Kirjoittaja Aihe: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011  (Luettu 48160 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #75 : 20.03.2011 klo 03:30:38 »
Kovin kätevästi jätit pois luokan 0) erinomaisia ja yleistajuisia teoksia.

Niitä on niin vähän, että jos sellainen syntyy, se huomataan kyllä. Suomessa lähimpänä tuollaista voisi olla Mämmilä, eurooppalaisessa käännössarjakuvassa ehkä Tintti ja Asterix. Amerikkalaisesta sarjakuvasta ehkä 1930-luvun Mikki Hiiri. Mutta ne eivät todellakaan ole vakio joka olisi aina mukana.

Sitäpaitsi tarkoitus oli vain osoittaa, että vaikka kaikki tekisivät parhaan tahtonsa mukaan hyvin perusteltuja ja sivistyneitä ratkaisuja, niiden merkittävimpien teosten sisältämä vastakkaisrakenteisuus todennäköisesti pudottaisi ne joka tapauksessa pistesijoilta.

Hyvä esimerkki tuosta kaipaamastasi kärkikastista suomalaisessa kultturissa on musiikkijournalismi, josta vuosittain jaettavat palkinnot myönnetään kutakuinkin joka vuosi Ilkka Mattilalle, syystä että hän nyt vain on omassa sarjassaan populaarin musiikkijournalismin kentällä.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #76 : 20.03.2011 klo 14:21:16 »
Olen ollut jurytystilanteessa, missä hyvin esitetyt perustelut ovat kääntäneet oman mielipiteeni ainakin reippaat 100 astetta. ... Muutamissa omissa jury-tilanteissani tuossa vaiheessa on usein käyty läpi töitä kollektiivisesti - koettu niitä uudelleen vähän eri kulmista, keskusteltu, pidetty tauko, katsottu kaikki läpi uudelleen... ja jossain vaiheessa vallitseekin täysi yksimielisyys lopputuloksesta. Tuohon ei sähköpostilla eikä Skypellä pysty.

Kyllä pystyy.

Suurin ongelma raadeissa on se, että ne kannattavat nimikkeitä, joista kenelläkään ei ole pahaa sanottavaa, ellei paikalla ole pari kiusallista jäsentä, jotka tiedostavat ongelman.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2011 klo 14:22:59 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #77 : 20.03.2011 klo 14:26:29 »
Onko olemassa mitään niin oikeaa ratkaisua, etteikö sitä aina jollakin perusteella voisi väittää vääräksi?

Ei taida olla...

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #78 : 20.03.2011 klo 19:10:10 »
Eiköhän taas valita joku "taideteos" voittajaksi, noi strippisarjat on mun mieleen, mutta tokkopa niistä valitaan. Paakkanen on erittäin hyvä piirtäjä myös, hänelle soisin voiton.

Ville "tahroja paperilla Ranta ja Kati K. ovat siis vahvoilla.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #79 : 20.03.2011 klo 19:15:22 »
Eiköhän taas valita joku "taideteos" voittajaksi, noi strippisarjat on mun mieleen, mutta tokkopa niistä valitaan.

Taas eli kuten aiempinakin vuosina?

;D

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #80 : 20.03.2011 klo 19:37:15 »
Ainoa mikä on "taas", on tämä jokavuotinen haistapaska-keskustelu. Mikäs pahan tappaisi...

Heippa

• Jäsen
« Vastaus #81 : 20.03.2011 klo 23:28:05 »
Ainoa mikä on "taas", on tämä jokavuotinen haistapaska-keskustelu. Mikäs pahan tappaisi...

Aika mielenkiintoisiakin näkemyksiä ja mielipiteitä - ja hyvin perusteltuja sellaisia - on tässä ketjussa esitetty. Enemmän kuin monessa muussa paljon pidemmässä yhteensä. Eli ainosataan tuollainen haistapaska-kommentointi on ihan turhaa ja tyhjänpäiväistä.

Itse toivoisin lisää kommentteja kaikilta sellaisilta joilla oikeasti on mielipiteitä ja näkemyksiä itse aiheesta. Ei niinkään niiltä jotka ovat kuoppaamassa keskustelua tyhjentävillä loppukaneeteillaan.

Suomalaista sarjakuvamaailmaa vähemmän tuntevana en osaa mitään järin väkevää ajatusta sarjakuvien juryttämisestä ja sen lopputuloksesta heittää, mutta jotenkin pyörähtää mieleen ajatus kirjallisuuden Finlandiasta, ja siitä millaisia kirjoja siinä valikoituu voittajiksi. Yleensä ei kai mitään vitsikokoelmia sen paremmin kuin vaikeaselkoisia taidesanailujakaan. Vaan jotenkin selkeästi keskivertoa oivaltavampaa ja kerronnallisesti laadukkaampaa kokonaisuutta.

Mutta onko rinnakkain kilpailemaan asetettavien sarjakuvien olemus keskenään jopa niin kaukana toisistaan että asetelma on sama kuin jos kysyttäisiin, kumpi on parempi, Speden sketsi, ydinvoimalan turvallisuusohje vai maakuntalaulu.

On ehkä melko mieletöntä laittaa aivan ääripäitä olevat teokset samaan kilpailukategoriaan. Keskinkertaisuus jossain määrin juhlinee aina, kuten joku tuossa aiemmin esittikin. Tai ei! Ei keskinkertaisuus, vaan - mainstream.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #82 : 21.03.2011 klo 08:25:09 »
Aika mielenkiintoisiakin näkemyksiä ja mielipiteitä - ja hyvin perusteltuja sellaisia - on tässä ketjussa esitetty. Enemmän kuin monessa muussa paljon pidemmässä yhteensä. Eli ainosataan tuollainen haistapaska-kommentointi on ihan turhaa ja tyhjänpäiväistä.

Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi samoin argumentein. Finlandia-ketjut voitaisiin nivoa yhteen, lukita ja nostaa aina esille kerran vuodessa, jolloin kukin voisi käydä lukemassa mielipiteensä sieltä, jotta muistaisi mitä tuli sanotuksi.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #83 : 21.03.2011 klo 09:02:18 »
Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi samoin argumentein.

En ole koskaan aiemmin kommentoinut Sarjakuva-Finlandiaa millään tavalla. Itse asiassa en tiennyt koko palkinnosta ennen kuin viime vuonna Tampereella kuulin Petterin sen voittaneen.

Hieno juttuhan se on, ja jos kerran uskottavuudesta on ollut puhetta joka vuosi, on varmaan kaikkien edun mukaista että yritetään yhdessä hakea ratkaisuja joilla sitä uskottavuutta saisi lisää. Keskustelemalla.

Että ei sikäli mun nähdäkseni turhaa.

Kivi

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #84 : 21.03.2011 klo 09:10:27 »
Minä peukutan Nannan puolesta.

Miha

• Vieras
« Vastaus #85 : 21.03.2011 klo 10:06:56 »
Niitä on niin vähän, että jos sellainen syntyy, se huomataan kyllä. Suomessa lähimpänä tuollaista voisi olla Mämmilä, eurooppalaisessa käännössarjakuvassa ehkä Tintti ja Asterix. Amerikkalaisesta sarjakuvasta ehkä 1930-luvun Mikki Hiiri. Mutta ne eivät todellakaan ole vakio joka olisi

Noista esimerkeistä ei kyllä varmaan mikään tainnut saada välitöntä tunnustusta, eiköhän se tapahtunut vasta usean vuoden jälkeen.

Erinomaisia ja yleistajuisia teoksia julkaistiin tänä vuonna hyvinkin paljon. Se, onko joku niistä tuleva ajaton klassikko, on jotain mikä me tiedetään vasta pitkän ajan päästä. Mikään finlandiatuomaristo ei sitä kuitenkaan ratkaise :)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #86 : 21.03.2011 klo 10:29:31 »
Yleissääntö lienee, että päätöksiin pitäisi päästä keskustelemalla ja äänestys/pisteytys otetaan käyttöön, jos ei muuta ratkaisua löydy. 
Ja hitonko väliä silloin on sillä onko raadissa parillinen vai pariton määrä ihmisiä?

Edelliseen viestiini viitaten, näkyy myös vuoden 2009 neljän hengen raati nimetyn järjestäjän toimesta täällä Kvaakissa.

Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi samoin argumentein. Finlandia-ketjut ...
Tuo ei pidä alkuunkaan paikkaansa! Keskusteluja on (tämä mukaan lukien) 3kpl. Kaikki tyystin erilaisia, mikä on aika helppo kenen tahansa todeta.
Erilaisista palkinnoista ja huomionosoituksista (varsinkin Kvaakin jakamista) on kyllä keskusteltu aika paljon. Mikä palkinto se semmonen on, joka ei herätä huomiota ja keskustelua? Eihän se ole minkään väärti!
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tomu

• Jäsen
  • the book is good but misunderstood
« Vastaus #87 : 21.03.2011 klo 10:48:16 »
Ja hitonko väliä silloin on sillä onko raadissa parillinen vai pariton määrä ihmisiä?

No voisko syynä olla noin järjellä ajateltuna se, että ongelmatilanteissa löytyy aina enemmistö?

Heippa

• Jäsen
« Vastaus #88 : 21.03.2011 klo 11:25:37 »
jos kerran uskottavuudesta on ollut puhetta joka vuosi, on varmaan kaikkien edun mukaista että yritetään yhdessä hakea ratkaisuja joilla sitä uskottavuutta saisi lisää. Keskustelemalla.

Että ei sikäli mun nähdäkseni turhaa.

Kivi

Olen samaa mieltä tuosta, että keskustelu jostain aiheesta ei voi olla muuta kuin hyväksi. Itse asiassa ihmetyttää, miksi keskustelu häiritsee joitakin niin kovasti. Mitä ihmeen ikävää siinä on? Kilpailu palkintoineen olisi aika epäonnistunut jos edes sarjakuvasta kiinnostuneet eivätkä kokeneet ammattilaiset olisi siitä mitään mieltä eikä kukaan vaivautuisi esittämään omia mielipiteitään. Joka vuosi. Sinä vuonna kun aihe ei enää nostata tunnekuohuja edes pienemmissä piirissä, kannattaa järjestäjien olla jo todella huolissaan. Mitä iloa tämänvuotiselle tapahtumalle on esim. siitä että johan edellisvuotisista on kirjoitettu lehdissä?

Uskottavuus on tärkeä asia. Eli luulisin päättäjätahojen olevan kiinnostuneita kuulemaan/lukemaan perusteltuja mielipiteitä myös siitä, miltä karsintaprosessi näyttää sivullisten silmin katsottuna. Prosessin ytimessä voi sokeutua omalle toiminnalleen niin ettei tajua miltä asiat saattavat näyttää kauempaa katsottuna, vaikka hoitaisi omat tehtävänsa kuinka vilpittömästi ja tunnollisesti tahansa.

Mielikuvien tärkeyttä ei kannata vähätellä, sillä johan itse Sarjakuva-Finlandia nimenä rakentuu voimakkaiden mielikuvien varaan.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #89 : 21.03.2011 klo 17:51:22 »
Minusta mikään ei ole tylsempää kuin keskustelu keskustelemisesta. Sitäpaitsi minusta ei ole ollenkaan paha juttu, vaikka keskustelu lipsuukin samanlaiseksi joka vuosi, sillä siten me ensimmäistä kertaa keskusteluun osaa ottavat pääsevät helpommin mukaan.

Itse otan nyt nuo ehdokkaat ylös, ja pistän lukulistalleni. Näin minulle toisessa ketjussa suositeltiin. Osaa noista olen jo nähnyt liikkeissä, ja ollut aikeissa pari kertaa selatakin hieman. Osa taas on tuttua muuten. Tällä hetkellä taidan liputtaa Nannan puolesta, kun se tuli mukavana tuttavuutena tutuksi jokin aika sitten.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.