Kirjoittaja Aihe: Tussausprosessini imee...  (Luettu 6646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Tussausprosessini imee...
« : 01.08.2004 klo 01:47:13 »

Kun minulta pyydettiin tummempia ja paremmin tussattuja kuvia, päätin koettaa matkia joitakin Imagen sarjiksia. Tässä tulos -- tussatessa räjähti käsille ja raskaasti. Olen aikaisemmin kokeillut myös crosshatchia eikä sekään toimi.

Löytyykö hyviä tussaustutoriaaleja, vinkkejä tai kirjoja, joissa olisi neuvoja?
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Jouni Ahola

• Jäsen
Re:Tussausprosessini imee...
« Vastaus #1 : 01.08.2004 klo 07:12:29 »
Itse etsin juuri vähän aikaa sitten tussaukseen tutoriaaleja, ja Googlettamalla vaikka "how to ink comics" tai "inking comics" löytyy aimo määrä. Olisin poiminut sulle jo parhaat päältä, mutta olen sen verran hitaalla koneella tällä hetkellä, että hermot ei kestäisi.. :)

Eikä tuo tussaus nyt mitenkään huonoa ole, pitää vain pitää mielessä missä suunnassa se suurin valonlähde on joka heittää varjot.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 01.08.2004 klo 09:38:56 »

Tässä uusi yritelma, piirretty neljältä yöllä joten unohtakaa anatomia...  ;D  Onko tällainen yksinkertaistaminen hyvä? Ainakin tällaisen tuhertaminen vie rutkasti aikaa...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 01.08.2004 klo 11:00:54 »

Tytteli samalla systeemillä -- pistin bikinit kehiin, jotta ei tule urputusta... naisten esittämisessä ei koskaan tiedä, ihmiset loukkaantuu niin helposti...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #4 : 01.08.2004 klo 11:22:43 »
Hmmm... vaikea sanoa kumpi on parempi, kun kummassakin tyylissä on omat vahvuutensa ja omat puutteensa. Ehkä kallistun alemman tyylin puolelle, jos pakottavat kirveen kanssa valitsemaan. Sinuna etsisin käsiisi mahdollisimman paljon materiaalia, joka kertoo tussauksesta. Netistä ja kirjoista. Itse ostin joskus aikanaan kirjan: The art of comic book inking ja siinä olisi hyvä kirja sinullekin.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1569712581/103-6731167-7610236?v=glance  

Ja on hyvä tehdä liuta harjoituksia asian tiimoilta. Siinä sitä oppii...

8)

edit: kirjoituserheet
« Viimeksi muokattu: 01.08.2004 klo 11:23:31 kirjoittanut Hazart »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 01.08.2004 klo 14:46:54 »
Markku on väärässä siinä että hänen tussausprosessinsa imee. Toki harjoittelu on hyvästä mutta aika vauhdilla noita hyvin tussattuja hahmoja työstät. Toki taidokkaalla mustan käytöllä ammattilaiset voivat saada aikaa vaikka mitä. Esimerkiksi jossain puhuttiin siitä miten oikealla mustan käytöllä voidaan ohjata sitä miten lukijan katse kulkee sivulla. Mutta itse myönnän kyllä suoraan että itse kaipaisin Markkua paljon enemmän tussausharjoitusta ja mielelläni tulen mukaan tämän säikeen tussausharjoittelukouluun :) Hyvät neuvot kelpaavat minullekin. Toki kaipaan myös harjoitusta siinä että saan edes puhekuplat näyttämään huolellisesti tehdyiltä mutta tätä varten päätin koittaa jatkossa puhekuplien tekemistä ja sijoittelua jatkossa tietokoneella.

Tässä oma lähtökohtani tämän säikeen tussauskoululinjalle. Sivu on tussa eilen illalla ja tänä aamulla.

http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/tankki2.jpg

Oma tuomioni on että mustaa kyllä käytetään mutta ei kovinkaan tehokkaalla tavalla.

Itse ajattelin piirtää yhden kuvan ja sitten tussata siitä eri välineillä ja tyyleillä kuvia.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 01.08.2004 klo 18:08:01 »
Yksi mitä voisit Markku koittaa on sijoittaa hahmo selvästi pimeään. Niin että hahmo on melkein kokonaan musta. Itse koitin piirtää Terry Austinin innoittamana laukkuja kantavan miehen... mutta ensin hieman muuta harjoittelua.

http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/harjoittelua.jpg

http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/vaiheet.jpg

http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/sketch/pimeassa.jpg

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #7 : 01.08.2004 klo 18:52:54 »
Markku: Koko päivän asiaa pyöriteltyäni olen sitä mieltä, että olisi viksuinta laittaa varjostukset jo luonnokseen, eikä vasta tussatessa. Siinä voi sitten yrittää, erehtyä ja korjata. Kun sitten homma näyttää hyvältä lyikkärin kera niin musteet päälle samalla tavalla ja AVOT! Se on siinä.

Esimerkkinä:

http://www.alexrossart.com/archives.html ja siitä toisiksi alin kohta: Spawn #100 - Step by Step

Siitä näet mitä tarkoitan. Lyikkäriluonnos on jo varjostettu toisin kuin sinun esimerkissäsi.

8)
« Viimeksi muokattu: 01.08.2004 klo 18:53:26 kirjoittanut Hazart »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #8 : 01.08.2004 klo 20:30:48 »
Hazart puhuu asiaa. Kun valittu tyyli on nyt tuommoinen tarkkuutta ja suht. realismia vaativa, niin sun pitää tietää tasan tarkkaan pienimpiä yksityiskohtia myöten mitä pistät mihinkin tussausvaiheessa. (pitää myös pitää mielessä miltä esim siveltimen jälki näyttää, jotta sitä voi käyttää hyväkseen). Homma on periaatteessa saman asian kahteen kertaan tekemistä, mutta kuka muka sanoi että sarjakuvien tekeminen helppoa olis?

Timo

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #9 : 01.08.2004 klo 23:34:18 »
Hei ja hoo. Taitaa olla niin että teet tussaushommasta liika vaikeen itteles?

Jos tosiaan aiot niinkö ´realistisesti´ tussailla hahmojasi niin taitaa se vaatia (esi)kuvien tarkahkoa tutkimista. Verkolta varmaan löytyy enempi esikuvaa, täs nyt  jokunen kun linkki sattui oleen tallessa. Liioiteltujahan noi on, mutta jos löydät hyväkontrastisia, tarkkoja kuvia niin niitä kannattaakin tutkia!! Bodarilehdissä kai tuuppaa oleen tommosta lihasmassaa.

Ja samaa mieltä TimoRo´n ja Haz´in kanssa, vaatii tarkkaa lyijäriluonnosta ensin, kaikki varjostukset mukaan alusta asti vaan!!
Ei niitä ´silmämitalla´ tee kun jotkut Joe Kubert´it tai Jimmy Edgar´it (muistaisin tän viimeisen mm. Garth´in [X-9´issä] piirtäjän tehneen mahtavia m/v piirrostöitä suoraan pensselillään, ilman luonnoksia!)

Joo jollakin jos on mielekäs tyyli niin sitä tutkiin .. hyvät esikuvat ei ikinä haittaa ..

Joo ja lisäksi vielä, kuvia kreikkalaisista, antiikkisista patsaista (n. 300 e.Kr.) voi hyödyntää ja Michelangelon veistokset on käypää kamaa kanssa. Leonardo ja aikalaisensa .. löytyy varmaankin joistakin taidekirjoista .. ja eikös Haz´ maininnut Bruno Hogarti´in jossain, myös suositeltavaa.

-- j --
« Viimeksi muokattu: 01.08.2004 klo 23:54:57 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #10 : 01.08.2004 klo 23:49:58 »
Tero. Toi pimeään piirretty mies näyttää kivalta. Kun vielä tausta olisi musta.

8)

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 02.08.2004 klo 11:18:26 »
Tero: Hieno tussattu mies! Inspiroiva!

Kaikki: Kiitos vinkeistä! Kiire työviikko alussa, mutta koetan kokeilla kaikenlaista, tuo varjostuksen suunnittelu jo lyijärivaiheessa lienee ensimmäinen...

Kiitos vinkeistä ja kommenteista!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #12 : 02.08.2004 klo 15:49:46 »
Kuten jo sanottiinkin, ei noi niin huonoja olleet. Itse asiassa huima parannus!
Ja ehdottomasti kannattaisi kokeilla myös siveltimen käyttöä. Tai edes sivellintussin. Jälki voisi olla sillä parempi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #13 : 02.08.2004 klo 20:35:46 »
Tai edes sivellintussin. Jälki voisi olla sillä parempi.

Mistä noita sivellintusseja oikein löytää? Etsin tänään, mutta ei akateemisessa ollut ainankaan. No eipä siellä juuri mitään koskaan löydy muutenkaan. Onkohan Turussa jossain myynnissä? Niin ja miten se toimii. Kastetaanko se musteeseen ja sitten huidotaan.

8)

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #14 : 02.08.2004 klo 21:38:05 »
Markku, en yritä mitenkään sekoitella ympyröitäsi lisää mut´ laitanpa mielijohteesta vaan näin : Omassa kokemuksessa olen päätynyt siihen että jos yritän piirtää liika ´realistista´ jälkeä, siinä menee rutosti aikaa, mä helpolla tuskastun ja lopuksi palaa hermot!! Ja harvoin oon tyytyväinen jälkeen.

Vaikka kuinka paljon ihailisin esim. Neil Adams´ia, Frank Miller´iä (tai oli se sitten J Lee, J Byrne ja mitä mainitsitkin itte ..), en kaiketi koskaan pysty pitempään tähtäimeen nähden samanlaiseen .. Harjoituksella tieten saattaa päästä pitkälle. Mutta en ehdota tuijottamaan itteensä sokeaksi jonkin tekijän tyylin vuoksi, tahi yrittämään jäljittelemään sitä.

Mutta, ehkä parempi kysymys olisi -- mihin MINÄ pystyn?? Mikä ´tyyli´ sujuu multa parhaiten? Kokeilemalla se vaan selviää, yritä vaikkapa tehdä hahmojasi monella eri tyylillä, ehkä sillä selviää lopulta mikä sujuu luonnolisesti.

Itse olen päätynyt johonkin puolirealistiseen ´ligne-claire´ lajiin, hiukan pelkistettyyn, vähävarjoiseen viivaan ja hion sitä se vähät mitä nyt juuri piirrän.
Vaikkakin ihailisinkin ihan muita tyylilajeja. Mutta esimerkkeihin verraten ja niistä oppien tiedän mihin ehkä pystyn ..

Sci-Fi saralta mitä nyt hyllystäni löyty on esim. Moebius - Musta Inkal, tyylikästä jälkeä ilman varjoja .. ja haproihan se herra G./ M.-kin joskus kynänsä kanssa .. Inspiraatioo ilman että edes pystyisin saman vertaiseen.
Toisaalta taas on nuo Valerian-albumit, niissä ei oo niin mitenkään piirokset pikkutarkkoja mut´ varjon käyttö antaa niihin ulottuvuutta. Se tyyli jo menee multa ihan ohi .. Esimerkkejä voisin laskea vaikka kuinka.

Joku vuosi sitten Matti Hagelberg tuumaili juuri ´piirrustustyyleistä´ Sarja-Infossa (nr 2/97). Hänhän myös aloitti jonkinlailla realismilla ja päätyikin sitten lopulta ihan omalle, ainutlaatuiselle saralle. Ja häneltä myös ehkä se paras vinkki – se prosessi vie aikaa!! Ja anna sen viedä aikaa ..

Älä tosiaan pistä ittellesi liikoja paineta! Kehitystä tapahtuu aina piirtäessä ja ajan mittaan sitä sitten löytää sen oman polun ..

Itte vaikuttais että konttailen koko ajan etiäppäin ojanpenkkaa myöten ..

-- j --
« Viimeksi muokattu: 02.08.2004 klo 21:50:21 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.