Kirjoittaja Aihe: En osaa päättää!  (Luettu 8120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Etanapiirtäjä

• Uusi jäsen
En osaa päättää!
« : 01.07.2011 klo 09:40:54 »
Auttakaa, en osaa päättää, piirränkö käsin vai tietokoneella. Käsinpiirrännässä saattaa tulla virhe ja pilaa koko sarjiksen, mutta taas normaali peruspiirräntä miellyttää enemmän. Tiedän että on jo aihe tästä, mutta se ei käsitellyt kysymystä vaan äänestystä. Siis: En osaa päättää. Vinkkejä?  :-\

judea

• Vieras
Vs: En osaa päättää!
« Vastaus #1 : 01.07.2011 klo 10:12:52 »
Auttakaa, en osaa päättää, piirränkö käsin vai tietokoneella. Käsinpiirrännässä saattaa tulla virhe ja pilaa koko sarjiksen, mutta taas normaali peruspiirräntä miellyttää enemmän. Tiedän että on jo aihe tästä, mutta se ei käsitellyt kysymystä vaan äänestystä. Siis: En osaa päättää. Vinkkejä?  :-\

No voi herranjestas, oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin kumi?

EDIT: Mitä järkeä kysyä muilta millä tykkäät piirtää.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2011 klo 10:16:50 kirjoittanut judea »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 01.07.2011 klo 10:15:44 »
Vastaan tähän kun tämä vastakkainasettelu v... lievästi sanoen ärsyttää minua.

Kukaan muu ei voi päättää tätä sinun puolestasi. Myöskään tässä asiassa ei välttämättä pitäisi olla näin selvää kahtiajakoa. Tietokone on väline siinä missä lyijikynä tai tussikin. Tai oikeammin kasa työvälineitä riippuen mitä ohjelmia käyttää.

Kukaan muu ei voi päättää sinun puolestasi mikä työväline tuntuu sinusta parhaalta. Tai no sarjakuvia harvoin tehdään vain yhdellä välineellä. Itselleni esim. tietokone käytän mangastudiota luonnosteluun ja viimeistelyyn. Lyijykynää ja tussia välivaiheessa. Tämä siksi, että oma koordinointi kyky toimii paremmin kynällä ja paperilla kuin wacomilla ja ruudulla. Mutta tämä on henkilökohtaista. Kukaan muu ei voi sanoa puolestasi mikä työskentely toimii parhaiten sinulle.

Jos jotain voisi suositella, niin pidän lyijykynää jonkunlaisena perusvälineenä, jonka käyttö nyt ainakin on hyvä hallita. Kun hallitsee lyijykynän, on helpompaa siirtyä muihin välineisiin.

Jos käsin piirtäessä on pelko, että tekee virheen ja pilaa sarjakuvan, niin virheen voi aina korjata. Lyijykynän saa kumitettua pois. Tietokoneelle skannatusta kuvasta on helppo poistaa virheet. Sivun voi piirtää uudelleen. Yksittäisen ruudun voi piirtää uudelleen.

Marko K

• Vieras
« Vastaus #3 : 01.07.2011 klo 10:27:22 »
Jep. Ei muuta, kuin otat välineet käyttöön fiiliksen mukaan ja kuten sanottu virheet voi aina korjata välineistä riippumatta. :)

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 01.07.2011 klo 10:28:21 »
Teron kommentista löysin termin mikä voisi mahdollistaa (edellämainuttujen) ohjelmien,kynän sun muiden käytön.Sekatekniikka.
Kello- viiden- tee.

Etanapiirtäjä

• Uusi jäsen
« Vastaus #5 : 01.07.2011 klo 10:54:34 »
No voi herranjestas, oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin kumi?

EDIT: Mitä järkeä kysyä muilta millä tykkäät piirtää.

Mari Ahokoivun sarjakuvaoppaassa kerrotaan, että unohda kumi, jos tekee sarjista lyijykynällä..

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 01.07.2011 klo 11:04:26 »
Jos haluat tehdä samanlaisia sarjakuvia kuin Ahokoivu, niin noudata hänen neuvojaan. Jos haluat tehdä toisenlaisia, etsi neuvot muualta tai/ja ajattele itse.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2011 klo 11:12:34 kirjoittanut Tertsi »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #7 : 01.07.2011 klo 11:04:50 »
Taiteilija Ahokoivu saa kuulla tästä aivopierustaan seuraavat 30 vuotta.  ::)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #8 : 01.07.2011 klo 11:10:11 »
Ensimmäinen ohje kaikessa on että mitään ohjeita ei pidä seurata liian orjallisesti.

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #9 : 01.07.2011 klo 11:14:16 »
Kannattaa tutustua muihinkin sarjakuvanteko-oppaisiin.

judea

• Vieras
« Vastaus #10 : 01.07.2011 klo 11:46:02 »
Ilpo Koskela - Sarjakuvatekijän oppikirja

Kati K.

• Vieras
« Vastaus #11 : 01.07.2011 klo 14:18:14 »
Jos haluat tehdä samanlaisia sarjakuvia kuin Ahokoivu, niin noudata hänen neuvojaan. Jos haluat tehdä toisenlaisia, etsi neuvot muualta tai/ja ajattele itse.

Kaikesta huolimatta ja joka tapauksessa kannattaa aina
 ajatella MYOS itse.

Siihen kaikkien oppaidenkin pitaisi tahdata.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #12 : 03.07.2011 klo 11:24:56 »
Taiteilija Ahokoivu saa kuulla tästä aivopierustaan seuraavat 30 vuotta.  ::)

Taiteilija Ahokoivu kirjoitti oppaansa oppiakseen itse piirtämään sarjakuvia, eli kirjan ratkaisut ovat kaikkea muuta kuin kokemuksen sanelemaa, ne ovat kirjoittajan näkemyksiä vastaan tuleviin kysymyksiin.

Sinänsä olen pyyhekumin käytöstä ihan samaa mieltä, mutta vasta kun osaa piirtää niin hyvin että virheet eivät ole teknisessä osaamisessa vaan esimerkiksi siinä, että valittu kuvakulma ei toimikaan. Jos ongelmat ovat luokkaa: miten piirrän nenän, on pyyhekumi ihan hyvä olemassa.

Nyt sitten todellisuuteen: kysyjä on siinä iässä ja sillä tasolla, että tärkeintä on vain piirtää paljon. Kynällä ja paperilla ja koneella ja kaikella mistä jälki lähtee. Nää tällaiset joko-tai -kysymykset voidaan ottaa uudestaan esille 10 vuoden päästä. Siihen asti, kerro tarinoita, piirrä, maalaa, kokeile.

Kivi

PS. Anke Feuchtenbergerkin kumittaa lyijykynäpiirroksiaan, oon nähnyt jäljet! ;P

Lady_Selina

• Jäsen
« Vastaus #13 : 04.07.2011 klo 13:12:22 »
Tee niinkuin itsestäsi parhaalta tuntuu ja unohda kaikki oppaat. Oman välineesi löydät vain kokeilemalla mikä tuntuu omimmalta tekniikalta. Se mikä yhden tai toisen oppaan tai tekijän mukaan on hyvä tapa toimia ei välttämättä olekaan paras tapa sinun tyylillesi.

Itse teen niin, että lonnostelen kaiken lyijykynillä ja kumittelen niin paljon kuin sielu sietää. :D Sitten tussaan mustalla ääriviivat. Tässä vaiheessa teen yleensä ainakin pari ärsyttävää virhettä kun käsi ei kulkenutkaan sitä täydellistä lyijykynän viivaa pitkin tai menen täyttämään mustalla jonkin pinnan, joka jälkeenpäin olisi sittenkin ollut fiksumpi pitää paljaana. Vasta tussaamisen jälkeen siirrän piirroksen tietokoneelle ja "siivoan" tussauksen mokat. Riippuen työstä ja tyylistä saatan muuttaa piirroksen jopa vektorigrafiikaksi, joka poistaa omaa kädenjälkeäni työstä ennen kuin väritän kuvan joko Photoshopilla tai Illustratorilla - jälleen riippuen siitä, millaisen tyylin haluan työhöni.

Uskon, että moni pudistelee päätään tälle monen työvaiheen sekatekniikalle, mutta tällä hetkellä tämä työtapa sopii minulle parhaiten. :) Tosiaan, tee ihan oman pääsi mukaan ja testaile työtapoja. Esimerkiksi nyt olen itse aikeissa kokeilla värittää töitäni ihan oikeilla tusseilla, mikä on todella pelottavaa kun on tottunut saamaan mukamas täydellistä jälkeä tietokoneella. Mutta toisaalta se, että tulee mukamas virheitä on osa sitä viehätystä mikä tulee kun tekee omin käsin ilman tietokonetta - ja ominaista sille tyylille. :)

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #14 : 27.08.2011 klo 11:26:20 »
Tietokoneella piirtäminen on paljon kallimpaa. Tietokone maksaa 500euroa ja välineet ja ohjelma maksaa 100euroa. Yhteensä on 600euroa. Kynä, kumi ja piirustusvihko maksaa 15-20 euroa joten kädellä piirtäminen on halvempaa.