Kirjoittaja Aihe: JPEGmini  (Luettu 4962 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: JPEGmini
« Vastaus #15 : 30.05.2012 klo 22:23:22 »
Ennen wanhaan isoin ongelma tais olla rippien laiska laskentateho, jolloin lzw-pakkauksen purkaminen otti oman aikansa tai ei sitten onnistunut ollenkaan.

Juu ei tee nykysin tiukkaakaan enää. Vanhasta muistista monet tuntuvat vielä yhäti pyytävän ilman LZW:tä.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #16 : 31.05.2012 klo 09:12:11 »
Jo viime vuosikymmenen alkupuolella graafisen alan oppilaitoksissa (ainakin osassa) suositeltiin lzw-pakattua tiffiä. Jpegiä kehotettiin karttamaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #17 : 31.05.2012 klo 11:44:28 »
Jo viime vuosikymmenen alkupuolella graafisen alan oppilaitoksissa (ainakin osassa) suositeltiin lzw-pakattua tiffiä. Jpegiä kehotettiin karttamaan.

Mulle opetettiin kyllä Taideteollisessa että LZW on käyttökelpoinen ainoastaan silloin kun sekä pakkaava että purkava kone on sama, ja kiellettiin ehdottomasti lähettelemästä LZW:itä. Mutta tietysti se oli joskus viime vuosituhannella, vaikka en tiedä sitten, onks LZW oikeasti kehittynyt, luulen että ei.

Noi on aika lailla kiinni siitä, kuka on opettamassa, kun kaikki opettajat on näissä "uudemmissa" asioissa kuitenkin itseoppineita ja puhuvat vaan omien metodiensa ja havaintojensa pohjalta.

Muuten asiasta sadanteen: Jännä juttu että liukuväri edelleen sinnittelee sarjakuvavärityksessä. Luulis että siihen olis kyllästytty jo 1990-luvulla, niin pahalta kuin se aina näyttää. Halvalta kikkailulta. Eihän retussiruiskuvärityskään kestänyt muotina 1980-luvun yli, vaikka se sentään oli käsintehtyä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #18 : 31.05.2012 klo 12:06:33 »
Mulle opetettiin kyllä Taideteollisessa että LZW on käyttökelpoinen ainoastaan silloin kun sekä pakkaava että purkava kone on sama, ja kiellettiin ehdottomasti lähettelemästä LZW:itä. Mutta tietysti se oli joskus viime vuosituhannella, vaikka en tiedä sitten, onks LZW oikeasti kehittynyt, luulen että ei.
Ehkä ohjelmat ja koneet on kehittyneet. Mä olen aina pistänyt kaiken lzw-pakattuna tiffinä eikä kertaakaan ole tullut vielä mitään ongelmia vastaan sen suhteen, vaikka töitä ja erilaisia painoja on takana aikamoinen määrä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #19 : 31.05.2012 klo 12:10:03 »
Muuten asiasta sadanteen: Jännä juttu että liukuväri edelleen sinnittelee sarjakuvavärityksessä. Luulis että siihen olis kyllästytty jo 1990-luvulla, niin pahalta kuin se aina näyttää. Halvalta kikkailulta. Eihän retussiruiskuvärityskään kestänyt muotina 1980-luvun yli, vaikka se sentään oli käsintehtyä.

Vaan kyllä ruiskulle työvälineenä on käyttöä edelleen. Täällä sitä vain ei koskaan opittu käyttämään ammattimaisesti. Ihmiset muistavat vain ne tökeröimmät räpellykset, joita kuitenkin käytettiin.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #20 : 31.05.2012 klo 12:47:46 »
Vaan kyllä ruiskulle työvälineenä on käyttöä edelleen. Täällä sitä vain ei koskaan opittu käyttämään ammattimaisesti. Ihmiset muistavat vain ne tökeröimmät räpellykset, joita kuitenkin käytettiin.

Tietenkin. Itsekin käytän edelleen sekä retussiruiskua että hammasharjaa - vaan en juurikaan liukuväreihin.