Sori vaan, mutta nyt kun olen nähnyt tämän trilogian heikoimman elokuvan, haluan palata pikaisesti aiheeseen. Pelkuruutesi nimittäin liittyy leffan käsittelemiin teemoihin.
Jos henkilö ei halua uskoa tutkittua tietoa kyseenalaistaen sen "tilastonikkareiden ruusuisuudeksi", vaan päättää uskoa epämääräistä "vähän ulkomaailmaa seuraavaa" fiilistä, on se merkki siitä, että kyseinen ihminen on valinnut pelon.
Pelko on voimakas ase. Elokuvan konna Bane hallitsee ihmisiä pelolla. Tämä ei ole uusi aihe taiteessa ja kulttuurissa, mutta tässä tapauksessa Banen kykenee pelonlietsonnallaan kiihottamaan kokonaisia massoja kapinallisiin tekoihin. Kun yhteiskunta lietsoo samalla tavalla pelkoa kansalaisiinsa median ja propagandan kautta, se pystyy hallitsemaan yksilöitä uskomattoman voimakkaasti, koska yksilöt haluavat epätoivoisessa pelossaan joko käpertyä näkymättömiin (kuten Mathew Modinen esittämä uskomattoman kliseinen pelkuripoliisi) tai liittyä johdateltaviin massoihin.
Individualistinen sankaruus pelastaa, mutta se vaatii rohkeutta, jota myös pelkuripoliisi jälleen todella kliseisesti osoittaa.
Darth Mikan arka takapuoli ei ole ansainnut Batpodia alleen. Tuo uusi avatarkuva on suorastaan irvokas.
Jollain on mennyt nyt asiat hieman sekaisin. Tekeekö kirjoittelu kvaakissa ihmisestä pelkurin. Jos sanon, että olen tarkastellut suomalaista yhteiskuntaa ja huomannut, että omasta mielestäni se on muuttunut vaarallisemmaksi. Se ei tarkoita, että pelkäisin liikkua ulkona. Tietysti luotiliivi vertaus oli liian kärjistetty...tein sen tahallani.
En seuraa ulkomaailman fiiliksiä vain ihan omia havaintojani. Voin tietysti olla väärässä. Se, että en usko tilastoja, on ihan oma valintani. Tilastot on vain suuntaa antavia ja joskus täysin väärässä. Monet gallupien tilaajista haluaa määrätynlaisen tuloksen...tehdään monta eri gallupia ja valitaan niistä se joka paremmin istuu haluttuun lopputulokseen. Tämän takia en luota tilastoihin.
Onneksi Suomi on kumminkin ihan hyvä paikka elää ja on turvallista, jos vertaa sitä muihin maihin. Mutta on täälläkin parannettavaa...missä nyt ei olisi.
Mitä tuohon pelkuruuteen tulee, niin sanotaan näin, että olin nuorempana aika paha tappelemaan, tein kaikkea sellaista mitä ei saisi tehdä...onneksi olen rauhoittunut niistä ajoista. On tullut nyrkistä, pesäpallomailasta ja puukostakin osumia...ihme kyllä olen vielä hengissä.
Ja mikä tekee ihmisestä pelkurin...jokainen on omanlainen pelkuri ja sankari. Se on ihan siitä kiinni miten sen kokee.
Me kaikki pelätään jotain, jopa Pässi. Itse voin tunnustaa pelkääväni paljonkin asioita esim. sydänvikaisena, että joku päivä sydän ottaa lopputilin, polkupyöräilemisestä ilman kypärää tulee rangaistavaa, sokeudun ja en pysty enää lukemaan sarjakuvia tai katsomaan leffoja, lentokoneeseen menoa (aivan käsittämätön lentopelko), joku varastaa kaikki mun sarjakuvat ja leffat jne.
Ja mitä tuohon Batpodi kuvaan tulee, niin oli oikein hauska istua siinä. Ei tehnyt yhtään enempää oloa pelokkaaksi tai sankarilliseksi. Mulla on nyt tuommoinen Avatar vähän aikaa, kunnes vaihdan sen johonkin toiseen. Jos ei kiinnosta katsella sitä, niin ainahan voit lopettaa kvaakin lukemisen. Ei kukaan pakota sinua seikkailemaan täällä.
En myöskään ymmärrä miksi jotkut ihmiset aina jaksavat väkisinkin haastaa riitaa. Et onnistu mun kohdallani. Sanalliset kommentit ei paljon hetkauta meikäläistä. Se pitää tulla fyysisesti. Enkä tajua mikä Pässillä on hampaankolossa minua vastaa...en omasta puolestani ainakaan muista koskaan haukkuneeni Pässiä. Ehkä se on vain Pässille yleinen keskustelun muoto...itse ainakin yritän olla kohtelias muita kirjoittelijoita kohtaan.
Keskustelen mielelläni Pässin kanssa, kunhan keskustelun taso on korrektia ja ei niin vihamielistä kuin viime aikoina. Jos ei onnistu, niin se on oma häpeäsi. En jaksa tapella ihmisten kanssa turhanpäiväisistä asioista. Voit haukkua taas pelkuriksi jos huvittaa...ei vois vähempää kiinnostaa. Itse tiedän mikä olen ja jonkinlainen kuva näitä Pässin kirjoituksia lukiessani on tullut myös Pässin persoonasta, mutta en ryhdy menemään sen enempää henkilökohtaisuuksiin.