Kirjoittaja Aihe: Omenapuu-kokoelma - Kotimainen epäkorrektiuden ylistys nyt omakustanteena  (Luettu 4447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuukka Virtaperko

• Jäsen
Olen nyt julkaissut paperilla nämä stripit, jotka pistin nettiin vuonna 2005. Ne saavuttivat sittemmin jonkinlaisen valikoituneen underground-maineen. Käsittääkseni teokseni eivät ole hirveän tunnettuja painettuun sarjakuvaan erikoistuneiden tahojen keskuudessa. Tätä mieltä oltiin myös pari vuotta sitten kvaak.fi:n foorumipostauksessa, jossa minua kutsuttiin "internetin Jyrki Nissiseksi". (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,10962.0.html) Varsinainen lehdistötiedote, jossa kerrotaan lisätietoja albumistani, on tässä: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,14076.0.html

Yleisesti ottaen sanoisin, että albumini on vastalause poliittista korrektiutta kohtaan. En pyri hyökkäämään "kaikkea" vastaan, koska olen aika elämänmyönteinenkin ihminen, mutta pyrin purkamaan yleisiä tabuja. Totta kai yleviä tavoitteita voi aina ilmoittaa, mutta kun sarjakuvat tuntuvat naurattavan ihmisiä, niin niiden voisi kuvitella myös toimivan tarkoitukseensa.

Tärkein esikuvani on ollut Kalervo Palsa. Ilman häntä en olisi välttämättä ryhtynyt minkäänlaiseksi taiteilijaksi, tai ymmärtänyt, kuinka syvä henkilökohtainen merkitys taiteella voi ihmiselle olla. En pyri imitoimaan Palsaa, eivätkä sarjakuvani imitoi oikeastaan mitään, minkä itse tuntisin. Jos kuitenkin luonnehtisin sarjakuviani, niin sanoisin että niissä on samankaltaisuuksia Perry Bible Fellowshipin ja electric retardin kanssa.

Perry Bible Fellowship: http://www.pbfcomics.com/
electric retard: http://www.electricretard.com/

Eräs OAMK:n opiskelijalehden kirjoittaja väitti minun olevan "Suomen nerokkain nettisarjakuvittaja". En ymmärrä ilmausta "nettisarjakuvittaja", sillä olen sarjakuvan tekijä enkä kuvittaja. Artikkelin kirjoittaja väitti sarjakuvieni olevan parempia kuin Fingerpori ja Kiroileva siili. Ehkä, mutta Fingerpori on suomalaisista sarjakuvista se, joka naurattaa minua eniten, ja annoin Milla Paloniemen "Tassutellen"-sarjakuville viittä tähteä aukea.netissä ennen kuin hänestä oli moni kuullut. Se, etten saanut kustannussopimusta, ihmetyttää itseänikin, mutta vaikka minulla tähän artikkeliin nojaten olisi löyhä ulkoinenkin validaatio dissata koko maailmaa, ei sellaisessa ole minusta mitään mieltä. Toki opiskelijalehden artikkeli oli silti kovin imarteleva. Artikkelissa on sikäli vanhentunutta tietoa, että olen aloittanut sarjakuvien piirtämisen uudelleen.

« Viimeksi muokattu: 29.08.2011 klo 13:01:57 kirjoittanut Tuukka Virtaperko »

Marko Raassina

• Jäsen
Nerokkain strippisarjakuva Perry Bible Fellowshipin ohella, on tullut tosissaan naurettua pitkin vuosia sun sarjiksille. Outoudessaan parhautta.
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Tuukka Virtaperko

• Jäsen
Hauska kuulla! Sarjakuvanideointimenetelmäni on äärimmäisen epäsuunnitelmallinen ja vaikeasti kuvailtava. Sanoisin, että ideat vaan tulevat jostakin. Antiikin Kreikan taiteilijat puhuivat muusasta, joka on taiteilijan ulkopuolinen ideioita antava henkiolento. Ymmärrän, mitä he tarkoittavat - en koe että ideointi olisi tietoisessa hallinnassani. Se, mikä on tietoisessa hallinnassani, on pikemminkin kriittistä kuin luovaa ajattelua. Tyyliin: "onko tämä idea hauska vain minusta, vai onko siinä jotain yleispätevästi hauskaa/kaunista/kiinnostavaa?"

Tuukka Virtaperko

• Jäsen
Nettikaupan ulkoasu oli vielä vähän vaiheessa lehdistötiedotteen tekohetkellä, mutta nyt se vaikuttaa olevan valmis. Taustakuvan tehnyt SkorpiusVision.

http://kauppa.tuukkavirtaperko.net/#ecwid:category=906093&mode=product&product=3647261

pertti jarla

• Jäsen
Ai katos vaan, täältä on siis lähtöisin mm. hieno saunan päätteeksi-sarjakuva. On joo helmiä joukossa, addiktoivaa luettavaa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Omenapoika

• Jäsen
Ooh, mainiota. Arvo, luonnonystävä ja biologikin lienee Virtaperkon sarjakuva? Siinäpä hieno tekele.
On tullut vuosia törmäiltyä niihin siellä täällä ilman tekijän nimeä ja muistan aluksi luulleeni niitä yksittäisiksi kouluvihkosuherruksiksi jotka joku oli laittanut nettiin.

Onnea ja menestystä!

Tuukka Virtaperko

• Jäsen
Hmm! Arvio siitä, etten ole painetun sarjakuvan piirissä niin tunnettu, saa vahvistusta. Kvaak.fi:hän taitaa keskittyä enemmän painettuun sarjakuvaan, vaikka netissä onkin.

Pertti Jarla, jos haluat tutustua uusimpaan tuotantooni, niin sitä löytyy täältä. Jos vanhat trendit jatkuvat, useat näistä päätyvät Naurunappulaan, mutta toistaiseksi siellä ei ole kuin muutama.

Ja kyllä, Omenapoika, Arvo, luonnonystävä ja biologi on minun tekeleeni. :) Lähes kaikki sarjakuvastripit itse asiassa onkin luonnosteltu lukion oppitunnin aikana. Mutta ei tussattu. Niihin aikoihin halusin kuvataiteilijaksi, ja piirsin sarjakuvia vain huvikseni. Taulujen maalaaminen oli kuitenkin paljon hitaampaa, eivätkä ne varsinaisesti olleet sarjakuvia parempia. Kiitos onnentoivotuksesta!
« Viimeksi muokattu: 05.09.2011 klo 19:24:56 kirjoittanut Tuukka Virtaperko »

Tuukka Virtaperko

• Jäsen
Ensimmäinen painos loppuunmyyty. Varusteleka ja Turun sarjakuvakauppa saattavat pystyä vielä myymään hyllystään ekaa painosta. Harkitsen uutta painosta, koska sata kappaletta meni vähän yli kahdessa kuukaudessa. Myin ilmeisesti noin 45 albumia Helsingin sarjakuvafestivaaleilla pienlehtitaivaassa. Suurkiitokset Tarmo Thorströmille, joka piti pöytää pystyssä kun olin juomassa kahvia ja puuhailemassa muuta, ja jonka palkitsin tästä albumilla.

Tuukka Virtaperko

• Jäsen
No niin, tämä ei olekaan sitten enää omakustanne.

Varusteleka kustansi 500 kappaleen painoksen albumia, ja sitä on myynnissä tietysti heidän sivuillaan. Tämä on ehkäpä paras mahdollinen juttu, mitä saattaa tapahtua. Jos Varusteleka myy näitä, niin en pidä tätä puuhaa edes liiketoimintana, vaan se on sitä että siistit tyypit tekevät hauskoja asioita yhdessä.

Kyseessähän on siis Euroopan suurin armeijatavaran erikoisliike. Luultavasti tuttu jo aika monille. Varusteleka on siirtymässä mainstreamiin Leka-looks -muotisivustollaan, ja heillä tuntuu yleisesti ottaen menevän aika lujaa. Huom, minä en edusta Varustelekaa millään tavalla, tai jos edustan, niin minulla ei silti ole lupaa siihen. Tämä asia on jo etukäteen sovittu - toivottavasti ja luultavasti molempien parhaaksi!

Sellaisen diilin kuitenkin sain, että minä olen se, joka tätä albumia pääasiallisesti markkinoi.

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
Arvostelu:
http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=1672

Mielenkiintoista.Olen ostanut Varustelekasta entisen Itä-Saksan armeijan peltirahisevia pyyhkeitä saunapeppujen alle, mutta en vielä sentään sarjakuvaa.Nämä nyt ovat niitä armeijan mokujen huumoripläjäyksiä, heitähän nyt naurattaa jo se kun näkevät toistensa naamat aamuisin,saati sitten kesto pa....huumori.Huohhh zzzzz :sleepy:

ps. Ilahduttavaa sekin että näin yllättävä taho julkaisee sarjakuvaa,
myönteistä kehitystä tosiaan.Koskahan se Kakkonen julkaisee jotain...mielenkiintoista.
Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen