Muutama hajahuomio Ukkostuulen ( pulpin) formaattimuutoksesta ja siihen täällä esitetyistä kommenteista. Verrattuna aikaisempaan kokoon (12.5x18.0 cm, = 225 neliösenttiä) uusi koko (16X22 cm, = 352 neliösenttiä) on suunnilleen puolitoistakertainen. Formaatin muutoksesta on esitetty sekä positiivisia että negatiivia seuraamuksia:
Positiiviset: Miellyttävämpi lukukokemus: suuremmassa formaatissa piirrostaide tulee paremmin esille, tekstit ovat suuremmalla fontilla ja siten helpompi lukea; kuvat ovat kokonaan näkyvissä, pienemmässä formaatissa osa kuvista jäi taitoksen / nidonnan piiloon, jolloin nähdäksesi kuvan kokonaan piti opus avata niin levälleen kuin mahdollista (raks!).
Negatiiviset: hinta nousi 2 euroa, 9,95:stä 11,95:een. Veikkaisin että suurin syy hintaan on pieni painos. Verrattuna esim. Maxi-Texeihin, joissa voisi olettaa olevan samnsuuruiset tuotanto ym kulut, hinta on jonnin verran korkeampi, mutta Texeissä painosmäärä varmaan eri luokkaa. No, jos vuodessa ilmestyy 1-2 Ukkostuulta (toivottavasti ainakin!), niin vuositasolla on siis kysymys 2-4 lisäeurosta. Jos Curtvilellä kuukausittainen sarjakuvabudjetti on tosiaan 200-350€, niin tällainen summa on kyllä hyttysen kusi valtameressä (20-30 senttiä / kk). Omalta osaltani voin todeta että tällä asialla ei ole mitään merkitystä.
Toinen mainittu negatiivinen seikka liittyy sarjan yhtenäisyyteen. Jotkut eivät pidä siitä, että formaattia muutetaan kesken. Minun on vaikea ymmärtää tätä oikein millään muulla tavalla kuin sillä, että se aiheuttaa ongelmia hyllyyn sijoittamisessa ja on oikeastaan ensisijaisesti esteettinen kysymys: miltä se kokoelma näyttää hyllyssä. Tiedän ihmisiä, jotka järjestävät kirjahyllynsä ensisijaisesti kirjan koon ja mahdollisesti päädyn värin mukaan. Itselleni sisältö on kuitenkin ensisijainen ja ainoa peruste, millä jonkun opuksen hyllyyni laitan ja sen siellä pidän.
Huomio, jonka minun lisäkseni on näköjään moni muukin tehnyt, on se, että tätä uutta Ukkostuulta ei oikein meinaa mistään löytää. Itse ostin sen heti ilmestymispäivänä paikallisesta S-Marketista, jossa silloin oli niitä pieni pino tarjolla; sen jälkeen en ole missään ärrällä tai marketeissa sitä nähnyt. Eilen kävin ystäväni kanssa hänelle tämän hankkimassa SS Libriconista. Mahdollinen tulkinta tälle asiantilalle on se, että se on mennyt kuin kuumille kiville, eli myyty loppuun melkein joka paikasta.
Summa summarum: Minä näen tämän formaattimuutoksen pelkästään positiivisena asiana; ja jos olen itse ollut sitä aikaansaamassa esittämällä kantaani monien muiden mukana täällä kvaakissa, niin se osoittaa Egmontilta kunnioitettavaa reflektointia ja asiakaspalautteen oikeanlaista huomioimista.