Kirjoittaja Aihe: Skanneriongelma  (Luettu 18894 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karielk

• Uusi jäsen
  • eternal crimhead
Skanneriongelmia - Mustek A3
« Vastaus #30 : 24.08.2006 klo 09:40:06 »
1) Ostin äsken Mustekin A3 halpisskannerin. Olen yrittänyt ohjata sitä kahdella koneella. Ensimmäisellä koneella se ei löytynänyt PhotoShop CS2:ta mutta antoi suoraan tallentaa kuvia JPEG- tai BMP-muotoon. Toisessa koneessa se taas ei tarjoa näitä optioita vaan vie automaattisesti kuvat PhotoShop 5.5:een. Kummassakin tapauksessa skannaus tapahtuu siten, että kone rajaa automaattisesti kuvan eikä siihen voi itse vaikuttaa. Mukana on toki myös joku skannauksen säätöohjelma, joka tosin tallentaa kuvia vain INI-muotoon (mikähän se on?). Myös tähän ohjelmaan pääsy on mysteerisen vaikeaa ja tuntuu onnistuvan lähinnä merkkejä tekstiksi tulkitsevan OCR-ohjelman kautta, joka oli myös paketissa. Tällöin skannaustulosta ei voi tallentaa kuin merkkeinä, joten pääsystä ei ole iloa. Onkohan kellään tietoa, olsiko markkinoilla jotakn fiksua skannauksen ohjausohjelmaa, jota voisi käyttää Mustek A3 -skannerin kanssa?

2) Olen skannannut Mustekilla lähinnä vanhoja isokokoisia aikakauslehden kansia. Osassa kansia on tasaisiin pintoihin tullut pahannäköinen ruudukko - moire-ilmiöksi kai sanotaan - jos on skannannut 200x200. Ongelma näyttäisi poistuvan 300x300 tarkkuutta käyttäessä, mutta tiedostoista tulee tolkuttoman isoja ja joutuu jälkikäteen tekemään melkoisen muuntelurumban. Tähänkin varmaan fiksu skannausohjelma auttaisi? Onko tiedossa joitakin helppoja kikkoja?

3) Kolmantena ongelmana on se, että Mustek näyttää skannaavan joitakin värejä melkolailla väärin esim. verratuna vanhaan HP Scanjet 6000C:hen. Virhe näyttää suurimmalta vihreän värin kohdalla. Tummat vihreät ovat lähes mustia. Kirkkaan vihreät taas melko tummia ja harmahtavan sävyisiä. Mitenkähän tätä virhettä voisi parhaiten hallita? Olisiko hyvä skannausohjelma tässäkin avuksi? Tuon HP:n mukana tuli muuten kohtuullisen käyttökelpoinen laitekohtainen skannusohjelma.

4) Toki minunkin Mustekini on nyt lähes viikon käytön aikana ehtinyt muutaman kerran tiltata. Mutta toistaiseksi on lähtenyt uudestaan pelittämään a) kaikki ohjelmat välillä sulkemalla tai b) viimeistään koko koneen buuttaamalla.

Kari

karielk

• Uusi jäsen
  • eternal crimhead
Re: Skanneriongelmia
« Vastaus #31 : 24.08.2006 klo 18:29:54 »
Kaivoin vielä asennus-CD:ltä esiin oppaita, jolloin niiden ja kokeilujen perusteella selvisi, että skannausohjelman ScanExpress A3 USP saa avattua siten, että valitsee PhotoShopissa Arkisto - Lue -Twain 32. Tällöin aukeaa ohjelma, jossa suppeahkot skannauksen säätömahdollisuudet. Värivirheongelman sain ainakin vihreän värin osalta korjattua kohtuullisesti sillä, että nostin värikylläisyyden nollasta 20:een. Rasterin tuoma moire-virhe taas korjautui valitsemalla rasterin poistosta Aikakauslehti. Skannauksen tulos menee tässä systeemissä Photoshoppiin loppukäsiteltäväksi. Sellainenkin kummallisuus systeemissä on, että PhotoShopissa käsittelyn voi aloittaa vasta sen jälkeen, kun on sulkenut ScanExpress-ohjelman. PhotoShopissa voi sitten mm. valita kuvan koon ja tallennusmuodon asetuksineen.

Varsin mutkikkaalta ja aikaavievältä tällainen skannaaminen tuntuu, mutta nyt kuitenkin näyttää siltä, että koneen mukana tulleella softalla pärjää eikä kyselemäni erillinen skannaussofta ole välttämätön. Vanhassa HP:ssa homma kuitenkin kävi kätevämmin pelkästään yhdellä softalla. Osan vinkeistä muuten löysin Amazonin verkkokaupasta, jossa toiset lyttäsivät skannerin huonon värintoiston takia ja toiset kiittelivät hinta/laatu-suhdetta sekä kehottivat käyttämään mukana tulevien ohjelmien tarjoamia säätömahdollisuuksia.

Kari

wentaway

• Jäsen
Vs: Skanneriongelma
« Vastaus #32 : 11.09.2007 klo 03:19:01 »
Kaivetaanpas hieman vanha aihe esiin..

Onkelmani on:

Ostin siis uuden Canonin pixma MP510 monitoimilaitteen ja tuollaista väittää minulle kun yritän skannata kuvaa. Itselläni ei enään mielikuvitus riitä keksimään mikä voi olla ongelmana. Mitään havaintoa?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #33 : 11.09.2007 klo 13:20:22 »
Kaivetaanpas hieman vanha aihe esiin..
Ostin siis uuden Canonin pixma MP510 monitoimilaitteen ja tuollaista väittää minulle kun yritän skannata kuvaa. Itselläni ei enään mielikuvitus riitä keksimään mikä voi olla ongelmana. Mitään havaintoa?

Kannattaa googlata merkillä ja virheen koodilla:

http://www.fixya.com/support/t151548-canon_pixma_mp510

Kaapelissa siis kai jotain häikkää.

Timo

wentaway

• Jäsen
« Vastaus #34 : 11.09.2007 klo 14:27:26 »
Kaapelin vaihto auttoi. Kiitos tästä!

Sanuka

• Uusi jäsen
« Vastaus #35 : 14.09.2007 klo 13:54:59 »

Mitäs olet tykännyt monitoimilaitteesta, onko skanneri laadukas? Pystyykö tyyliin akvarellien skannaukseen?

Itselläkin suunnitelmissa monitoimilaitteen osto, ja kiinnostaa onko noiden skannereista mihinkään. :)

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #36 : 25.07.2008 klo 21:01:00 »
Hei, anteeksi jo etukäteen, olen ihan varma, että aihetta on jossain ketjussa jo käsitelty.

Mutta kun tuota Mustekin A3-lasia tarpeeksi kauan tuloksetta hinkkasin, niin on pakko vielä kerran kysyä, että miten skannerin lasin saa taas kirkkaaksi? Onko esim. tietokonekaupoissa jotain spesiaalikemikaalia tähän tarkoitukseen?

Ja/tai onko mitään mahdollisuuksia saada noita aikoinaan "puhdistus"aineiden aiheuttamia himmenemiä pois? Oletan, että ei, koska aineet varmaan jotenkin syövyttävät lasin uloimman pinnan tjsp. Entä pinttyneet kärpäsenkakat/korjauslakkafläiskät: kun imautuvat lasiin, niin onko game over?

Olen kiitollinen, jos joku opastaa oikeaan ketjuun tai jaksaa kirjoittaa mikrokuituliina-neuvot + niksit miljoonanteen kertaan. FAQ-kamaa? Onko jo?