Kirjoittaja Aihe: Skanneriongelma  (Luettu 18890 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
Skanneriongelma
« : 11.07.2004 klo 19:50:18 »
Eli kuinka estän sitä p***amaista helvetinkonetta croppaamasta puolta kuvaa pois joka ikinen kerta, kun skannaan jotain  >:( Jollakin ihmeen logiikalla kone onnistuu aivan liian usein syömään reilun siivun sivun toisesta puolesta. Parhaimmillaan se missaa koko kuvan ja ottaa pelkän nimimerkin (!!!)
Ja kyse ei nyt ole siitä, että paperi olisi skannerin ulkopuolella tms. vaan ihan skannerin (käsittämättömästä) tavasta rajata kuvat. Voiko automaattisen rajauksen kääntää pois päältä jostain?
Kyseessä on Canonin CanoScan LiDE 20/N670U/N676U

Käpy palaa näiden kanssa  >:(

EDIT: Parin yrityksen jälkeen suostui toimimaan, mutta olisi silti ihan mukava tietää mikä ko. ongelmaan auttaisi. Ihan vastaisuuden varalta.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2004 klo 19:53:17 kirjoittanut Tuukka »
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Skanneriongelma
« Vastaus #1 : 11.07.2004 klo 20:24:05 »
Joissakin skannereissa on tosiaan tuommoisia ärsyttäviä systeemejä. Mulla on CanoScan N640P ex, jossa ei tuommoista ongelmaa ole, (mutta en muuten ole 100% tyytyväinen kylläkään).
Useimmiten tuommoisia automaattijuttuja on halvemmissa "jokamiesluokan" skannereissa ja niillä on tarkoitus helpottaa skannaamista, mutta tulos on täysin päinvastainen. Töissä mulla oli ennen halpa HP ja siinä tuota kutsuttiin Intelliscan-termilla tai jotain (en muista); mielipuolista rajailua tai kuvan "suoristamista" ties minkä parametrien mukaan esiintyi.
Eikö ohjekirjasta ole apua? Onko sulla siinä Canon ScanGear Toolbox -systeemi?
Tai sitten Canonin opassivut:
https://self-service.canon-europe.com/fi/pages/

Timo

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #2 : 11.07.2004 klo 20:31:29 »
Kyllä tuo ToolBox taitaa löytyä. Täytyy nyt ihan suoraan myöntää, etten ole viitsinyt kaivaa ohjekirjaa esille... Manuaalit kun tuppaavat olemaan väh.80- sivuisia. Ja sitten vielä se kirottu kapulakieli... Argh.
Ajattelin että joku tietäisi ongelmaan helpon ratkaisun. Omatoimisuus on nollassa, kun V-käyrä nousee  :-[

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #3 : 12.07.2004 klo 21:32:55 »
Eikös sen rajauksen voi itse säätää? Poistaa vain sen automaattirajauslootan ja vetäisee itse oman tilalle. Ainakin meikäläisen skannerin mukana tulleessa Agfa-scanissa sellainen onnistuu.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #4 : 13.07.2004 klo 14:49:23 »
Sehän siinä onkin, kun en koskaan ole mitään ruksattavaa pikku lootaa huomannut... En tiedä löytyykö ollenkaan.
Itse rajailen tietenkin aina jälkeenpäin. Kone tekee aina päin mäntyä :P

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #5 : 13.07.2004 klo 15:01:36 »
Niin no yleensähän esikatseluskannauksen jälkeen saa itse rajata kuvan niin kuin haluaa. OK. Hyvä. Niin sen pitää ollakin. Toivottavasti siis myös tuossa Tuukan skannerissa.
HP:n skanneri, josta puhuin, pyöräyttää kuvaa siten että se on omasta mielestään suorassa. Vaan vetääkin vinoon. Joku älykäs vempain lukee kuvasta jonkun elementin, viivan tms. jonka perusteella se saa oivalluksen kääntää kuvaa. Vaiva lähti laittamalla joka kuvaan ylimääräisen pitkän viivan joka on suorassa.  :o

Timo

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #6 : 13.07.2004 klo 19:43:18 »
Niin no, en minäkään kyllä muista olenko käyttänyt mitään rukseja, kaikenkattavalla delete-napilla olen poistanut ja sitten ohjelmassa skannausikkunan yläpuolella on ollut nappula jossa on laatikko ja siitä sitten olen vetänyt itse rajauksen.. Minullakin ohjelma pistää automaattisesti väännöt kuvaan, mutta rajausruudut on silloin punareunaisia ja muutenkin vänkyröitä, joten delete-nappi vaan laulamaan...
Mutta tietysti, en minä teidän ohjelmistanne tiedä mitään. :)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #7 : 15.07.2004 klo 11:18:11 »
Mulla jää skannerissa edellinen rajaus/croppaus päälle, joten pitää aina muistaa painaa clear, kun aloittaa uuden kuvan kanssa. Skannerina Canoscan D1250U2F.

8)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 15.07.2004 klo 11:23:53 »
Niin mullakin jää, mutta eihän se ole mikään ongelma.
Pitää vain painaa se "clear".

Joskushan tuosta ominaisuudesta voi olla hyötyäkin. Jos pitää vaikka saada A4:sta poikkeavia samankokoisia dokumentteja nopeasti.

:)

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #9 : 18.07.2004 klo 20:31:38 »
Skannereiden kanssa saa kyllä olla kauhuissaan aina, kun on tekemässä jotain vakavissaan. Niiden valtakäyttö kun on valokuvien skannaaminen weppiin tai sähköpostiliitteeksi, niin niiden ohjelmistoissa on sitten kaikenlaista kuvaa käsittelevää härpäkettä.

Jos skanneri pystyy 100dpi skannaukseen, niin ainakin ihan periaatteestakin inhottaa kaikenmaailman digitaaliset tarkennukset 150dpi:hin ym., joita itse skanneri ei välttämättä tue, vaan se ajuri puuhaa jotain anti-aliasing-juttujaan. >:(  Tällaiset operaatiot haluan itse aina tehdä jollain järkevällä kuvankäsittelyohjelmalla.

Tokihan se on valokuvia skannatessa kiva, että ajuri kääntää kuvan suoraan, jos se on sattunut lasille hiukan vinoon, mutta tosiaan tämänkin pystyy käyttäjä tekemään paremmin pätevällä softallakin. ::)

Kunnon käyttöliittymän hankkiminen skannerin ohjaimeen on nykyisin vähän okkulttista puuhaa. Jos heti CD:ltä löytyy versio, josta pääsee itse säätämään kaikkia ominaisuuksia, ei kannata päivittää netistä mitään. Muussa tapauksessa kannattaa latailla päivitysversioita läpi, kunnes kiva versio löytyy. Jos löytyy. ::)

Yhden digikameran mukana tuli kerran ihmeeksi ihan järkeväkin ohjelma, jonka avulla pystyi yhdistämään useita kuvia panoraamaksi. Ohjelman erinomaisuus oli siinä, että se osasi jossain määrin kääntää kuvia keskenään sopivaan asentoon ja korjailla perspektiivejä liittymäkohdan ympärillä. Ohjelma ei myöskään ollut mikään pelkkä yhden napin ihme, vaan siinä pääsi halutessaan itse osoittelemaan, mitkä kohdat kuvissa ovat toistensa vastikkeet ja yrittämään uudestaan, kunnes se onnistui.

Hauskaa oli myös katsella, kun ohjelmalle antoi kaksi ihan eri kuvaa ja poimi sieltä satunnaisia yhdistelykohtia. ;D

Ikävä kyllä tuo systeemi on minulle nykyisin vain historiaa, enkä muista enää nimeäkään. Canonin digikameran mukana tuli. Kaipasin kyllä mennäviikollakin, kun jouduin skannaamaan A3-kokoisen kuvan A4-kokoisella skannerilla. :-\
« Viimeksi muokattu: 18.07.2004 klo 20:34:25 kirjoittanut bgt »
Also spracht Blau Tiger.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #10 : 07.11.2004 klo 18:26:36 »
Voisittekos, viisaat, kertoa, mitä eroa on, skannereista puhuttaessa, optisella erottelukyvyllä ja ohjelmallisella erottelukyvyllä?

Seuraavanlainen teksti on erään skannerin esittelyssä:
Optinen erottelukyky 600 x 2400 dpi. Ohjelmallinen erottelukyky enintään 9600 x 9600 dpi

Eli mitä toi tarkoittaa?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #11 : 07.11.2004 klo 18:37:02 »
Osaksi arvaan ja osaksi muistelen kuulleeni, että ohjelmallinen erottelykyky tarkoittaa sitä, että ohjelma keksii lisää/päättelee pikseleitä, kun optinen ottaa vain ne pikselit, joita se pystyy oikeasti lukemaan.

Ja niinhän se oli:
"Rajana on skannerin optinen tarkkuus, jota suuremmat resoluutiot eivät ole "aitoja", vaan ohjelmallisesti tuotettuja." Julkaisun tekeminen -kirjasta.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2004 klo 18:39:16 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Vieras
« Vastaus #12 : 07.11.2004 klo 18:49:36 »
Kiitoksia!

Siis, eikö tollasella edellä mainitulla skannerilla  voi  skannata 1200 dpi, koska tuo optisen tarkkuuden pienin luku on 600?

Ja eikös viivapiirrokset line artina skannattuna olis syytä olla 1200 dpi?

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #13 : 07.11.2004 klo 21:56:20 »
Ja eikös viivapiirrokset line artina skannattuna olis syytä olla 1200 dpi?

600 riittää ihan hyvin. Sitä paitsi jos skannaat A4-kokoisen piirroksen (21x29,7 cm) 600 dpi:llä ja muutat sen resoluution ilman interpolaatiota (ruksi pois "resample" -kohdasta) 1200:aan, tulee kuvan kooksi 10,5 x 14,85 cm. Amazing world of resolution!  8)

Timo

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 27.12.2004 klo 13:50:34 »
Aion ostaa vihdoinkin skannerin. Rahaa olisi käytössä n.200 €. Olen hemmoteltu koulun skannereilla, mutta kai  tuolla hinnalla saa  jonkun hyvän?
Mitä kannattaa ottaa huomioon kun menen kauppaan  katsomaan koneita?