Kirjoittaja Aihe: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?  (Luettu 48231 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #150 : 01.03.2011 klo 19:01:41 »
No, ei voi ainakaan sanoa että suomalaisissa sarjispiireissä olisi hirveän hyvä henki, ainakaan nettikeskustelujen perusteella... Pätee myös mangapiireihin.

Minä en nyt mistään tiedä mittään, mutta missä ikinä on ollut sarjakuvaihmisiä samassa pöydässä, niin olen kyllä viihtynyt enkä ole riidellyt yhtään. Viimeisen vuoden aikana olen tykästynyt ilmapiiriin kovasti. Pidän myös siitä, että ihmiset uskaltavat ottaa osaa toistensa projekteihin ja piirrellä ristiin. Olen itse saanut myös paljon neuvoja, apua, kannustusta ja uusia kavereita. Omasta puolestani voin vaan sanoa, ettei harmita yhtään.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #151 : 01.03.2011 klo 20:00:49 »
Siksi sanoinkin "nettikeskustelujen perusteella", netissä tulee varmasti sanottua asioita vapaammin ja kärjistetymmin kuin sen ulkopuolella, ja tekstistä saattaa saada väärän kuvan jos ei näe vastapuolen reaktiota. Lisäksi ihmisiin suhtautuu eri lailla kun ollaan silmäkkäin, ihmisten kommunikaatiosta suuri osa on muuta kuin sanoja, ja netissä tämä puoli uupuu täysin. Lisäksi kynnys sanoa pahasti on monella korkeampi kun keskustelukumppani on siinä vieressä.

Itsellä on netin ulkopuolisesta skenestä sekä hyviä että huonoja kokemuksia, mutta varmasti on ollut vikaa meikäläisessäkin. Tosin en tällä hetkellä kuulu piireihin ja tapaan muita sarjisihmisiä vain harvoin. Suurimman osan puheenvuoroista näkee vain netissä.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #152 : 01.03.2011 klo 21:00:54 »
Niin, kirjoitinkin että kvakissa kaikki on toisin kuin tosielämässä. Netissä kaikenlaiset nimimerkkinsä takaa eli puskasta huutelijat ovat vallalla. KVG -pohjalta sitä voi horista vaikka mitä "viisaita".

Todellisuudessa 99 prosenttia sarjakuvaheebuleista on mukavaa väkeä jotka hyvinkin mahtuvat samaan tilaan eikä keskustelu elävänä ole laisinkaan näin drastisilla sävyillä värittynyttä. Pätee tokkiinsa myös schifisteihin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #153 : 01.03.2011 klo 21:33:46 »
Johtopäätös: täytyy lähteä pois netin ääreltä ja pyrkiä näkemään sarjishörhöjä livenä?

EIH! Ei pysty! Minun ihana internet! Täällä on kaikki; kakkahuumori ja juustopurilaiset.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #154 : 01.03.2011 klo 21:46:57 »
Höh, helppoahan se stadissa on kun on tapaamisia joka viikko. Mutta erakoituneet ja ne jotka eivät saa helposti kavereita ovat kai sitten niitä, jotka huutelevat netissä ja kirjoittelevat Kvaakkiin... ;)

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #155 : 01.03.2011 klo 22:04:06 »
Höh, helppoahan se stadissa on kun on tapaamisia joka viikko. Mutta erakoituneet ja ne jotka eivät saa helposti kavereita ovat kai sitten niitä, jotka huutelevat netissä ja kirjoittelevat Kvaakkiin... ;)

Mä olen näitä vittumaisia stadilaisia huutajia mutta viimeiset kolme vuotta olen käynyt tapaamassa näitä vastenmielisiä turkulaisia kerran  talvella ja joka kerta on ollut tavattoman hauskaa. Jonain päivänä menen vielä Tampereeseen.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #156 : 01.03.2011 klo 22:16:05 »
Ainakin Turun sarjistapaamisissa on istunut sulassa sovussa samassa pöydässä taidesarjakuvakustantajaa, Finnmangan päätoimittajaa, supersankarisarjakuvan harrastajia ja bedefiilejä. Varmaan Helsingissäkin.

Kiva olla väärässä. Tuosta Finnmangan olemisesta jotenkin erillään muusta sarjakuvamaailmasta.

Höh, helppoahan se stadissa on kun on tapaamisia joka viikko.

Tietäisitpä vain todellisuuden Helsingin tapaamisista... Ok. Myönnän. Kivaahan täälläkin on ollut.

Julkaistuksi tulemista taitaa myös helpottaa jos näkee ihmisiä livenä. Ainakin paremmin tuntemallani alalla aika iso osa julkaisupäätöksistä tehdään näkemällä oikeita ihmisiä messuilla.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #157 : 01.03.2011 klo 22:29:58 »

On niistä havaintoja, istuvat ekat sessiot paperipussi päässä mutta sitten vähitellen rohkaistuvat tekemään silmänreiät, lopulta jopa suuaukon. Ei nyt hyi hitto JOKA VIIKKO tarvitse nähdä mutta edes pari kertaa vuodessa jos olisi laajemmin sarjis-populaa jossain niin pahempiakin kvaakatuksia jaksaisi ymmärtää piiiiiiitkän aikaa.  Jopa mankkapiirtäjiä on todistettavasti revitty kissankorvistaan paikalle.

Tapaamisten seurauksena on sitten tapahtunut ihan todellisia muutoksia suomalaisessa sarjakuvakentässäkin.

Heikommat ne pyörtyy ja kirjoittelee kvaakkiin... joo on se tämä sellainen Baapelin kala tämä netti, se on erakoittanut ihmisiä pahemmin kuin paiserutto ja muut kulkutaudit.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #158 : 01.03.2011 klo 22:52:48 »
Ainakin Turun sarjistapaamisissa on istunut sulassa sovussa samassa pöydässä taidesarjakuvakustantajaa, Finnmangan päätoimittajaa, supersankarisarjakuvan harrastajia ja bedefiilejä. Varmaan Helsingissäkin.

ahaa, eli viimeisenä parina vuonna kun olen ollut pääosin ilmaantumatta paikalle on joko ollut iso muutos tai sitten linja "puhutaan lähinnä ihan mistä tahansa muusta kuin sarjakuvista" onkin juoni jolla pitää tahot toistensa kurkusta...
ovelaa.

Siinä komppaan Kiveä 1000% että mieluummin tehdään niitä sarjakuvia. Ainoa tapa saada aikaan muutos.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #159 : 01.03.2011 klo 23:47:48 »
ahaa, eli viimeisenä parina vuonna kun olen ollut pääosin ilmaantumatta paikalle on joko ollut iso muutos tai sitten linja "puhutaan lähinnä ihan mistä tahansa muusta kuin sarjakuvista" onkin juoni jolla pitää tahot toistensa kurkusta...
ovelaa.

Viimeks esim. puhuttiin Asterixista melkein koko ilta!

Tero: et ole täysin väärässä, kyllä mangalaisia näkisi mielellään useamminkin. Mutta silloin harvoin kun heitä näkee niin en ole havainnut kovin suuria tappeluita ainakaan syntyvän.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2011 klo 23:49:40 kirjoittanut Petteri Oja »

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #160 : 02.03.2011 klo 00:13:56 »
No, ei voi ainakaan sanoa että suomalaisissa sarjispiireissä olisi hirveän hyvä henki, ainakaan nettikeskustelujen perusteella... Pätee myös mangapiireihin.

Tällainen kuva minullakin oli, kunnes aloin vakiovieraaksi sarjakuvatapaamisissa. Livenä olen saanut suoraviivaisempaa ja rankempaa kritiikkiä kuin netissä ikinä  ( lähinnä Kaltsulta, Kaltsu ftw ), mutta livenä asiaa ei tarvitse jäädä hautomaan, voi päättää viiden minuutin keskustelun perusteella että ollaan eri mieltä, haetaanko vielä oluet/kolat/jaetut pitsat?

Miha

• Vieras
« Vastaus #161 : 02.03.2011 klo 12:11:07 »

Ne on eri tyypit jotka sarjakuvia tekee kuin ne jotka niitä kustantaa.

Totta, ilman pahaa doppelgängeriäni en olisi saanut ekaakaan opusta ulos!  ;)

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #162 : 21.09.2011 klo 13:39:28 »
Pakko näin kuluttajan todeta että ihmettelen sitä miksei SUOMI-sarjakuvia ole muualla kuin pienissä piireissä myynnissä. Aapo Kukon tuotantoa olen lukenut ja pitänyt kovasti. Milloin alkaa muiden Eurooppalaistenmaiden valloitus? (Henk.koht amatöörinä ajattelen että ranskan maalla saateittaisiin pitää Aapon tarinoista) Tuota mielipidettä en osaa tarkentaa. Toisekseen SEITTI-julkaisut , sen verran kovaa kamaa että ihmeessä muuallekkin myyntiin. Toisaalta saataa olla että edellämainitut ovat vain harrastelijoiden mieleen. Ei siis massa-fanitus-kamaa. Sana on vapaa.
Kello- viiden- tee.

Miha

• Vieras
« Vastaus #163 : 21.09.2011 klo 13:47:20 »
Pakko näin kuluttajan todeta että ihmettelen sitä miksei SUOMI-sarjakuvia ole muualla kuin pienissä piireissä myynnissä. Aapo Kukon tuotantoa olen lukenut ja pitänyt kovasti. Milloin alkaa muiden Eurooppalaistenmaiden valloitus? (Henk.koht amatöörinä ajattelen että ranskan maalla saateittaisiin pitää Aapon tarinoista) Tuota mielipidettä en osaa tarkentaa. Toisekseen SEITTI-julkaisut , sen verran kovaa kamaa että ihmeessä muuallekkin myyntiin. Toisaalta saataa olla että edellämainitut ovat vain harrastelijoiden mieleen. Ei siis massa-fanitus-kamaa. Sana on vapaa.

Jaa, pitääpä tästä mennä valloittamaan.. ootas hetki

;)

OM

• Jäsen
« Vastaus #164 : 21.09.2011 klo 13:58:34 »

Sanoisin näin, että jos ulkomailla aikoo saada omia sarjakuviaan näkyviin, se on pitkä prosessi ja onnea pitää olla mukana kosolti. Ei riitä pelkkä lahjakkuus. Esimerkiksi Ranska ja belgia ovat sarjakuvaa tuottavina maina niin suuria ja laajapintaisia, että on kovan työn takana saada siellä omia juttujaan suuren yleisön tietouteen. Mutta onhan toisaalta suomalaiosta sarjakuvaa käännetty ranskaksi ja ollut kisaamassakin sarjakuvakilpailuissa ja muissa sarjakuviin liittyvissä tapahtumissa. Onhan tästä ollut keskustelua kvaakissakin.
Mutta hyvä pointti Korrolta tuo, että ulkomaille kehiin vaan suomi sarjakuvaa. Aika näyttää. Uskon että Ville Tietäv'äisen Näkymättömät Kädet on yksi tälläinen teos, joka ajankohtaisen teemansa puitteissa herättää kansainvälistä kiinnostusta ja samalla saattaa tuoda mukanaan vanavedessä kiinnostuksen suomalaiseen sarjakuvaan. Tämä voi avata mahdollisuuksia ulkomaisiin kontakteihin myös niille tekijöille, jotka eivät ole juuri olleet esillä medioissa jne.