FADE OUTEd Brubaker - Sean Phillips
Kun tekijöillä on vyölllään päänahkoina jo
Sleeper,
Criminal ja
Fatale moni muu tyytyisi paistattelemaan päivää laakereillaan vilvoittaen itseään heikompien tekijöiden kateuden ja katkeruuden sävytteisillä , mutta puolittain suuren taiteen aiheutaman ilon, kyynelillä.
Brubaker ja Philips sen sijaan heittävät suuremman vaihteen silmään ja sysäävät lukijan menneeseen maailmaan film noirin ehdoilla; suoraan sankan tupakansavun peittämään viskinhuuruiseen pokeripöytään pelaamaan texas hold 'emin säännöin, mutta häviäjän on pelattava erä venäläistä rulettia.
Pöydässä kylmän terästettynä lepäävällä puoliautomaatti Coltilla.
On vuosi 1948.
Suuri sota on käyty ja Hollywood elää kulta-aikaansa. Tähdet loistavat kirkkaammin kuin aurinko, mutta studioitten takapihoilla, puvustamoissa, toimistoissa ja yökerhoissa ei ole maskeeraajia peittelemässä auringonkorventamia.
Raha ostaa kaiken ja studioiden raha saa kaiken katoamaan.
Raiskaukset, murhat.
Charlie Parish käsikirjoittaa elokuvia studiolle ja herää muistikatkoisesta humalastaan karmivaan painajaiseen ja alkuun luulee pääsevänsä kuin koira veräjästä.
Yksin huomatakseen että elämän kierreportaat vievät tavalla tai toisella vain ja ainoastaan alaspäin.
Brubaker tuntee paitsi noirin myös elokuvansa ja Sean Phillipsin jälki ei jää jälkeen mustan elokuvan parhaiden kuvaajien ja leikkaajien huippuhetkistä.
1940-luvun lopun henki, niin arki kuin glamourkin, virtaavat sivuilta. Charlien kautta tutustuu muihin laajan henkilökaartin jäseniin joissa noirin ja oikean elämän tavoin on kaikissa häivähdys viattomuutta, hyvää, ja roimasti myös rujoa varjopuolta.
Ja kuten Charlie, yksikään ei ole kliseinen sankari tai silkka seinäruusu.
Henkilöissä maistaa aitouden ja miljööseen voi lähes astua. Elokuvateattein pimeään, vetoisiin huoneisiin kuin big bandin ja jazzin täyteisiin gaaloihin.
Ainoa, tekijöiden omien töiden lisäksi, mihin tämä vertautuu vähänkään on saman kustantamon (Imagen) Matt Fractionin ja Howard Chaykinin erinomainen
Satellite Sam sekin on kuoleman ja hikisen seksin ympärillä median alkuaikojen maailmassa kiertävä loistokas sarjakuva.
Ensimmäinen näytös imee vastustamattomasti mukaansa ja lisää haluaisi lukea heti, nähdä mitä tapahtuu seuraavaksi sillä lopusta ei voi olla mitenkään varma.
Alku on käsittämättömän väkevä.

Silti, jos kävisi niin surkeasti että jompikumpi tai molemmat tekijöistä menehtyisivät tänään tai huomenna, yksin tälläkin näytöllä saa niin elokuvan, kirjallisuuden kuin sarjakuvan ystävät puolelleen.
Ja kiitollisiksi.