Fantan Rosa Librarya olen kerännyt alusta lähtien, mutta jotenkin en ollut huomannut lainkaan, että samanlainen pyörii myös Barksista. Koska Kootut oli/on järjettömän hintaisia ja tulivat aikoinaan sellaisessa vaiheessa ettei niiden keräily ollut tärkeysjärjestyksen huipulla, on nämä ihan pakkohankinta.
Ja nyt kun puolet julkaistuista on hyllyssä, niin voi sanoa, että kyllä on herkkua, voi että. Kaksi asiaa vain mistä tekee mieli napista. Varmaan moni muu jupissut ihan samoista. Ensiksikin se, että järjestysnumeroa ei näe kannesta mitenkään, ainoastaan sisäsivujen selityksistä. Äkkiäkös siihen tosin jonkun tarran itse läppää. Pitäisi varmaan ehdottaa Fantagraphicsille, että laittaisivat viimeisen osan mukaan sitten pienen numerotarrapaketin. Jokainen voi halutessaan sitten lyödä kirjojen selkään semmoiset. Uskon, että tämä ehdotus ei saa kannatusta.
Toinen asia on, että yksittäisen opuksen sisäinen kronologia on milloin mitäkin. Ei tämäkään nyt suuri vaiva ole tarkistaa viimeiseltä sivulta oikeaa järjestystä, mutta vähän harmi silti. Kivempihan se olisi ihan täydellisessä tekojärjestyksessä lukea. Bongaisi kehitykseen liittyviä seikkoja helpommin.
Ainakin kolmannessa painoksessa, mikä minulle tuli, on jo kokonaan Barksilainen versio South Seas'sta. Mutta silti tujuimman keltainen tuo Lost in the Andes -kirja minun ostamistani on. Ja tämänkö pitäisi olla joku (vielä kerran) uudelleen väritetty, rauhoitettu versio? Huh.
Edit: Ja kyllä, tämä ketju heräsi vuosien takaa, mutta kun sarjaa yhä julkaistaan niin...