saan välineen tottelemaan.  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #17 : 18.08.2004 klo 09:24:10 »
kavahtakaa tussausarmadaani:

Tiimarin Dong-A Jellitto 0.5 (1,70€) ja Staedtler Cool Roller (Metso Automationin tietämättään lahjoittama, ovh noin 1,30€). Tosin jälkikin on sitten sen mukaista  :-[

(huomatkaa erityisesti kuinka kallista tussia säästääkseni jätin korvalirpakkeet tussaamati)

aikuisten oikeestihan tussaan illustraattorilla
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 18.08.2004 klo 10:08:07 »
kavahtakaa tussausarmadaani:

Tiimarin Dong-A Jellitto 0.5 (1,70€) ja Staedtler Cool Roller (Metso Automationin tietämättään lahjoittama, ovh noin 1,30€). Tosin jälkikin on sitten sen mukaista  :-[

(huomatkaa erityisesti kuinka kallista tussia säästääkseni jätin korvalirpakkeet tussaamati)

aikuisten oikeestihan tussaan illustraattorilla

Katsoin tuon Wolverinen ja webbisaittisi -- sinulla on tosiaan musta viiva hallussa!  8)

Sinulla kun on tuo Illu hanskassa, viekö sillä "tussaus" paljonkin kauemmin kuin tavallisella tussilla?
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #19 : 18.08.2004 klo 10:21:59 »
... viekö sillä "tussaus" paljonkin kauemmin kuin tavallisella tussilla?

Aika riippuu tekotavasta (siis illun siveltimellä vai lyijykynällä) ja jääkö viilaamaan yksityiskohtia. Virheitä on tietysti helpompi korjata ja viivasta tulee, ah, niin siisti. Sanoisin että kyllä se kauemmin kestää joo. Tosin en ole oikeen ikinä tussilla tussannutkaan, joten en tiedä kuinka kauan kunnon tussaus kestää.

edit: tässä samalla kun illustraattoria väännän niin sillä on ikävä tapa silottaa just sillon kun ei tarvi ja laittaa piste juuri siihen missä pitäis olla sileä viiva  >:(  h-i-d-a-s-t-a
« Viimeksi muokattu: 18.08.2004 klo 10:29:28 kirjoittanut Luikuri »
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Da Verde Nuvola

• Jäsen
« Vastaus #20 : 18.08.2004 klo 17:16:51 »
Monet laitto tänne omat tussinsa joten tässä minun:

Herlitz colli marker 1-4

centropenin 2 kynää 0.3 ja 0.6 jos joku voisi suomentaa minulle tämän sivun olisin kiitollinen http://www.centropen.cz/aindex.php?s=2631&a=aart&p=1&t=0

sitten joku sairaan kallis huono tussi

• Jäsen
« Vastaus #21 : 19.08.2004 klo 16:04:21 »
Tässä voisin sanoo yhen vinkin jota kyllä itse tosi harvoin käytän :-[ Minulla itselläni on Micrografix picture publisher, en tiedä onko tämä muissa mutta siinä voi tehdä sen että se poistaa kaiken turhan pienen sotkun (tai siis minkä se laskee sotkuksi) ja tekee viivoista selviä. Mutta jos on kovin pieniä kuvia, ja vaikka vain piste-silmät, niin en suosittele --> voi ehkä poistaa silmät :P siksi en käytä. Mutta jos isolla piirrät niin se on toinen juttu.
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 19.08.2004 klo 16:09:20 »
Tässä voisin sanoo yhen vinkin jota kyllä itse tosi harvoin käytän :-[ Minulla itselläni on Micrografix picture publisher, en tiedä onko tämä muissa mutta siinä voi tehdä sen että se poistaa kaiken turhan pienen sotkun (tai siis minkä se laskee sotkuksi) ja tekee viivoista selviä. Mutta jos on kovin pieniä kuvia, ja vaikka vain piste-silmät, niin en suosittele --> voi ehkä poistaa silmät :P siksi en käytä. Mutta jos isolla piirrät niin se on toinen juttu.

Despeckle Paint Shop Pro:ssa poistaa 'roskia' mutta varovainen saa olla siinäkin. Yleensä putsaan käsin.  ::)

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #23 : 19.10.2004 klo 15:48:24 »
Viimeistelyvaiheessa käytän sitten esimerkiksi rakennusten, varjostusten ja muun pinnan tekoon lähinnä erilaisia kuitukärkikyniä ja tekstaukseen pääasiassa 03-kokoista Staedtlerin (saa nykyisin jopa tiimarista! WOW!) pigment liner -kynää.

Nappasin Tiimarista nipun Staedtlerin 005 Pigment Linereitä. Jopa hiukan ohempi jälki kuin vastaavassa Pigma Micronissa. Tämän ohuemmaksi tällaisissa tavallisissa tussikynissä ei jälki mene. (Tekniseen piirtämiseen tarkoitetut kynät, kuten em. Stano Professional 0.13, pystyvät tietysti ohuempaan). Tämä Staedtler tuntuu oikein hyvältä kynältä. Ainoa ongelma oli että #%&½ Tiimari on TEIPANNUT tukevasti hintalapun näihin kyniin -- oli melkoinen homma saada teippi ja liimajäänne pois kynistä.

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #24 : 19.10.2004 klo 16:36:01 »
Tuli tässä mieleen... Minulla ei ole koskaan ollut viivan paksuus hirveä ongelma, vaan se, että skannauksen jälkeen viivat näyttävät hirveiltä. Kun katselee ammattilaisten tai edes puoliammattilaisten korkearesoluutioisia tussauksia, ne ovat siistejä ja tasaisia.. Itselläni löytyy kaikenlaista röpelöä ja sotkua viivojen reunoilta.

Voi tietysti olla että skanneri on osasyyllinen (pitäisi ehkä joskus pyyhkiä roskia pois sieltä välistäkin...), mutta näin viksuna miehenä epäilin että se voipi olla paperissakin.
     Ostin kallista ja laadukasta paperia (ainakin luulisin että laadukasta, ainakin kallista se oli..), mutta perkule, eihän minun kuitukärkikynäni, joista niin tykkään, edes kunnolla tarttunut siihen. Sama kuin olisi vuosikymmen sitten tyhjentyneellä tussilla yrittänyt sotkea..
     Joten palasin taas kopiopaperiin. Sille pystyy sentään piirtämään.

Porukkahan on täällä mainostanut Cansoneita ja Bristoleita ja Witzhswaschwercheneitä, mutta kun eihän niitä täältä korven keskeltä löydy. Jyväskylä on ainoa isompi kaupunki mihin rahat tai jaksamus riittää matkustaa tarvikkeiden perässä, mutta sieltäkään en ole löytänyt Suomalaisesta tai Kipasta muita kun noita toimimattomia riepuja. Ja taideliikkeistä on turha edes miettiä paperia ostavansa, rahat loppuu alkuunsa.

Öh.. Eli siis, pointti oli se, kun kerta tussausaihekin on meneillään, että mitenkähän viivan laatua saa parannettua? Parempaa paperia tietysti kun jostain löytäisi (myös parempia tusseja olen ahkerasti etsinyt), se olisi hyvä lähtökohta, mutta vaikuttaako paperin koko mitenkä paljon? Ammattilaisethan tietysti käyttää vähintään A3:sta... (Kun olisi isompi skanneri, kokeilisin itsekin..) Tai resoluutio?
     Vai onko tosiaan muillakin sotkua niin paljon että suurin osa ajasta kuluu viivojen siivoamiseen tietokoneella? :'(

Ideavinkkejä otetaan vastaan...

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 19.10.2004 klo 16:43:12 »
Skannaa isolla resoluutiolla ja pienennä, niin jälki paranee. Mulla on 50 € skanneri johon olen aika tyytyväinen. Usein jälkikäsittelynä käytän Gaussian Bluria (Paint Shop Prossa, onnistuu myös millä vaan Photoshopilla) ihan pienellä arvolla, se hukkaa skannerin lisäämän röpellyksen viivaan.

Ja jees, kyllä se skannerin levy pitäisi putsata, minunkin.  ;D

Edit: Katselin, Jouni, tänne lähettämiäsi kuvia ja toteaisin vain ettei niissä kyllä mitään vakavaa ongelmaa ole, itse asiassa upeaa jälkeä.  ;D
« Viimeksi muokattu: 19.10.2004 klo 16:47:59 kirjoittanut Markku Myllymäki »

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #26 : 19.10.2004 klo 16:49:26 »
Öh.. Eli siis, pointti oli se, kun kerta tussausaihekin on meneillään, että mitenkähän viivan laatua saa parannettua?

Ideavinkkejä otetaan vastaan...

Skannaa harmaasävynä ja räplää valoisuus/kontrastia , gammaa, histogrammikäyriä tai mikä nyt sattuu taloutenne kuvankäsittelyohjelmassa olemaan kätevin tapa.
Noilla voi, paitsi häivyttää suttua ja mustentaa harmaita , myös halutessa ohentaa/paksuntaa viivoja.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #27 : 19.10.2004 klo 17:37:27 »
Öh.. Eli siis, pointti oli se, kun kerta tussausaihekin on meneillään, että mitenkähän viivan laatua saa parannettua?

Täysin amatöörimäinen selostus mun tänhetkisestä mustavalkoskannin käsittelystä seuraa. Kuten muut jo sanoi, niin skannaa tarpeeksi isolla resolla ja harmaasävynä. Kokeilun perusteella (Photari) teen sen jälkeen itse näin: muutan kuvan RGB:ksi (muuten filtterit ei toimi ja pienennöksestäkin tuntuu tulevan röpelöinen). Säädän levelsit niin, että histogrammin oikeasta reunasta vipua keskemmäs sen verran, että paperista häviää harmaat aaveet (yleensä vähän), ja vasemmasta kunnes mustat alueet oikeasti on mustia ja hennotkin viivat tulee esiin (yleensä paljon). Sen jälkeen unsharp mask -fillterillä kuvan tarkkuus kohdalleen. Joskus voi tarvita isotkin arvot, että skanni näyttää "painokelpoiselta", joskus unsharp maskia ei tarvitse juuri lainkaan. Lopuksi vielä jos kuvassa tuntuu vielä olevan jotain roskaa, despecle. Ja ennen png:ksi tallettamista tietysti kuvan koko oikeaksi ja sen jälkeen värit takaisin indexed coloriksi, jotta tiedostosta ei tulisi massiivista. Tavallisesti 8 tai 16 riittää, joskus harvoin tarvitsee 32.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2004 klo 17:39:27 kirjoittanut ökpö »
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #28 : 20.10.2004 klo 16:59:07 »
Harmaasävynä skannaamista olenkin jo kokeillut, mutta olen käyttänyt pelkkää 'threshold'-toimintoa Photoshopissa... Histogrammit ja valoisuus/kontrastisäädöt tiedänkin, mutta niitäkin olen käyttänyt vasta valmiiden töiden viimeistelyyn. :)

Kiitoksia vinkeistä, varsinkin tuota Ökpön monimutkaista konstia pitää kokeilla! 8)

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #29 : 20.10.2004 klo 21:17:10 »
Harmaasävynä skannaamista olenkin jo kokeillut, mutta olen käyttänyt pelkkää 'threshold'-toimintoa Photoshopissa... Histogrammit ja valoisuus/kontrastisäädöt tiedänkin, mutta niitäkin olen käyttänyt vasta valmiiden töiden viimeistelyyn. :)

Kiitoksia vinkeistä, varsinkin tuota Ökpön monimutkaista konstia pitää kokeilla! 8)
Thresholdiakin vois säätää, mutta niillä valoisuus/kontrasti- palkeilla se on helpompaa. Reilut kontrastit ja kaiken maailman roskat piiloon tujauksella valoisuutta. On toiminut hyvin ainakin mulla.
Paitsi tuossa uusimmassa, jossa en jaksanut valoisuutta säätää. Varoittava esimerkki :P
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)