Tee niinkuin itsestäsi parhaalta tuntuu ja unohda kaikki oppaat. Oman välineesi löydät vain kokeilemalla mikä tuntuu omimmalta tekniikalta. Se mikä yhden tai toisen oppaan tai tekijän mukaan on hyvä tapa toimia ei välttämättä olekaan paras tapa sinun tyylillesi.
Itse teen niin, että lonnostelen kaiken lyijykynillä ja kumittelen niin paljon kuin sielu sietää. :D Sitten tussaan mustalla ääriviivat. Tässä vaiheessa teen yleensä ainakin pari ärsyttävää virhettä kun käsi ei kulkenutkaan sitä täydellistä lyijykynän viivaa pitkin tai menen täyttämään mustalla jonkin pinnan, joka jälkeenpäin olisi sittenkin ollut fiksumpi pitää paljaana. Vasta tussaamisen jälkeen siirrän piirroksen tietokoneelle ja "siivoan" tussauksen mokat. Riippuen työstä ja tyylistä saatan muuttaa piirroksen jopa vektorigrafiikaksi, joka poistaa omaa kädenjälkeäni työstä ennen kuin väritän kuvan joko Photoshopilla tai Illustratorilla - jälleen riippuen siitä, millaisen tyylin haluan työhöni.
Uskon, että moni pudistelee päätään tälle monen työvaiheen sekatekniikalle, mutta tällä hetkellä tämä työtapa sopii minulle parhaiten. :) Tosiaan, tee ihan oman pääsi mukaan ja testaile työtapoja. Esimerkiksi nyt olen itse aikeissa kokeilla värittää töitäni ihan oikeilla tusseilla, mikä on todella pelottavaa kun on tottunut saamaan mukamas täydellistä jälkeä tietokoneella. Mutta toisaalta se, että tulee mukamas virheitä on osa sitä viehätystä mikä tulee kun tekee omin käsin ilman tietokonetta - ja ominaista sille tyylille. :)