Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä hahmojen ja tarinoitten tasosta  (Luettu 47224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Kysymyksiä hahmojen ja tarinoitten tasosta
« Vastaus #90 : 27.10.2011 klo 21:16:32 »
Lopussa osa juonista kietoutuu yhteen.

Voi sen noinkin sanoa, muutama numero lukematta ja aftermathit ja ei tuntunut olevan oikein päätä eikä häntää.

Vaikuttaa että DC:een hahmoista tarvitsee oikeasti tietää toisin kuin Marvel hyypiöistä.

Kummallakin firmalla on hahmoja jotka tulevat kaukana isojen nimien (DC: Teris, Battis, WW, jne Marvel: Kapu Amerikka, Wolvie, Rautamies, Thor, Hämis, jne) takana mutta esiintyvät omassa lehdessään tai jonkun toisen lehdessä tai kuuluvat johonkin ryhmään (DCllä JLI on hyvä esimerkki). Crisis on Infinite Earthsin ja Inf. Crin ja 52sen lukemalla pääsee aika hyvin kärryille hahmoista ja jollei halua lukea noita eventtejä niin sitten wikiä tenttaamaan.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #91 : 29.10.2011 klo 13:29:44 »
Muutamia kertoja Marvel.comissa vierailleen olen törmännyt uusintekijöihin.
Tuntuu etten tiedä puoliakaan, varsinkin X-men spinoff sarjakuvista. Ennen vanhaa oli Alan Davis,Walter Simmons yms. Tuntuuko koskaan teistä siltä että 90-luvulla sarjakuvat olivat laadukkaampia? Olin itse tuonoin ihan nappula , hyvä maku on jäännyt varsinkin 'tutusta' Lukkimiehestä.( X-men lopetettiin täällä niin sopivasti etten siihen oiken mahdollisuuksien mukaan voinut tutustua.) Paitsi paikallisen Divarin kautta.
Voi niitä aikoja.
Kello- viiden- tee.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #92 : 29.10.2011 klo 15:52:56 »
Tuntuuko koskaan teistä siltä että 90-luvulla sarjakuvat olivat laadukkaampia?

kovasti harvoin tätä käy.
Joka vuosikymmeneltä löytyy huippulaatua mutta aina se on vähällä hukkua bulkkimassaan.

Ainahan ennen oli paremmin kaikki, kun oli Kekkonen ja Neuvostoliitto.

ei saa tappaa nauruun.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #93 : 29.10.2011 klo 17:53:02 »
Tuntuuko koskaan teistä siltä että 90-luvulla sarjakuvat olivat laadukkaampia?

Ei. Eikä koskaan tulekaan tuntumaan. 90-luku oli kauheinta aikaa Amerikkalaiselle sarjakuvalle sitten silver agen. Vai olemmeko todella sittenkin eläneet jotain aivan eri 90-lukua?
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #94 : 30.10.2011 klo 08:16:56 »
Saataapi johtua siitä kuinka 90-luku tuntui loistavalta ajalta sarjakuville, koska aloitin silloin vasta lukemaan mm MARVELeita. En siis tiennyt paremmasta, en voinut verrata materiaani mihinkään. Olin sen verran tyhjätasku et hankin kaiken paikallisesta Divarista. Eipä se olisi atm rahatilanteessani huono valinta...
Kello- viiden- tee.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #95 : 30.10.2011 klo 12:00:39 »
90-luku oli kauheinta aikaa Amerikkalaiselle sarjakuvalle sitten silver agen. Vai olemmeko todella sittenkin eläneet jotain aivan eri 90-lukua?
Mielenkiintoinen väite. Tai siis rinnastus. En ehkä itse ekana lähtisi tekemään sitä ja siksi olisikin kiva lukea vähän perusteluja tälle väittämälle. Hopeakausi kuitenkin muutti DC:n linjaa merkittävästi uusimalla muun muassa Salaman ja Vihreän Lyhdyn ja aloittamalla Oikeuden Puolustajat ja paljon muuta samankaltaista. Vastaavasti hopeakausi merkitsi varsinaisen Marvel-ajan alkua ja sisältää kaikki Marvelin kultakauden tuotokset (Lee&Kirbyn Ihmeneloset, Kostajat, Thor, Hulk, Ryhmä-X ja Lee&Ditkon Hämähäkkimies jne.). Näiden vertaaminen 90-lukuun tuntuu jotenkin vieraalta. Edeltävässä (hopeakausi) uusittiin ja uudelleenkeksittiin merkittävällä tavalla supersankarisarjakuvaa, kun jälkimmäisessä (90-luku) taas luotiin lähinnä suunnaton kupla, joka tietenkin räjähti silmille.
Lyhyesti sanoen ilman hopeakautta et lukisi kovinkaan montaa niistä sarjakuvista, joita nyt luet, mutta ilman 90-lukua saattaisi tilanne olla joiltakin osin jopa parempi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #96 : 31.10.2011 klo 22:34:49 »
Mielenkiintoinen väite. Tai siis rinnastus. En ehkä itse ekana lähtisi tekemään sitä ja siksi olisikin kiva lukea vähän perusteluja tälle väittämälle. Hopeakausi kuitenkin muutti DC:n linjaa merkittävästi uusimalla muun muassa Salaman ja Vihreän Lyhdyn ja aloittamalla Oikeuden Puolustajat ja paljon muuta samankaltaista. Vastaavasti hopeakausi merkitsi varsinaisen Marvel-ajan alkua ja sisältää kaikki Marvelin kultakauden tuotokset (Lee&Kirbyn Ihmeneloset, Kostajat, Thor, Hulk, Ryhmä-X ja Lee&Ditkon Hämähäkkimies jne.). Näiden vertaaminen 90-lukuun tuntuu jotenkin vieraalta. Edeltävässä (hopeakausi) uusittiin ja uudelleenkeksittiin merkittävällä tavalla supersankarisarjakuvaa, kun jälkimmäisessä (90-luku) taas luotiin lähinnä suunnaton kupla, joka tietenkin räjähti silmille.
Lyhyesti sanoen ilman hopeakautta et lukisi kovinkaan montaa niistä sarjakuvista, joita nyt luet, mutta ilman 90-lukua saattaisi tilanne olla joiltakin osin jopa parempi.

Tuota. Oletko sinä nyt ihan tosissasi lukenut sitä tauhkaa mitä DC tuotti silver agen aikaan? Tässä kuusi esimerkkiä. Ja vastaavan tasoista kuraa oli pitkin silver agea. Eikä se että silloin alkoivat Justice League ja uusi Vihreä Lyhty, tarkoita että tarinoiden laatu olisi ollut hyvä. Etenkin Vihreän Lyhdyn tuonaikaiset tarinat on huonosti kestänyt aikaa. Eikä sen laatu tänä päivänä ole oikein mistään kotoisin. Siksi sitä on uusittukin jatkuvasti tuon jälkeen, ja vasta nyt 2000-luvulla sarja on päässyt kukoistukseen.

Sitä paitsi mitä minä olen huomannut, nettikeskusteluissa puhuttaessa silver agesta, puhutaan DC:stä ja sen huonosta tasosta, ei Marvelista. Ja minäkin olen aina jäsentänyt niin, että puhuttaessa sarjakuvien aikakausista, puhutaan DC:stä.

Rinnastan Silver Agen ja 90-luvun toisiinsa, koska kummassakin aikakaudessa on sama ongelma: Pyrittiin tekemään ajalleen uskottavampaa sarjakuvaa. 90-luvulla se oli väkivallalla ja crossovereilla, kun taas silver agella Sci-Fi teemoilla ja erikoisilla tarinoilla. Kummatkin ajat epäonnistuvat minun näkökulmastani tavoitteessaan. Mutta toisaalta, kummatkaan eivät ole kestäneet aikaa. Enkä tarkoita, etteikö kumpanakin aikana olisi tullut myös hyvää tavaraa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #97 : 01.11.2011 klo 09:17:14 »
Tuota. Oletko sinä nyt ihan tosissasi lukenut sitä tauhkaa mitä DC tuotti silver agen aikaan?
Olen. Oletko sinä?

Lainaus
Etenkin Vihreän Lyhdyn tuonaikaiset tarinat on huonosti kestänyt aikaa.
Mielestäni ne ovat kestäneet aikaa erittäin hyvin.

Lainaus
Sitä paitsi mitä minä olen huomannut, nettikeskusteluissa puhuttaessa silver agesta, puhutaan DC:stä ja sen huonosta tasosta, ei Marvelista. Ja minäkin olen aina jäsentänyt niin, että puhuttaessa sarjakuvien aikakausista, puhutaan DC:stä.
DC ei ole ainoa sarjakuvakustantamo Yhdysvalloissa. Siksi nämä kaudet kuvaavat koko kenttää, ei vain yhtä kustantamoa. Tosin sekä kulta- että hopeakausi alkoivat DC:n uudistavalla toiminnalla, mutta välittömästi muut kustantamot seurasivat sitä. Ja hopeakauden kohdalla yleensä puhutaan juuri DC:n valtavasta tason noususta ja uudistumisesta, mutta eriävä mielipiteemme saattaa johtua tuosta, mitä Jukka tuossa yllä kirjoittaa.

Lainaus
Rinnastan Silver Agen ja 90-luvun toisiinsa, koska kummassakin aikakaudessa on sama ongelma: Pyrittiin tekemään ajalleen uskottavampaa sarjakuvaa. 90-luvulla se oli väkivallalla ja crossovereilla, kun taas silver agella Sci-Fi teemoilla ja erikoisilla tarinoilla. Kummatkin ajat epäonnistuvat minun näkökulmastani tavoitteessaan.
Niin, mielipiteitä on monenlaisia. Marvelin alku oli juuri kuvaamaasi (sci-fi -teemat, erikoiset tarinat, ajalle uskottava tarina), kuten DC:n uudistus. Kumpikin oli merkittävää ja mullisti koko sarjakuvateollisuuden. Ilman sitä supersankarisarjakuva olisi todennäköisesti vajonnut unholaan. Mutta ilman 90-lukua, tai ainakin sen ylilyöntejä, Yhdysvaltain supersankarisarjakuva voisi voida nykyään hieman paremmin (vaikkakin tuhon siemenet kylvettiin jo 70-luvulla).

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #98 : 01.11.2011 klo 20:43:28 »
90-lukua on helppo mollata. Etenkin Hämähäkkimiehen Kloonisaaga on ainaisen ininän kohteena. Väitän kuitenkin, että jos ohittaa kokonaisuuden ryöpytteleväisen ja osittain logiikattoman luonteen, on se noin miljoona kertaa parempaa, miellyttävämpää ja laadukkaampaa materiaalia kuin mikään 90-luvun jälkeen tullut Hämäri-meininki, kenties JMS:n kautta lukuunottamatta. Tämä on tietenkin taas minun mielipiteeni, mutta onpa kuitenkin.

Toinen mikä 90-luvusta muistetaan on Image. Ja sieltä tietenkin Rob Liefeld ja hänen lukuisat, toinen toistaan lahjattomimmat kopiokattinsa. Mutta tulihan imageltakin muutakin: esimerkiksi Todd McFarlanen Spawn oli vuosikaudet yksi parhaista supersankarielementtejä sisältävistä sarjakuvista, kunnes kaatui omaan suuntaviivattomuuteensa.

Marvelilla oli loistavaa Aaveajajaa, Peter Davidin Hulkkia, Warlockin avaruusoopperoita. Tai näitä siis ainakin saimme suomeen 90-luvulla. Oli Wolverinen sooloseikkailuita, jotka paikoitellen olivat jopa hyviäkin. Ryhmä-X oli tietysti hirmu suosittu, mutta itse juuri noista 90-luvun numeroista perustan vähiten: juonet menivät naurettaviksi, Gambiitti pilasi sekä Roguen hahmon että lehden jatkuvalla läsnäolollaan ja univormut näyttivät typeriltä. Toisaalta, Tajunta oli kehissä.

Tästä pääsemme johtopäätökseen, että kukin tavallaan, ja että on aika simppeliä leimata kokonainen aikakausi "ihan paskaksi". Se tuskin kuitenkaan kertoo koskaan minkäänlaista kokototuutta.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #99 : 01.11.2011 klo 21:41:37 »
Olen. Oletko sinä?

Olen. Tietenkään en ole kaikkea lukenut, mutta se minkä olen lukenut, on riittävä siihen että voin muodostaa mielipiteeni. Vihreät Lyhdyt olen lukenut, Batmanit olen lukenut, Teräsmiehet olen lukenut, Marvelini olen lukenut jo esimurkkuna...

Mielestäni ne ovat kestäneet aikaa erittäin hyvin.

Sitten et ole lukenut ajatuksella, tai tässä on sukupolvien välinen kuilu.
Minusta Mikki Hiirimäinen Gary Stumainen Hal Jordan ei ole se mitä minä modernina ihmisenä haluan lukea.

DC ei ole ainoa sarjakuvakustantamo Yhdysvalloissa. Siksi nämä kaudet kuvaavat koko kenttää, ei vain yhtä kustantamoa.

Eikä ole Marvel ja DC ainoat kustantamot, jos nyt lähdetään asiaa kääntämään.

Ja hopeakauden kohdalla yleensä puhutaan juuri DC:n valtavasta tason noususta ja uudistumisesta, mutta eriävä mielipiteemme saattaa johtua tuosta, mitä Jukka tuossa yllä kirjoittaa.

Itse veikkaan sitä että meillä on täysin erilaiset vaatimukset tarinoilta. Siinä missä sinun mielestäsi sateenkaari Batmanit ja Gary Stu Hal Jordanit ovat veikeitä, minusta ne ovat huonoa tarinan kerrontaa.

Niin, mielipiteitä on monenlaisia. Marvelin alku oli juuri kuvaamaasi (sci-fi -teemat, erikoiset tarinat, ajalle uskottava tarina), kuten DC:n uudistus. Kumpikin oli merkittävää ja mullisti koko sarjakuvateollisuuden. Ilman sitä supersankarisarjakuva olisi todennäköisesti vajonnut unholaan. Mutta ilman 90-lukua, tai ainakin sen ylilyöntejä, Yhdysvaltain supersankarisarjakuva voisi voida nykyään hieman paremmin (vaikkakin tuhon siemenet kylvettiin jo 70-luvulla).

Tässä nyt ei puhuta siitä kuka mullisti ja mitä, vaan ihan vaan tarinoiden laadusta.
Sitäpaitsi kuvauksestasi ainoastaan ajalle uskottava tarina kuvaa Marvelia, vai oliko Marvelilla muka Baby Batmaneita? Tai Sateenkaari Batmaneita?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #100 : 01.11.2011 klo 22:41:33 »
Tässä nyt ei puhuta siitä kuka mullisti ja mitä, vaan ihan vaan tarinoiden laadusta.
Sitäpaitsi kuvauksestasi ainoastaan ajalle uskottava tarina kuvaa Marvelia, vai oliko Marvelilla muka Baby Batmaneita? Tai Sateenkaari Batmaneita?
Yhtä lailla DC alkoi panostaa ajalle sopivampiin tarinoihin. Ilman DC:n uudistusta et nauttisi nyt niistä DC-sarjakuvista, joita luet. Eli kyllä se vain on kyse siitäkin, että kuka mullisti ja mitä.
Totta kai makuasiat ovat makuasioita, mutta myös tosiasiat ovat tosiasioita, eikä kumpaakaan käy kiistäminen.

X-men

• Jäsen
« Vastaus #101 : 19.12.2011 klo 21:54:37 »
Olen vissiin lukenut liikaa sarjakuvia kun vähään aikaan ei tule luettua suomijulkaisujen lisäksi kuin joitakin 52sia kun joko eventit on luettu tai sitten ne tapahtuvat vasta täällä nähtyjen sankareiden tulevaisuudessa jolloin skippaan ne (poislukien Hulkin saagat ja Kosmiset saagat) kunnes täällä hypätään ne yli tai ne ovat vasta alkaneet eli menee odottamiseksi tai sitten tarina ei herätä kiinnostusta (esim. Curse of the mutants eli Blade ja Xt vs vampyyrit), lukemisen puutteessa tuli jopa luettua ekan Guardians of Galaxy-ryhmän seikkailut (ei ollenkaan huonoja mitä nyt jotkut kuvittajat olivat persiistä) ja Surffarin viimeisimmät seikkailut omassa lehdessä (hyvää luettavaa sinällään mutta turhan lyhyt kesto ja hölmö loppu).

X-men

• Jäsen
« Vastaus #102 : 21.12.2011 klo 22:19:55 »
En löytänyt varsinaista Star Trek-sarjakuvaan liittyvää ketjua (ei vissiin ole olemassa) joten kysyn täällä että oliko vuoden 1974 Trekeissä Luutnantti Uhuran valkoihoisuus täällä painojäljen (paperin) vika vai oliko jo alkup. julkaisuissa (ei tietoa numeroista) Uhuran ihonväri valkea?

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #103 : 22.12.2011 klo 01:16:48 »
Wow. Ehkä tuokin on eri aikajatkumo.

X-men

• Jäsen
« Vastaus #104 : 22.12.2011 klo 22:07:59 »
Wow. Ehkä tuokin on eri aikajatkumo.

No Xt ovat tavanneet sekä alkup. Trekkerit ja Seuraavan polven Trekkerit joten .......

Lisäksi DCn LSHkin seikkailee Trekkien kanssa (taisi olla Kirkin ryhmä).

Jotenkin tuntuu että Jukan linkissä on joko piirtäjä mokannut (lukenut kässärin väärin) tai sitten kirjoittaja (kirjoittanut vanhasta tottumuksesta).