IDW:n Classic G.I.Joe -kokoelmia olen lukenut nyt neljä. Vielä en päässyt siihen saakka, mistä suomijulkaisu alkoi vuonna 1988, se tulee vasta viidennessä kokoelmassa.
Täytyy sanoa, että olen hämmästynyt, miten olen suorastaan nauttinut näistä. Kaksi ensimmäistä kokoelmaa kun tilasin vain nostalgian vuoksi ja olisin ollut tyytyväinen, jos olisin jaksanut lukea edes ensimmäisen tarinan ja loput vain nopsaan selaillut. Toisin kävi.
Ei tämä toki mitään mullistavaa kerrontaa tai taidetta ole, mutta siitä huolimatta toimivaa. Hama pääsee kymmenennen numeron (ensimmäisen kokoelman) jälkeen vauhtiin ja tarinasta tulee tiivis jatkokertomus, jossa edetään tapahtumasta toiseen uskomattomalla tahdilla, niin että välillä jopa unohdetaan, että tarina ei ole missään välissä katkennut. Esimerkiksi Cobra Commanderin vangitseminen (jota edelsi jonkin verran tapahtumia) johti Cobran joukkojen onnistuneeseen pelastusoperaatioon, jonka jälkeen Commanderilla olikin jo valmis suunnitelma sotilaspoikien tuhoamiseksi ja kunniakkaan paluun Springfieldiin jälkeen lähdettiinkin rynnistämään sirkusrekoilla kohti uusia massiivisia taisteluja. Jos ei olisi itse lukenut, ei välttämättä uskoisi, että kaikki tapahtui samana päivänä.
Vaikka sarjassa näkyy se, että hommaa tehdään lelumyyntiä vauhdittamaan - minkä vuoksi välillä oudoissakin tilanteissa mukaan änkee lisää uusia vihulaisia ja sankareita, kuten erinomaisia taistelukojeita - on Hama onnistunut kirjoittamaan sarjasta mukavan aivot narikkaan -seikkailun. Sellaisen hyvän tuulen toimintapläjäyksen.
Harmi, kun nyt joutuu odottelemaan pari viikkoa ennen kuin saa jatkoa neloskokoelmalle ja voi vihdoin lukea, mitä ne Cobran juonittelijat oikein juonivat G.I.Joen päänmenoksi.
Joen rinnalla olen lukenut myös Y the Last mania, joka on toiminut mukavana vastapainona aivottomalle toiminnalle. Viimeiset kaksi kokoelmaa on vielä lukematta. Toistaiseksi Vaughan on onnistunut pitämään jännityksen yllä ja paljastanut salaisuuksien verhoa juuri sopivasti. Jää nähtäväksi lunastaako loppu odotukset vaiko ei.