Kirjoittaja Aihe: Kuvittaminen - miten alkuun?  (Luettu 6368 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kissanen

• Jäsen
Vs: Kuvittaminen - miten alkuun?
« Vastaus #15 : 24.05.2012 klo 22:02:03 »
Wow, miten paljon vastauksia :)

Kiitos todella paljon, ette tiedä, mitä vastauksenne merkitsevät minulle :)

Lähinnä halusin juuri tietää, että onko vielä ns. perinteisiä kuvittajia, jotka tekee käsin tai käyttävät koneita siinä apuna - Eli halusin tietää, että onko nykyajan kuvittaja sellainen, joka ainoastaan tekee koneella kaiken ja Illu ois kova sana :) Ite siis paljon piirrän tusseilla, lyijykynällä, ja yhdistän lyijykynäluonnoksen photarille ja jatkan piirtämistä, teen omia tekstuureita siinä piirtopöydällä... milloin sitten taas koneelta paluu käsin tekemiseen esim. serigrafian keinoin... Niin mietin vaan, että vaaditaanko enemmän. Joku vastasi tosi fiksusti, ettei tietyiltä kuvittajilta ekana pyydetä vektorigrafiikkaa :) huojennuin täysin.

Ja se on totta, että kokeilemalla oppii parhaiten. <Mielelläni laajennan kuvitusosaamistani monella eri tavoin, siis haluan eri tyylill tehdä jne.

Joku kertoi kouluista... itse kun olin eräässä nimeltä mainitsemattomassa koulussa, niin siellä ei arvostettu kuvituksia... "tuo on vaan pelkkä kuvittaja" sanottiin eräästä piirtäjästä kerran :) Meillä oli tällainen meininki. Taidetta sen olla piti. Se toisaalta kehitti ilmaisua, jota voin hyödyntää kuvittamisessa :D

Kiitos tosi paljon teille kaikille ystävällisistä ja kannustavista viesteistänne! Koin, että olen ymmärtänyt aivan oikein! :)

kissanen

• Jäsen
« Vastaus #16 : 24.05.2012 klo 22:04:59 »
Niin ja pohdin vain tuota Cintiqia ja Illua, en ollut aikeissa ostaa molempia kerralla tai kumpaakaan :) Photarilla tulen toistaiseksi toimeen. Mietin vaan Cintiqiä... sellainen kiehtoo :)

Kiitos teille kaikille!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #17 : 24.05.2012 klo 22:31:11 »
Nykyajan kuvittajista Timppa Mäkelä ei koske tietokoneisiin vaan tekee viivat ja värit eri papereille. Heikki Paakkanen ei väritä piirroksiaan itse, hän piirtää paperille viivapiirroksen jonka avustaja skannaa ja värittää Photoshopilla.
Hannu Lukkarinen taasen ei piirrä paperille mitään ellei ole pakko. Samoin Ville Tietäväinen.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

OM

• Jäsen
« Vastaus #18 : 24.05.2012 klo 22:34:26 »
Kyllä perinteisiä siis perinteisillä tekniikoilla tekeviä kuvittajia on, mutta monet kvaakissakin ovat siirtyneet digi-aikaan jo kauan sitten. Vaikka minä itse piirrän ja tulen piirtämään perinteisillä välineillä, lyijärit, tussit, musteet, terät jne, niin silti en voi olla ihailematta mitä kaikkea tietokoneiden erilaisilla piirrosohjelmilla saa aikaiseksi. Minua on kiehtonut ajatus noista piirustuspöydistä, jossa voi tehdä lähes kaikenlaista. Mutta toistaiseksi tyydyn paperiin ja kynään. Ja olen todella kiitollinen ja etu-oikeutettu siksi, että olen saanut omiin töihini ripauksen muiden lahjakkaiden kvaakkilaisten luovuudesta.

Kiva että kysyt asioista esmes täällä kvaakissa kissanen. Onhan täällä hyviä osaajia vaikka kuinka paljon. Täältä löytyy sekä kuvittajia, sarjakuvan tekijöitä ja ihmisiä, jotka tekevät molempia.
Kvaak on loppujen lopuksi valtaisa tiedon maailma, jossa monet ihmiset ovat antaneet vuosien varrella vinkkejä, neuvontaa ja palautetta moista piirtämiseen ja muuhun liittyvästä aiheesta. Löydät tältä tietoja välineistä, piirros-ohjelmista ja lähes mistä vaan. Mahtavaa eikö vain!
Oikein hyvää jatkoa kissanen ja laitappa sitten kuvituksia ihka omaan galleriaasi kun sen avaat täällä.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2012 klo 22:39:04 kirjoittanut Orjan May »

judea

• Vieras
« Vastaus #19 : 25.05.2012 klo 14:02:20 »
Lähinnä halusin juuri tietää, että onko vielä ns. perinteisiä kuvittajia, jotka tekee käsin tai käyttävät koneita siinä apuna - Eli halusin tietää, että onko nykyajan kuvittaja sellainen, joka ainoastaan tekee koneella kaiken...

Luuletko että käsitöitä ei enää suosittaisiin. :) Esim. Ile Ruokola. Kyllä käsityöllä saat töitä niinkuin konepiirtäjänäkin, riippuen työnjäljestä.

Ville Manninen

• Jäsen
« Vastaus #20 : 29.05.2012 klo 15:04:19 »
Katsoo vaikka Agent Pekan (joka on varmaan Suomen kovin kuvitusagentuuri) kuvittajien töitä, niin kyllähän sieltä löytyy tyyliä ja tekniikkaa joka lähtöön. Ettei todellakaan tarvitse hirttäytyä bezier-käyriin.

Ja näppituntumalla vois sanoa, että "käsintehty" jälki tuntuu olevan kuvitusten tilaajien parissa edelleen kova sana.

edit. lainataan vielä Rami Niemeä:
« Viimeksi muokattu: 29.05.2012 klo 15:07:07 kirjoittanut Ville Manninen »