Skeptisyyteni saattaa johtua ehkä siitä, että minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tietokoneella piirtämisestä. Ja sitten tietysti pelkään sitä, että jos ihmisestä tulee liikaa koneiden orjia, se voi pitkällä aikavälillä olla myös negatiivinen juttu. Jotkut ulkomaisten blogien taiteilijat ovat blogeissaan voivoitelleet sitä, kuinka vaikeaa on enään piirtää perinteisesti siis kynällä ja paperilla kun vuosikaudet on kaikki tehty tietokoneella ja erilaisilla piirustusohjelmilla, jotka tietenkin helpottavat monella tapaa luomisprosessia. Tiedän ja uslon, että ohjelmat säästävät rutkasti aikaa ja helpottavat monella tavalla sarjakuvien ja kuvitusten tekoa.
Ihailen suuresti niitä loistavia taiteilijoita, jotka hallitsevat tietokone maailman hienot käyttömahdollisuudet. Eräs loistava artisti (kvaakkilainen) lupasi minulle joulu-lahjaksi erään piirtämistä helpottavan tietokone ohjelman. Haluan
kokeilla sitä kun olen valmis. Ja ehkäpä joskus ostan sen Wacom pöydänkin. Täytyy olla uskallusta kokeilla kaikkea uutta.

Mutta jokatapauksessa mykistävän ihanaa taidetta tuo Noki sarjakuva albumi. Tekijän taiteellinen taso kyllä peittoaa monen nykypäivän artistin mennen tullen. Albumissa on sellaista naisen tekemää herkkää puhtautta sekä värien sinfoniaa.