Tässä siis viitattiin siihen, että sarjakuvalle tartteis saada arkisto/museo. Arkistotädin näkökulmasta täytyy todeta, että tässä maassa tosiaan mätänee uskomaton määrä kaikenlaista kulttuurihistoriallisesti arvokasta materiaalia puuliitereiden pohjille ja kaatopaikoille. Eivät edes ammattilaisten aineistot ole kauan turvassa, kun omaiset päättävät tehdä suursiivouksen kuolinpesään...
ei mennyt ohi tuo pointti ei.
tämä kommentti sen sijaan on minkä itse allekirjoitan:
Kansalaispalkka on kannatettava asia. Minun vaan käy sääliksi sitä hassua kuvitteellista sarjakuvahahmoa, jonka kuvitteellista hakkaajaa tässä pitäisi tukea. Ja sitten maksaa sille sen kuvitteelliset tupakat.
Nimim. Erilaisten sarjakuvahahmojen puolesta
sitä tuo varsinainen kannanotto ei meinaan tuo sitä mitenkään ilmi. Jos minulla olisi foliohattu sanoisin että tuossa valikoidaan se kulttuurihistoria jota säästää arvokkaana ja se joka saakin hapantua puuliiteriin ja kaatopaikalle.
Onneksi yksikään oikeisto- tai vasemmistohallinto ei moista arvotettua politiikkaa ole historiallisesti ajanut.
nimimerkki "keskiäkäinen kyynikko, joka ei luota mihinkään poliitikkoihin sen enempää kuin muihin huijareihinkaan"
Sarjakuvamuseo olisi hieno ja kannatettava idea, toivottavasti Hangon projekti on vain kehitelty hiljaisuudessa eikä kätkytkuollut idea.
Periaatteessahan museo voi olla yksityisen tahon omistama kunhan täyttää ICOMin määritelmän:
"Museo on pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos, joka on avoinna yleisölle ja joka tutkimusta ja opetusta edistääkseen ja mielihyvää tuottaakseen hankkii, säilyttää, tutkii, käyttää tiedonvälitykseen ja pitää näytteillä aineellisia ja aineettomia todisteita ihmisestä ja hänen ympäristöstään. (ICOM Statutes, Article 2: definitions).
mikään ei estä yksityistä henkilöä' tai säätiötä perustamasta moista, paitsi se raha kts kohta "taloudellista hyötyä tavoittelematon"
Ja kansalaispalkan tavoin olisi toteutuessaan hyvä asia.
En silti, toiveista huolimatta, pidätä hengitystäni odottaessani kumpaakaan.