Markku, en yritä mitenkään sekoitella ympyröitäsi lisää mut´ laitanpa mielijohteesta vaan näin : Omassa kokemuksessa olen päätynyt siihen että jos yritän piirtää liika ´realistista´ jälkeä, siinä menee rutosti aikaa, mä helpolla tuskastun ja lopuksi palaa hermot!! Ja harvoin oon tyytyväinen jälkeen.
Vaikka kuinka paljon ihailisin esim. Neil Adams´ia, Frank Miller´iä (tai oli se sitten J Lee, J Byrne ja mitä mainitsitkin itte ..), en kaiketi koskaan pysty pitempään tähtäimeen nähden samanlaiseen .. Harjoituksella tieten saattaa päästä pitkälle. Mutta en ehdota tuijottamaan itteensä sokeaksi jonkin tekijän tyylin vuoksi, tahi yrittämään jäljittelemään sitä.
Mutta, ehkä parempi kysymys olisi -- mihin MINÄ pystyn?? Mikä ´tyyli´ sujuu multa parhaiten? Kokeilemalla se vaan selviää, yritä vaikkapa tehdä hahmojasi monella eri tyylillä, ehkä sillä selviää lopulta mikä sujuu luonnolisesti.
Itse olen päätynyt johonkin puolirealistiseen ´ligne-claire´ lajiin, hiukan pelkistettyyn, vähävarjoiseen viivaan ja hion sitä se vähät mitä nyt juuri piirrän.
Vaikkakin ihailisinkin ihan muita tyylilajeja. Mutta esimerkkeihin verraten ja niistä oppien tiedän mihin ehkä pystyn ..
Sci-Fi saralta mitä nyt hyllystäni löyty on esim. Moebius - Musta Inkal, tyylikästä jälkeä ilman varjoja .. ja haproihan se herra G./ M.-kin joskus kynänsä kanssa .. Inspiraatioo ilman että edes pystyisin saman vertaiseen.
Toisaalta taas on nuo Valerian-albumit, niissä ei oo niin mitenkään piirokset pikkutarkkoja mut´ varjon käyttö antaa niihin ulottuvuutta. Se tyyli jo menee multa ihan ohi .. Esimerkkejä voisin laskea vaikka kuinka.
Joku vuosi sitten Matti Hagelberg tuumaili juuri ´piirrustustyyleistä´ Sarja-Infossa (nr 2/97). Hänhän myös aloitti jonkinlailla realismilla ja päätyikin sitten lopulta ihan omalle, ainutlaatuiselle saralle. Ja häneltä myös ehkä se paras vinkki – se prosessi vie aikaa!! Ja anna sen viedä aikaa ..
Älä tosiaan pistä ittellesi liikoja paineta! Kehitystä tapahtuu aina piirtäessä ja ajan mittaan sitä sitten löytää sen oman polun ..
Itte vaikuttais että konttailen koko ajan etiäppäin ojanpenkkaa myöten ..
-- j --