Aion ostaa vihdoinkin skannerin. Rahaa olisi käytössä n.200 €. Olen hemmoteltu koulun skannereilla, mutta kai tuolla hinnalla saa jonkun hyvän?
Mitä kannattaa ottaa huomioon kun menen kauppaan katsomaan koneita?
The most itsestäänselvyys on vertailla resoluutiota. Nykyisillä värkkeillä saa niin uskomattoman tarkkaa jälkeä, että sellaista ei käytännön työskentelyssä edes tarvitse. Nopea hinta/tarkkuusvertailu antaa tuloksen siitä, kuinka paljon yksi pikseli maksaa.
Tarkalla skannerilla voi skannata heikommalla resoluutiolla, jos haluaa, mutta heikommalla skannerilla ei voi skannata tarkimmalla mahdollisella resoluutiolla, vaikka haluaisi.
Toiset ovat sitä mieltä että ainoa oikea skannerin taustalevyn väri on musta. Olin itse aikoinani pitkälti samaa mieltä, mutta nyt kun olen tottunut valkoiseen taustalevyyn, ei se minua enää haittaa. Enkä ole huomannut että asialla olisi ollut mitään käytännön merkitystä.
Joskus on tarpeen tutkailla ohjelmistopaketteja, jotka tulevat skannerin kylkiäisinä, etenkin jos kunnollista kuvankäsittelyohjelmaa ei ole ennestään koneella. Yleensä mukanatulevat käsittelyohjelmat on tarkoitettu taunoille. Se joka haluaa säätää portaattomasti kuvan kokoa ja resoluutiota ja käyttää harmaasävyn väritystoimintoa, tunata saturaatiota ja hueta, ja tehdä muitakin temppuja eri läpinäkyvillä kerroksilla jne, ja on tottunut tekemään sen Paint Shop Prolla tms, saa mukanatulevista karvalakkiohjelmistoista vain päänsärkyä ja mielenharmia. Omassa Epsonissani mukanaollut ohjelmisto oli kaiken huipuksi italiankielinen. Ei se haittaa, en käytä sitä lainkaan. Asensin vain ajurit. (Pelkkien ajureiden asentamiseen ei ollut paketissa minkäänlaisia ohjeita, panin merkille, mutta sitä varten tässä onkin tehty koneella muitakin hommia kuin pelattu pasianssia.)
On myös hyvä panna merkille, millainen USB-liitäntä on koneessa ja skannerissa. Omassa skannerissani on "nopea" USB-liitin, ja emossa "hidas". Siitä ei seuraa muuta mukavaa kuin se että joka kerran laittaessani virran päälle rupeaa taskbar huutamaan että "Apua! Olet liittänyt nopean USB-laitteen hitaaseen USB-porttiin! Aiotko todellakin jatkaa, onneton?!" Mihin sitten joka kerran erikseen vastaan "Aion, ja pidä suusi kiinni."