Author Topic: Tuomela Sirkku- NOKI  (Read 2681 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

OM

• Jäsen
Tuomela Sirkku- NOKI
« on: 04.11.2010 klo 14:39:59 »

Näin tänään aivan ihastuttavan uuden kotimaisen sarjakuva-albumin nimneltä NOKI. Minusta albumi kokonaisuudessaan oli kuin taide teos. Loistava värimaailma ja tarina todella mnukaansa tempaavaa. Tuollaista olen odottanutkin Suomessa. ´
 Osaisiko kukaan kvaakkilainen kertoa tuosta lisää?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tuomela Sirkku- NOKI
« Reply #1 on: 04.11.2010 klo 14:48:11 »
Täältä varmaan löytyy kaikki vastaukset:
http://www.sirkkusylvia.com/
Tekee muuten kokonaan tietokoneella.

Timo
« Last Edit: 04.11.2010 klo 14:49:52 by Timo Ronkainen »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #2 on: 04.11.2010 klo 15:56:47 »
Tekee muuten kokonaan tietokoneella.

Mutta ihmisenä hän on kyllä mukava.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Reply #3 on: 04.11.2010 klo 21:58:22 »
Sirkku on vallan mukava! Ja nuo digitaaliset maalauksensa ovat taidokkaasti tehty. Noki-teoksen tarina ei täysin avautunut minulle, ihailin lähinnä kuvia. Alppari on ulkomuodoltaan aika herkullinen.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #4 on: 05.11.2010 klo 09:45:29 »
Tietokoneella tekemisestä puhe ei ollut suinkaan moite, teenhän itsekin lähes kaiken tietokoneella. Sitä vaan tuossa meinasin, että Orjan May on usein suhtautunut hieman skeptisesti tietokoneella piirtämiseen. Tässä esimerkki että tietsikalla(kin) saa valla tyylikästä jälkeä.

Timo

OM

• Jäsen
« Reply #5 on: 05.11.2010 klo 10:06:53 »
Skeptisyyteni saattaa johtua ehkä siitä, että minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tietokoneella piirtämisestä. Ja sitten tietysti pelkään sitä, että jos ihmisestä tulee liikaa koneiden orjia, se voi pitkällä aikavälillä olla myös negatiivinen juttu. Jotkut ulkomaisten blogien taiteilijat ovat blogeissaan voivoitelleet sitä, kuinka vaikeaa on enään piirtää perinteisesti siis kynällä ja paperilla kun vuosikaudet on kaikki tehty tietokoneella ja erilaisilla piirustusohjelmilla, jotka tietenkin helpottavat monella tapaa luomisprosessia. Tiedän ja uslon, että ohjelmat säästävät rutkasti aikaa ja helpottavat monella tavalla sarjakuvien ja kuvitusten tekoa.
 Ihailen suuresti niitä loistavia taiteilijoita, jotka hallitsevat tietokone maailman hienot käyttömahdollisuudet. Eräs loistava artisti (kvaakkilainen) lupasi minulle joulu-lahjaksi erään piirtämistä helpottavan tietokone ohjelman. Haluan kokeilla sitä kun olen valmis. Ja ehkäpä joskus ostan sen Wacom pöydänkin. Täytyy olla uskallusta kokeilla kaikkea uutta. :)

Mutta jokatapauksessa mykistävän ihanaa taidetta tuo Noki sarjakuva albumi. Tekijän taiteellinen taso kyllä peittoaa monen nykypäivän artistin mennen tullen. Albumissa on sellaista naisen tekemää herkkää puhtautta sekä värien sinfoniaa.
« Last Edit: 05.11.2010 klo 10:18:04 by Orjan May »

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Reply #6 on: 05.11.2010 klo 16:29:15 »
Albumissa on sellaista naisen tekemää herkkää puhtautta sekä värien sinfoniaa.

Suhtaudun skeptisesti "herkän puhtauden" sukupuolisidonnaisuuteen. Yleensäkin viittaukset "naisen käden kosketukseen" tai "naisnäkökulmaan" aiheuttavat puistatuksia, varsinkin kun puhutaan ammatillisesta osaamisesta. Olen Deviant Artin -tapaisissa yhteisöissä tavannut miehiä, jotka Sirkun tavoin tekevät korumaisia, yksityiskohtaisia ja herkkiä digitaalisia maalauksia. Näyttäisi siltä, että esim. korealaiset taiteilijat sukupuoleen katsomatta pitävät kyseisestä tyylilajista.

OM

• Jäsen
« Reply #7 on: 05.11.2010 klo 17:16:52 »

Hienoja oivalluksia Nannalla. Aivan totta puhut. On totta, että myös miehet osaavat visioida herkkiä teemoja, mutta jotenkin minusta kuitenkin miehet tekevät ronskimpia tai jotain.... en osaa selittää mitä tarkoitan. Nanna oikeastaan kiteytti oivallisesti pointin.