Kirjoittaja Aihe: Tertsi: prosessi  (Luettu 11913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Tertsi: prosessi
« : 11.01.2012 klo 05:56:32 »
Eilen Kallion kirjastossa Suomen Dekkariseura järjesti mainion luennon: Dekkarit sarjakuvissa. Luennoitsijoina A. Alanen ja Samson.

Luentoa kuunnellessani mieleeni muistui, että minulla on ollut jo kuusi(!) vuotta pöytälaatikossa dekkarigenreä sivuava n. 30-sivuisen sarjakuvan käsikirjoitus. Suomalaisen henkilön minulle lähettämä.

Käsikirjoituksessa ei mainita tarinan tapahtuma-aikaa ja paikkaa, mutta sain päähäni, että se tapahtuu 50-, 60-, 70-luvun Yhdysvalloissa. Tämä muodostui sitten ongelmaksi. Miten luoda uskottavaa ajankuvaa?

Jos haluaisi ottaa mallia jo tehdyistä alan klassikoista, niin aika moni minulla oleva dekkarisarjis sijoittuu jonnekin 30-40 luvuille. Joten piirtäminen on siis tyssännyt kuudeksi vuodeksi referenssimateriaalin puuttumiseen. Toinen syy piirtämisen keskeytymiseen oli liian realistisen piirrostyylin valitseminen. Kyseisellä tyylillä yhden sivun tekemiseen menisi n. 4 päivää. Ja kun piirtelen vain vapaa-ajallani leipätyön ohessa, niin työ eteni aivan liian hitaasti. Sain enempi vähempi valmiiksi n. kymmenkunta sivua.

Eilen luentoa kuunnellessani ajattelin, että simpukka soikoon, kyllä minäkin vielä sen dekkarin piirrän! Ja nyt olen ajatellut tarttua toimeen. Tarkoitus on piirtää ensin koko hoito melko karkeasti lyijykynällä, sitten jäljentää ja viimeistellä sinikynällä koko hoito toiselle paperille, jolle sitten teen myös lopullisen tussauksen.

Aion tussata pääasiassa siveltimellä, se on nopeampaa kuin terällä tekeminen ja sivelltimellä tulee hiukan helpommin ekspressiivisempää ja taiteilevampaa ja tyylitellympää jälkeä kuin tussiterällä. Valitsin hiukan tyylitellyn piirtotyylin, koska en osaa piirtää realistisia ihmisiä ja taustoja riittävän nopeasti. Siveltimen valinta piirustusvälineeksi johtuu myös siitä, että siveltimellä piirretty tussi kuivuu nopeammin kuin terällä piirretty. Nopeus on nyt A ja O.

Miksi kirjoitan tästä tänne Kvaakkiin?
No, aion kirjoittaa jatkossa tähän ketjuun siitä, miten työ etenee. Ihan vain siksi että saisin ruoskittua itseni työntekoon. Kerran viikossa pitäisi olla kerrottavaa edes jonkinlaisesta piirustustyön etenemisestä. Myöhemmin, viimeistään tussausvaiheessa, panen tänne esille myös kuvanäytteitä. Puffausmielessä.  ;)

Että tämmöstä. Huomenna pitää kai kuitenkin mennä lääkäriin. Olen saanut naamaani jonkun ihottuman. Se häirii.

Minun piti kirjoittaa tässä lähiaikoina muutama artikkeli Kvaakin etusivulle: Archie Cash, Marsu Kids, Buddy Longway yms. Nuo projektit pannaan nyt jäihin tai jopa roskikseen.

Ei muuta tällä erää. Katsotaan, missä vaiheessa olen viikon päästä.
Onko kynät vielä edes teroitettu?

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
Vs: Tertsi: prosessi
« Vastaus #1 : 11.01.2012 klo 08:04:48 »
Tsemiä. Hyvä ettet lopettanutkaan sarjakuvien tekemistä pysyvästi, kuten joskus uhkailit.

OM

• Jäsen
« Vastaus #2 : 11.01.2012 klo 09:29:20 »
Oli rohkaisevaa ja opettavasta lukea Tertsin ajatuksia. Tosi hieno homma, ettet ole laittanut hanskoja naulakkoon vaan jatkat piirtämistä tämän loistavan projektisi saattamiseksi loppuun.
 Käytin ilmausta rohkaisevaa- sillä itsekkin olen joutunut käymään titaanien taistelua raahatakseni itseni työpöytäni ääreen, joten varmasti tiedän, mistä Tertsi puhuu ja kirjoittaa. Kirjoitinkin tästä jossain täällä jotakin ja uskon, että varamasti kaikille taiteilijoille jossain vaiheessa tulee eteen sellainen pysähtyneisyyden tunne sisälle. Jotenikin sitä kokee halua uudistua ja saada piirroksiinsa uudenlaista tuoreutta ja  ideoita uusiin projekteihin. Tertsi mainitsi tuosta käsikirjoituksesta joka on maannut laatikoissa usempia vuosia- minulla on aivan samoja juttuja. Jotakin on tosin valmiina valmiina sarjakuvina, en vain ole niitä laitellut mihinkään näyteille, mutta vielä suurempi osuus on keskeneräisiä raakileita- alku on ollut hyvinkin innovatiivista suunnittelua ja piirtämistä, mutta sitten kaikki on lopahtanut kuin alakuloisen koiran häntä, joka pelkää kulkea raitiovaunussa häntä koipien välissä.
Tosi hieno homma, että Tertsi olet päättänyt jatkaa projektiasi. Olen muistaakseni joskus aikaisemmin jossain maininnut, että jatka vain piirtämistä, sillä olet erittäin lahjakas taiteilija sekä piirtäjänä että kirjoittajana. Tämä kirjoituksesi piristi päivääni ja antoi sellaista pientä potkua takapuoleen myös spurtata eteenpäin ja yrittää saada aikaiseksi kaunista viivaa puhtaalle paperille, joka kuitenkin jollain ihmeellisellä tavalla inspiroi. KYllä se vaan niin taitaa olla, ettei halu tehdä sarjakuvaa, kuvituksia tai yleensäkkin piirtää lähde millään pois, kun sen on syntymä-lahjana saanut. Jokaisella meillä on jokin kyky tai lahja annettu ylhäältä valojen Isältä. Riittää kun viihdytämme lahjoillamme itseämme. Silloin elämämme ei ehkä ole tylsää ja päämäärämätöntä etsintää. Luin ajatuksen jostain en muista mistä,  että meidän tulee ensisijaisesti viihdyttää itseämme. Olen miettinyt sitä ajatusta. Se tuntui ajatuksena kirjailijalta niin puhdistavalta ja henkisiä lukkoja sisäisesti avaavalta. Vaikka näin onkin, voimme myös toisaalta viihdyttää taiteellamme, kirjallisilla tai  musiikillisilla lahjoillamme tai mitä meillä isekullakin on  myös toisia ihmisiä. He saavat itselleen nautintoa ja mielihyvää toisten ihmisten lahjojen myötä eri julkaisujen, Cd-levyjen jne  muodossa. Tämä on tälläinen pitkä kudelma koko ihmisen lahjakkuus ja loppupeleissä jokainen hyötyy siitä jollain tasolla. Joku on hyvä urheilussa joku muussa.
Mielenkiinnolla ainakin minä odottelen kuinka sajis edistyy. Ja aihe valinta on hyvä. Referenssi-materiaalia varmasti löytyy netistä tai kirjastoista kirjoista. Vaikka teetkin homman siveltimellä, niin olisi mahtavaa jos sarjakuvaasi tulisi jossain vaiheessa myös värit.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2012 klo 09:56:30 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #3 : 11.01.2012 klo 14:02:27 »
Kiitoksia kannustuksesta.
En päässyt vielä lääkäriin, kävin siis paperiostoksilla Akateemisessa.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #4 : 11.01.2012 klo 20:33:59 »
Minäkin aktivoidun onnittelemaan. Ehkäpä saisin tämän avulla itsenikin jatkamaan tällä hetkellä tuotantolimbossa olevaa sarjakuvaprojektia.

Lisää siveltimen hyviä puolia; sitä käyttäessä käsi ei tuhraa alla olevaa piirrosta kovin usein. Sekin säästää aikaa (ja erityisesti hermoja).

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #5 : 11.01.2012 klo 21:30:14 »
Vautsi Tertsi!Kaikki 10 varvasta villasukkien sisällä menivät oitis ristiin!
Että jospa minäkin...
Raapekartongit odottavat anovin katsein.
Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen

samsoni

• Jäsen
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
« Vastaus #6 : 20.01.2012 klo 20:00:11 »
Ei muuta tällä erää. Katsotaan, missä vaiheessa olen viikon päästä.
Onko kynät vielä edes teroitettu?

Noh? ;)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #7 : 20.01.2012 klo 20:16:02 »
Kyniä olen kaivellut jo esille.  ;)
Eli hitaasti etenee tämä homma.

Ai joo! Referenssikuvien hakuun meni oikeastaan yksi kokonainen päivä.
Mutta nyt noita kuvia on aika kivasti kasassa. Autoja, aseita, vaatteita ja kaupunkimiljöötä.

Angoulemen reissu on vuorossa ensi viikolla, mutta sen jälkeen on pari vapaapäivää. Jos saisin vaikka silloin tehtyä lyijäykset ensimmäiseen sarjakuvasivuun.

Pitäisi vielä etsiä se kässärikin jostain...

OM

• Jäsen
« Vastaus #8 : 21.03.2012 klo 12:12:49 »
"Miksi kirjoitan tästä tänne Kvaakkiin?
No, aion kirjoittaa jatkossa tähän ketjuun siitä, miten työ etenee. Ihan vain siksi että saisin ruoskittua itseni työntekoon. Kerran viikossa pitäisi olla kerrottavaa edes jonkinlaisesta piirustustyön etenemisestä. Myöhemmin, viimeistään tussausvaiheessa, panen tänne esille myös kuvanäytteitä. Puffausmielessä.  Wink"
---------------------------------------------------------------------- Tertsi

Mitä kuuluu projekti Tertsille? Ei ole kuulunut tai näkynyt. Onko projekti lakkautettu....... vai hiljaako hyvä tulee kuten Tertsi kommentoi tuossa yllä olevassa topikissa? ;D
 Minua kiinnostaa nähdä  uutta materiaalia lahjakkailta tekijöiltä.
Tämä on ruoskanisku että hopi hopi jotain näytettävää kehiin!
« Viimeksi muokattu: 21.03.2012 klo 12:24:42 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #9 : 21.03.2012 klo 12:59:37 »
Projekti/Prosessi etenee. Vanhempieni muutto putkiremontin alta on hiukan hidastanut tahtia, mutta on tässä jo jotain piirrettykin.

Näytteitä tulee aikanaan, toukokuussa vaikka.

edit:
Haluan että sivuja on lyijättynä n. kymmenkunta, ennen kuin pistän tänne näyteitä haukuttavaksi. Tyhmää masentua heti alkumetreillä.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2012 klo 13:19:03 kirjoittanut Tertsi »

Mara

• Jäsen
« Vastaus #10 : 02.06.2012 klo 16:47:40 »
Näytteitä tulee aikanaan, toukokuussa vaikka.
Nostan aihetta uhmaavasti ja typeryyttä uhkuen, vaikken ole itse saanut mitään tehtyä viime kuukauden aikana.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #11 : 31.07.2012 klo 18:17:41 »
Lainaus toisesta ketjusta:
Piirrän nykyään paremmin kuin koskaan.
Nonni. Sitte samoilla höyryillä näytettä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

• Jäsen
« Vastaus #12 : 31.07.2012 klo 18:37:21 »
Aivan....Reima totesi hyvin.....näytteitä nyt kehiin Tertsi. Minä ainakin olen odottanut mielenkiinnolla uusia töitäsi....muttei ole lupauksistasi huolimatta kuulunut :P

Tertsi. Aika kuluu vinhaa vauhtia erteenpäin joten nyt ravisteleppa itseäsi kunnolla. Sitten istu ja rauhoitu. Tämän jälkeen paperia ja kynä händyyn..ain niin, sinähän teetkin tietokoneella juttusi. Mutta sielläkin on kaikenlaisia työkaluja joten kuvia näkyviin ja sassiin.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2012 klo 18:40:26 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #13 : 12.02.2013 klo 19:46:03 »

Luulitte, jo että tästä projektista ei tuu mitään! No, niin luulin mäkin.   ;)

Pistän kerran viikossa näytettä, miten homma etenee. Pyrin lisäämään kuvat pääasiallisesti torstaisin, mutta nyt ollaan hiukan etuajassa.

Ekan sivun vika ruuturivi, lyijykynävaihe. Tussaus sitten joskus keväämmällä.

OM

• Jäsen
« Vastaus #14 : 12.02.2013 klo 19:55:02 »
Hyvältä näyttää. Ja lyijykynä hahmotelma on hienoa katsottavaa.
Käytätkö teriä vai pelkkää pensseliä  + mustetta tai huopa-tusseja?
Minua kiinnostaa erityisesti kuinka kuvaat vettä tussaus vaiheessa, koska en
ole oppinut vieläkään kuvaamaan pensselillä ja musteella vettä elementtinä. Saan siitä päänsäryn. Minulle se on tuiki vaikeaa.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2013 klo 20:05:54 kirjoittanut Orjan May »