Cheyenne, suomentaminen ei ole suoraan kääntämistä. Tärkeintä on elävä, sujuva kieli, joka tuntuu oikealta. Sanatarkka vääntäminen luo väkinäisen tunnelma
Lurker, ennen kuin kiirehdit suin päin mitätöimään viestini merkityksen, kehotan sinua, niin kuin kaikkia muitakin, käymään huolella läpi ja vertaamaan nuo käännösesimerkit, jotka esitin. Olen enemmän kuin kiinnostunut sen jälkeen kuulemaan, mitä olet Ukkostuulen käännöksen tasosta mieltä.
Yleisellä tasolla tuo mitä sanoit, pitää kutinsa. Kääntäminen on tulkintaa. Siitä lienemme yhtä mieltä, että käännöksen pitää kuitenkin kunnioittaa lähdetekstiä. Olemmehan? Jos käännöksessä merkitys muuttuu aivan päinvastaiseksi/erilaiseksi, käännös on ainakin minun tulkintani mukaan silloin epäonnistunut päätarkoituksessaan eli viestin välittämisessä. Se lakkaa silloin olemasta käännös, se on sepitettä. Hyvältä
kuulostava kieli ei voi olla määrittävä kriteeri suomennoksen onnistumisen arvioimisessa. Tietenkään elävä/hyvä kieli ja sen vastaavuus alkutekstiin eivät sulje toisiaan millään tavalla pois. Nämä kaksi pitäisivät olla käännöksen tavoite, luonnollisesti.
Moog on tehnyt huiken työn siihen nähden, että hän ei omien sanojensa mukaan osaa italiaa.
Minä en voi hyvällä tahdollakaan pitää lopputulosta sanan varsinaisessa merkityksessä huikeana. Kielen osaamattomuus ei ole riittävä syy.
Korostetaan nyt, ettei jää vääriä käsityksiä, että en tunne Moogia eikä minulla ole mitään häntä vastaan. Päinvastoin, olen pitänyt valtavasti hänen Hex-suomennoksistaan. Enkä rutisisi, jos kyse olisi pikkujutuista. Mutta kun ei ole. Veikkaan, että tämä saattaa kiinnostaa muitakin, siksi otin asian puheeksi (voin toki olla väärässäkin). Pahoittelut niille, jotka pitävät Pulp-sarjasta kuin omasta lapsestaan ja kokevat kaikenlaisen kritiikin tarpeettomana ilonpilaamisena. Kiva juttu, jos olette naattineet täysin rinnoin mm. Ukkostuulesta. Se kun on juupelin hieno sarja ja yksi omistakin nykysuosikeistani. Sarjaa pidemmälle lukeneena aihe on siis varsin lähellä omaakin sydäntäni. Tällaista se teettää, kun intohimona on sarjakuvat.