.... ja 90-luvun alkuhan oli hurjaa nousukiitoa vailla järjen hiventäkään. Tosin DC:hän ei siitä hirveästi onnistunut saamaan osaansa Teräsmiehen kuolemaa lukuunottamatta. Valitettavasti sen myyntiluvut ovat pimennossa, vaikka yleensä puhutaankin miljoonamyynnistä, etenkin Superman 75:n kohdalla.
Eli väittäisin, että DC oli vuonna 1991 (ja muutama vuosi sen jälkeenkin) paljon paremmassa kuosissa myynnillisesti kuin nyt.
olet oikeassa myynnin suhteen mutta nyt täytyy suhteuttaa kaksi asiaa
1) juuri tuolloin 20 vuotta sitten oli valtava sarjakuvabuumi, joka ei kylläkään täysin korreloinut laadun kanssa.
DClla oli paitsi Teräsmiehen kuolema myös Batmanin Knightfall joka oli verrattain tuoreesti Burtonin 1989 elokuvan jälkeen. Tuolloin eläneet muistavat että lepakoita oli ihan kaikkialla.
Siitä huolimatta DC tuolloin selkeästi pyrki pysymään Marvelin perässä kynsin hampain varsinkin Image comicsin synnyttyä 1992.
Eri nimikkeitä pukattiin ulos minkä painokone lauloi ja volyymilla.
Myynti oli uskomatonta ja sarjakuvilla pyrittiinjopa tekemään voittoa keräily/keinotteluesineinä.
2) 90-luvun alkupuoli oli globaalistikin katsotusti lama-aikaa, joka on tähän asti ollut historiallisesti aina sarjakuville kaupallisesti menestyksellista.
Osin juuri koska on muihin taidemuotoihin nähden "halpa".
On joskus iloakin että sarjakuva on taidelajien prekariaatti.
mutta yhdessä näiden kahden vaikutus sai myös aikaan poikkeustilanteen.
Isoin ongelma siinä jos vertaa kahdenkymmenen vuoden takasita tilannetta tähän päivään on kuten kvaakissakin toisaalla tehdyt vertaukset jonka kaltaisia ollaan väitetysti tekemässä John Carter elokuvan jatko-osan suhteen:
Jos uusi elokuva ei tuota 700miljoonaa US$ voittoa, ei jatko-osaa. Tämä tarkoittaa siis enemmän kuin Iron man elokuva tai ensimmäinen Transsukkamorferi-elokuva.
DCn uusi 52 on pitkälti juurikin taloudellinen tempaus kuin taiteellinen riemuvoitto mutta vertailukohta on vääristynyt jos otetaan pyrkimykseksi päästä esi-internet ajan ääritilanteen kanssa samoihin.
Sen ajan markkinat ovat eri kuin nyt.
Minusta vertailukohdaksi käy viimeiset 5-10 vuotta, johon nähden kyseessä on kaupallinen jubilee mutta vasta muutaman kuukauden päästä nähdään kannattiko vai ei.
Arvostavatko lukijat vielä aamulla.
DC on tehnyt muutoksensa näkyvästi, kaikki numerot kerralla, Marvel on tehnyt sitä linja (avengers, Captain america, daredevil jne jne ad nauseam) kerrallaan.
Toinen saa elokuvista paljon vetoapua ja toisen mediaveto on lepakon harteilla. Strategiat ovat eri mutta se joka tajuaa panostaa tekijöihinsä, antamaan formulan puitteissa luovuuden vallita, tulee porskuttamaan.