Pohjavaraston hankkimiseen on monia keinoja riippuen siitä paljonko haluaa siihen sijoittaa. Tiedän useita antikvariaatteja jotka ovat ostaneet alkuvarastonsa joltakin toiselta divarilta. Melkein kaikilla antikvariaateilla on liiketila täynnä painotuotteita mutta vähintään yhtä paljon kirjaa (ja lehtiä) varastossa. Kannattaa kysellä. Jos moinen divarihanke muuttuu todeksi niin mielelläni olen avuksi ja haistelen esiin yhden jos toisenkin isomman erän sarjakuvia ja kirjoja.
Toisaalta divareita lopettaa koko ajan. Just tyhjättiin Lahdessa Hullun divari eli Lahden antikvaarinen kirjakauppa viime viikolla. Siinä meni varastosäilytykseen tuhansia ja taas tuhansia laadukkaita kirjoja ja 30 vuoden ajalta suomenkielistä ja englanninkielistä laatusarjakuvaa. Muutaman tuhannen euron sijoituksella ei tosin siitä varastosta pienenkään divarin pohjavarastoa osteta.
Muutamalla tuhannella eurolla ei laadukasta kirjavarastoa varmasti unimaailman ulkopuolelta saa, ellei sitten sitten käy hemmetinmoinen munkki...toisaalta lotosta voi voittaa miljoonan ja pitää sitten antikvariaattia niin kauan kun rahat riittävät!
Itse toimin alalla 31 vuotta ja varastoa keräsin aktiivisesti useita vuosia ennen Lahden Antikvaarisen Kirjakaupan avaamista; halusin heti kättelyssä olla Suomen kymmenen tasokkaimman joukossa, kuten sitten olinkin. Niistä ajoista scene on rajusti muuttunut, kiitos kirpputorien ja netin. Molempia viimeksimainittuja on käytettävä hyödyksi. Epä- realistinen unelmakuva antikvariaatista on juuri sitä mitä nuo sanat tarkoittavat, kyllä alalla joutuu työtä tekemään, mutta se myös mahdollistaa elämisen oravapyörän reuna-alueilla sille joka siellä viihtyy. Eli kuten vastasin eräälle työpaikkaa hamuavalle: 'Sinulla on niin hyvät suositukset, että pääset niillä johonkin isoon kirjakauppaan, mutta jos 30-vuotiaana huomaat ettei sinusta kerta kaikkiaan ole yhtään mihinkään tee kuten minä, perusta oma antikvariaatti'.
Eräs antikvariaatti kertoi juuri myyneensä liikkeestä kuukauden sisällä yhden kirjan... liikevaihto tulee kirppareilta ja netistä ja uskonpa siinä riittävän työtä poikineen! Toista ääripäätä edustaa enemmän divaripohjalta vuosikymmenet toiminut ystäväni, joka aina naureskeli elitismiäni sillä hänen toimiva liikefilosofiansa ei perustu viimeisten hintojen tavoitteluun; hän ostaa halvalla ja myy vain vähän kalliimmalla, kierto on nopea ja hän katsoo epäonnistuneensa jos kirja on hyllyssä vielä 2 viikkoa sisäänostopäivän jälkeen. Nettiin ja kirppiksiin häntä ei saisi millään sillä 100 myytyä harlekiinia on aina 100 myytyä harlekiinia ja työaika loppuu tasan klo 18.00. Vertaillessamme myyntejämme totesin hänen vuosimyyntinsä ainakin yhden neljäsosan suuremmaksi kuin omani, tämän hintana tosin oli yli kaksinkertainen päivittäinen aukioloaika mielenkiintoisten ihmisten parissa... Kun jonain päivänä päädyimme samoihin myyntilukuihin koostui se minulla yleensä kolmesta, neljästä kaupasta hänen kahdeksaakymmentä seitsemää kauppaansa vastaan... eli tässäkin voi itse kukin harkita omaa paikkaansa akselilla divari-antikvariaatti. Nämä kaksi sanaa eivät ole
synonyymejä vaikka lähes 100 % suomalaisista niin mieltääkin.
Jos nyt joku kuitenkin haluaa alalle ja tarvitsee kohtalaisen hyvää aloitusvarastoa olen toki valmis luopumaan Hullun Divarin jäämistöstä ja ihan kohtuullisilla hinnoilla, mutta asialliselta pohjalta, mintin Klemetin Kansan sana taiteessa saa muutamalla eurolla mutta esim Crumbin alkuperäismuoveissa olevaa Coffee Table Bookia ei. Eli yhtään äkkirikastumista tai huiputus- tilaisuutta etsivää trokaria tai jobbaria en halua tavata...niistä sain tarpeekseni jo liikettä pitäessäni!
Kirjoja on todella paljon - tässä yhteydessä on pyydettävä anteeksi Marko Turuselta (jep, SE Marko Turunen), joka kiivaalla aktiivisuudella osallistui kirjojeni siirtoon, mikä puolestaan aloitettaessa tuntui samalta kuin jos olisi yrittänyt lapiolla siirtää Mt Everestiä naapuripiirikuntaan. Liekö Turunen jo toipunut...toipuneeko koskaan...pystyykö enää kuuna kummoisena päivänä tuottamaan merkittäviä sarjakuviaan...vai tekeekö tästä aiheesta maailmanmenestyssarjakuvan?
...niin, kirjoja on siis todella paljon, ne rönöttävät vanhassa puimalassa entisöitävänä olevan -57 Buickin takana leikkuupuimurin (stadilaiset: sellanen buli bilika ketä böndellä pellol leikkaa nurtsii ja siin samal erottaa jyvät akanoist) kokoisena möhkäleenä (=The Thing) ja mielelläni tätä kekoa mataloittaisin.
Tuo ylläoleva kuulostaa hieman lyhennettynä tältä:
Myytävänä jälleenmyyntikelpoisilla hinnoilla todella iso kasa sisältöarvonsa säilyttäneitä kirjoja vakavamieliselle ostajalle. Myös pienempinä erinä.
Huom! Trokarit, jobbarit ja muut loiset painukoot Helvettiin!
Kunnon ihmisille kaikkea hyvää! Älkää surko!
Vanha Kehno
Hullun Divari