Luin tossa äsken chatin. Mutta vanha kun olen, vissiin luin sen VÄÄRIN PÄIN. No. tulihan siitäkin jonkinlainen käsitys ideariihessänne käsitellyistä asioista..
Totta kai sunnuntain chatissä päätätte,mitä sitten päätättekin, mutta tässä ehdotuksia:
-teette karkean sivujaon tapahtumille, eli tarkoitus on se, että varmistatte että tarina on mahdollista kertoa 15:ssä sivussa, eikä esim 25:ssä.
-Repliikit olisi hyvä olla aika tarkasti. Ainakin kerronnan ja tunnelman kannalta oleellisimmat.
-Hahmoista joku tekee luonnokset. Onko joku lihava vai laiha. Hieman vaatteitakin voi kuvailla, varsinkin jos niillä on merkitystä tarinaan. Voivat olla myös mainintoja kässärissä esim. Herra A: Tanakka, 40v., viikset, pipo, anorakki.
- Voiko joku tehdä karkean kartan mökin seudusta. Helpottaisi OK:n ja mun työtä. Mutta ei välttämätön.
-Peikko olisi hyvä olla suht valmis (jokuhan halusi luoda hahmot).
-samaten onko koira mäyräkoira vai vinttikoira-tyyppiä. (muistaakseni tarinassa on koira??)
Mun mielikuvan mukaan nyt tässä vaiheessa OK ja mä aletaan tekeen hommia:
Piirretään luonnosmaisesti tapahtumat, ruutujakoon ja sommitteluun keskittyen. Samaten puhekuplat pannaan paikalleen, ainakin suurinpiirtein.
Sovelletaan käsikirjoitusta/synopsista asian vaatimalla tavalla, jos tarpeen. Eli jos siltä tuntuu, muutamme sivujakoa tarinan ja kuvakerronnan vaatimusten mukaan.
Toinen meistä tekee alun ja toinen lopun. Voimme myös muuttaa dialogia kuvakerronnan mukaan, mutta ei itsetarkoituksellisesti..
Tämän jälkeen käsikirjoittajat lukevat kuvakässärin ja muuttavat dialogia, jos haluavat. Muutenkin kässäriä voi vielä muokata, mutta vain jos on Ihan Pakko. Eli jos joku asia on tulkittu käsikirjoituksesta ihan metsään.
Sitten jotkut urhoolliset piirtävät lyijärillä tarinan valmiiksi. Jos heidän mielestään kuvakäsis ei toimi, niin voivat vapaasti sitä muutella.
Sitten vain tussia päälle ja se on siinä.
No joku voi koko komeuden tietysti värittääkin, jos sinne asti päästään...
Teillä oli puhetta, että jos kovin moni piirtää lyijärillä ja tussaa, niin tarina ei ole yhtenäinen. Mun mielestä se ei haittaa mitään. Sehän tekee koko hommasta vain mielenkiintoisen.
Sitä paitsi jos yksi piirtää lyijykynällä koko 15 sivua huolella, siihen menee aikaa ainakin 10 viikkoa eikä tekijällä ole paljon kyllä vapaa-ajan ongelmia.
Ehdotankin, että yksi ihminen piirtää enintäään neljä sivua lyijykynällä, ja tussilla 8 sivua. Silloin kenenkään työmäärä ei nouse kohtuuttomaksi.
Ja tarkoitushan on vain pitää hauskaa tämän projektin tiimoilla, vai!
No, onnea sunnuntain chattiin!
Itse olen silloin töissä