Minustakin Digi-sarjakuvat ovat hyvä juttu, koska silloin voi saada vanhojakin sarjakuvia paljon edullisemalla hinnalla kuin jos niistä painettaisiin sarjakuva-kirja, joka varmasti olisi aika huono laatuinen ja hinnakas, koska usein materiaali noissa vanhoissa 1940, 1950 ja 1960-luvun lehdissä on surkeaa. Ainakin amerikkalaisissa lehdissä näin on usein. Minulla on vanhoja Indian Chief ja Tonto-lehtiä ja muitakin, jossa paperin laatu on äärettömän huonoa, sellaista hieman haisevaa kellertävää ihankuin jätepaperia ja saakelin ohutta.
Pidän myös tietenkin fyysisestä sarjakuva tuotteesta, jota voin pitää kädessä ja käännellä sivuja tottakai. Mutta minulle ei tuota vaikeuksia lukea myös tietokoneelta sivuja. En muista olenko aikaisemmin aiheesta kirjoittanut. Mutta tällähetkellä olen tätä mieltä ja mielipiteet saattavat muuttua ajan saatossa.
Olenkin ajatellut joskus jos vaan VIITSISI, niin skannaisin kaikki sarjakuvani DVD:lle, niin voisin sitten myydä pois noita niin saisin enemmän tilaa hyllyihin. Se on niin íso homma, ettei juuri nyt innosta tuollainen projekti. Toisalta mietin sitä, mitä eräs tietokone guru sanoi lehden haastattelussa, että saattaa käydä hyvinkin niin, ettei tulevaisuudessa ole tekniikkaa, jolla voi katsoa vanhoja CD tai DVD-levyjä, koska digi-aika menee hurjaa vauhtia eteenpäin ja koko ajan kehitellään uusia formaatteja. Dvd:t ovat formaattina automaattisesti vanhoja 4-5 vuoden sisällä- jopa aikaisemmin jo. Nytkin kai on tulossa jokin uusi formaatti...en muista nimeä, ja sitten jo Blue-Ray 3D rynnnistää eteenpäin vallaten digi-friikkien kirjahyllyt.
Ps. terveisiä vaan Suomalaisille kustantamoille. Olisi tosi mahtavaa saada digi-formaatissa vanhoja suomalaisia sarjakuva lehtiä esimerkiksi Markos, Tarzan, Kalar, Intiaani-päällikkö, Buffalo-Bill, Tex Willer, Musta-naamio ja monet muut nyt vaikeasti saatavat sarjikset. Useita noista on enään mahdoton saada hyväkuntoisina kappaleina. Jos saat, niin joudut maksamaan aika paljon, sillä divarien pitäjät osaavat kyllä rahastaa. Onneksi minulla on Markoksia, Turokkeja(USA), Gunsmokeja, itselläni DVD:llä skannattuina.