Kirjoittaja Aihe: Uusia albumeita  (Luettu 10448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Shakespeare

• Vieras
Re:Uusia albumeita
« Vastaus #30 : 19.08.2004 klo 16:43:08 »
Sinä saat tehdä sarjiksen vaikka itse Hamletista, koska alkuteoksen tekijä on kuollut yli 75 vuotta sitten.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 19.08.2004 klo 17:03:02 »
No .. tämä kaikki on minun mielipiteitä. Haukkukaa jos haluttaa, kuitenkin asiassa on ehkä myös kyseessä eräänlainen periaate. Se mitenkä lainaillaan ja keltä lainaillaan ..

Eräänlainen periaate olisi sekin, että plagiointisyytöksiä ei heitellä ilman hyviä perusteluja.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Paalujuntta-S.

• Vieras
« Vastaus #32 : 19.08.2004 klo 17:28:28 »
Lainaus
Eräänlainen periaate olisi sekin, että plagiointisyytöksiä ei heitellä ilman hyviä perusteluja.

Tämän kiivan keskustelun ongelma taitaa olla siinä, että ihmiset edustavat (ehkä koulutus- ja ammattitaustasta johtuen) hyvin erilaisia näkökulmia, eivätkä oikein ymmärrä mitä toiset tarkoittavat.

Sarjakuva ei voi tietenkään voi olla plagiaatti tieteellisestä tutkimuksesta, tai edes populaaritieteellistä yleisesityksestä, jollainen Ylikankaan kirja on. Sarjakuva voi plagioida vain jotakin toista fiktiota.

Mutta huomatkaa, herra Rautkorpi, että sana plagiointi ei esiintynyt minun eikä nähdäkseni jokelankaan katkerissa vuodatuksissa. Kyse oli siitä, että kansalaissotakorkkarissa oli käytetty tärkeänä tietolähteenä Heikki Ylikankaan kirjaa, eikä tätä julkaisussa mainittu.

Tekijänoikeusrikkomuksesta minulla ei ole tietoa. Mutta on olemassa monta hyvää ja perusteltua syytä sille, että lähteet historiallistenkin fiktioidenkin yhteydessä mainittaisiin. Korkkarikustantamo jätti tämän tekemättä, mikä on minun mielestäni ikävää välinpitämättömyyttä.

JOS sattuisi käymään niin, että joku selkeästi käyttäisi esim. minun (aloittelevan tutkijan) tutkimuksia ja tulkintoja fiktionsa pohjana, eikä vaivautuisi ilmoittamaan nimeäni, vitutus olisi ankara.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 19.08.2004 klo 17:38:29 »
Mutta huomatkaa, herra Rautkorpi, että sana plagiointi ei esiintynyt minun eikä nähdäkseni jokelankaan katkerissa vuodatuksissa.

Kiitos korjauksesta. Nyt kun tarkemmin katson niin jokelan syytös koski varastamista.

Eli eräänlainen periaate olisi sekin, että varastamissyytöksiä ei heitellä ilman hyviä perusteluja.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2004 klo 17:39:38 kirjoittanut Rami Rautkorpi »
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Äitiäs kans

• Vieras
« Vastaus #34 : 19.08.2004 klo 17:43:43 »
Ömmömmömmöö...no sitä mää taas en tiedä. Vaahtoan tässä vaan periaatteesta ;D.

Tämä kommentti kyllä kuvaa tämän keskustelun arvon varsin tyhjentävästi.

Paalujuntta-S.

• Vieras
« Vastaus #35 : 19.08.2004 klo 17:52:32 »
Periaatteellakin on merkitystä, vaikka tämä asia selvästi ylittää erään vastaväittäjän maailmankuvan rajat.

Myönnän että "paskasakkia" oli kohtuuttoman kova arvio (ja puolittain humoristiseksi tarkoitettukin). Mutta se ei muuta sitä, että lähdekirjallisuuden käyttöä koskevien käytäntöjen määrittely ei ole pelkästään Egmont-kustantamon asia.

Mihinkähän koiraan kalikka mahtoi kalahtaa, kun "Äitiäs kans" noin veti hernettä nenään?

Joo, tämä keskustelu on mun osaltani nyt ohi.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #36 : 19.08.2004 klo 18:48:47 »
Niin, no .. hetkellisessä mielen kuohutuksessa tulikin tosiaan syytettyä erästä nimettyä kolmikkoa eräässä nimetyssä kustantamossa varkaudesta!! Kadun tämän syytöksen!! Se oli kohtuutonta.

Pyydän siis täten vilpittömästi anteeksi epäreilua ja säädytöntä käyttäytymistäni yllämainittuja vastaan!! Pyydä myös anteeksi erioten hr. Rautkorvelta hänelle aiheuttamastani henkisestä
kärsimyksestä.

Jos yllämainitut herrat vielä silti haluavat nostaa syytteen tms. allekirjoittanutta vastaan, pyydän ottamaan yhteyttä privaatisti.
Omalta kannaltani jättäisin kuitenkin tämän keskustelun tähän.

Ehkä viisastuneena k.o. erheestäni yritänkin vast´edes vain ilmiantaa mielipiteitä joita pystyn kaikenkattavasti perusteleen sekä välttämään kärjistettyjä mielipiteitä erinnäisistä teoksista, niiden tekijöistä sekä näiden  kustantajista.  

Kiitos .. kuulemiin.

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #37 : 19.08.2004 klo 21:53:36 »
Hmm.. Egmontin sivuilla ei koko korkkaria mainosteta. Itseasiassa Eggen etusivulla on viisi julkaisua, joista yksikään ei ole sarjakuvaa... !?

Timo

Tätähän minäkin eilen ihmettelin, kun yritin hakea tietoa, että minkälaatuinen sarjakuva tämä Valon prikaati oikein on.
No, DC:n sivuilta sitten löytyikin kaikki tarvittava, piirrosnäytettä myöten.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #38 : 20.08.2004 klo 19:50:20 »
Luin Pikku Vampyyrin.

Oli hyvä sarjis!  Erinomaiset, yksityiskohtia sisältävät piirrokset, tarkoituksenmukainen sivutaitto, sympaattinen, paikoin yllättävä juoni tai sanoisinko, että sanailu oli yllättävää.

Albumi tulee varmasti luettua useampaan kertaan ja vielä tarkasteltua herkullisimmat yksityiskohdat erikseen.

Albumi hakkaa mennen tullen Jälkiä lumessa sekä Monsieur Jeanin!

Sitten taas tätä perusnegatiivista: Kolmekymmentä sivua vain! Kun aattelee, että Tintti-albumi on 60-sivuinen...
Eli hiukka paljon tulee hintaa per sivu.

MUTTA: Odotan jo vesi kielellä Pikku Vampyyri Taitaa Kungfun -albumia!!

Ai joo, kovista kansista myös plussaa!!  BRA!