Author Topic: Syyskuun haaste, kommentit  (Read 2359 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sika

• Jäsen
Syyskuun haaste, kommentit
« on: 05.09.2010 klo 15:58:24 »
Syyskuun aiheena on VELKA

Tänne siis kommentit.

ps. toivottavasti tää ei oo ollu aikasemmin aiheena.

Holle

• Jäsen
Vs: Syyskuun haaste, kommentit
« Reply #1 on: 29.09.2010 klo 09:27:07 »
Sika: Tyylikästä piirrosta. Tunnelma kohdallaan. Kaikin puolin jämpti  ja tappavan tehokas esitys. Tasaruudutus korostaa vaikutusta. Ilmeet hyvät.

Matkamiehen seikkailu eri aikakausilla on mielenkiintoista, piirros rentoa, pieniä anatomiaongelmia mikä tällaisissa haastekuvissa ymmärrettävää. Idea pikkaisen haettu tai sitten ei? Viimeinen kuva asiallinen.

KimmoK: Aivan erityylinen edellisiin verrattuna .Tämän vetovoima ei perustu virtuoosimaiseen kynänkäyttöön mutta miellyttää meikäläistä. Napakka tietoisku haasteen aiheesta.

Heini: Hieman hapuileva esitys mutta asiallista ja monelle tuttua pohdintaa. Viimeinen kuva kasaa sarjan mukavasti kasaan . Ilme on hyvin tavoitettu.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

KimmoK

• Jäsen
« Reply #2 on: 30.09.2010 klo 21:58:57 »
Sika: Sarjakuva näyttää hyvältä ja toimii. Dramatiikka on käsin kosketeltavaa ja viimeinen ruutu tuppaa hymyilyttämään vielä useammankin kerran jälkeen. Tähän voi jokainen velkainen samaistua.

Matkamies: Sujuvaa piirrosta kuten yleensäkin. Kuten galleriassakin kommentoitiin niin mustan (tai värien) lisääminen tekisi sivulle hyvää. Olin tipahtaa viimeisessä ruudussa kärryiltä, kun tulkitsin että kuoleva mies olisi Jean, koska hän yrittää vastata kysymykseen "kyllä". Se vasta olisikin ollut reipasta meininkiä.

Heini: Monille tuttua pohdintaa vaatimattomissa puitteissa. Viimeinen kuva antaa sarjakuvalle napakan lopetuksen. Lotto se vasta onkin mielenkiintoinen ilmiö, jossa riittäisi pohdittavaa.

Holle: Menee lievästi yli hilseen, sarjakuvallista surrealismia.

OM

• Jäsen
« Reply #3 on: 30.09.2010 klo 23:25:07 »
Sika: Pidän työstäsi kovasti. Mustat väripinnat ovat eläviä ja tuovat kokonaisuuteen ulottuvuutta. Hahmosi on tunnistettava. Erinomainen toteutus. Joka ruutu elää omalla tavallaan. Ruuduistasi aistii selvästi tarinassa tapahtuvan jännityksen, jota mustat väripinnat korostavat sopivasti. Sopivaa varjostusta luotu yksinkertaisilla viivoilla. Minusta paras työ kuukauden haasteessa.

KimmoK: Tarinan kerronta on yksi tämän työn vahvuuksista. Siitä välittyy selvästi osion teema eli velka hieman huumorilla höystettynä. Graafinen jälki on ilmavan yksinkertaista jota tämäntyyppinen sarjakuvallinen ilmaisu ehkä vaatii.

Heini: Pohtivaa dialogia teeman puitteissa. Sivellinyösi on sellaista vapaata ja korutonta takertumatta liiaksi yksityskohtiin. Tähän työhösi sopi ruutujaon tietoinen puuttuminen.

Matkamies: Pidän tämän työn dramaattisesta kerronnallisesta ilmeestä. Tarina kulkee minusta hyvin eteenpäin loppuhuipentumaan saakka. Luulen, että kuvan tekijä on piirtänyt tämän työn aika nopeasti, sillä sen aistii kokonaisuudesta. Tästä työstä puuttuu suurimmaksi osaksi mustat väripinnat, jotka olisivat tukeneet kuvallista ilmaisua paremmin. Huomaan tän puutteen myös omissa töissäni. Siksi taustoihin kiinnittäminen on erittäin tärkeää.  Koen toteutuksen olevan hieman viimeistelemätön...mutta kuitenkin osion teema tulee erinomaisesti esille. Hahmot ovat tunnistettavia mikä on aina hyvä asia. Erinomainen historiallinen asbekti valittu teemaksi.

Holle: Hyvin mielenkiintoinen sisältäen uudenlaisen lähestymistavan teemaan. Erikoinen kielellinen ilmaisu kiinnittää lukijan huomion. Toteutustapa sinulle tyypillistä sujuvaa piirtämistä. Olen pitänyt hahmoistasi ja tavastasi ilmaista itseäsi sarjakuvallisin keinoin.

Minun valintani kuukauden teeman "VELKA" voittajaksi on Sika. :-[
« Last Edit: 30.09.2010 klo 23:36:11 by Orjan May »

Sika

• Jäsen
« Reply #4 on: 01.10.2010 klo 16:27:42 »
Matkamies:  menevän näköistä jälkeä, asennot on todella onnistuneet. Mustaa olisi tarvinnut jykevöittämään piirrosta. Idea toimii. Kokeileppa joskus värittää sarjakuvasi.

KimmoK: mukavan simppeliä jälkeä ja toimii, mutta tämmöinen simppeli jälki vaatisi ehkä tasaisia mustia pintoja, eikä niinkään viivavarjostusta.
Itse tykkään tämän tarinasta eniten.

Heini Turpeinen: mukava saada uusia piirrustelijoita näihin haasteisiin, tuntuu että näihin osallistuu aina vaan samat käyttäjät.
Jälki aika luonnosmaista, mutta varmaan tarkoituskin olla päiväkirjamainen sarjis.
Tuliko muuten lotosta mitään?

Holle: mulla meni tää vähän ohi. Pyöriikö tuolla taustalla joku elokuva?
Jäljeltään perinteistä Hollea.

Ja arvonnan voittaja on KimmoK

Eikun vaan uutta haastetta nopeasti ja toivon että saataisiin lisää osallistujia.

OM

• Jäsen
« Reply #5 on: 01.10.2010 klo 16:34:30 »
"Ja arvonnan voittaja on KimmoK"

Eikun vaan uutta haastetta nopeasti ja toivon että saataisiin lisää osallistujia.
-Lainaukset Sika

Heips,

En ole tiennyt, että kuukauden voittaja arvotaan. Mielenkiintoinen minulle uusi lähtymistapa valita kuukauden haasteen voittaja! ::)

OM

• Jäsen
« Reply #6 on: 01.10.2010 klo 20:43:41 »
Kiitos infosta. Olen tosiaan luullut, että uuden haasteen voittaja jotenkin äänestetään ja sitten kuukauden voittaja päättää uudesta teemasta.
Minusta tuo on...jotenkin jännää.... että arvotaan voittaja >:(. Entäpä jos sama taiteilija voittaa kaksi kertaa peräkkäin tai kolme? Tämä voi olla pian tottakin, koska suuntaus kuukauden haaste osiossa on ollut se, että melkein sama tekijäkaarti osallistuu. Missä kaikki taitelijat ovat kun eivät osallistu? Kysyn tätä myös itseltäni samalla. ??? Niin, miksi minä ja moni muu ei osallistu?

« Last Edit: 01.10.2010 klo 21:05:17 by Orjan May »

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
« Reply #7 on: 01.10.2010 klo 22:20:46 »
Ei sama henkilö voi voittaa monesti peräkkäin, koska voittaja määrää seuraabvan haasteen ja siinä jäävää itsensä itse voittajavalinnasta, vaikka piirtäen osallistuisikin.

Sika

• Jäsen
« Reply #8 on: 02.10.2010 klo 06:22:34 »
Kaikkihan on voittajia, jotka vain osallistuvat :)
 "Voittaja" valitaan oikeastaan vain sen takia, että saadaan joku keksimään uusi aihe.
En tiedä miten saataisiin lisää porukkaa osallistumaan. Minulle tämä on oikeastaan ainut virike, jotta saan sarjakuvia tehtyä.

Olisi mukava nähdä tämän kuun haasteessa uusia kvaakkilaisia ja myös konkareita hmm. Tertsi, jjNaas,HTH....JARLA...

OM

• Jäsen
« Reply #9 on: 02.10.2010 klo 10:08:22 »
Ihmiset ovat nykyään niin kiireisiä. On kaikenlaista juttua ja aikaa niin vähän. Varsinkin opiskelijoilla ja niillä jotka käyvät säännöllisesti duunissa- aika on joskus tosi kortilla.
Mutta kyllä tuo kuukauden haaste osio tuosta varmasti ajan kanssa piristyy. Mainitsit sika, että tämä kuukauden haaste osio on sinulle ainut virike saada sarjakuvaa aikaiseksi.  Tosi hienoa, että tämä motivoi sinua. Minä olen jäänyt kaipaamaan  kvaakissa järjestettyjä piirustus-kilpailuja joita yhteen aikaan oli enemmänkin. Nyt on ollut tosiaan hiljaista pitkän aikaa. Ei mitään uutta ja kiinnostavaa siltä saralta. Taisi olla muutama elokuva-aiheinenkin piirustus kilpailu. Oli tosi kiva osallistua vaikkei koskaan menestystä tullutkaan. Mutta oli kiva kuiteskii antaa oma panoksesna hommaan mukaan kun aikaa oli  tuolloin raapustella.
Kvaakissa pitäisi olla joku puuhamies, joka suunnittelisi kaikenlaista uutta ja virikkeellistä. Jospa se motivoisi jollaintasolla enemmän. Mutta kuten mainitsin aikaisemmin,  monilla on omat projektit ja muut aikaa vievät askareensa. Ja sitten on niitä, jotka haluavat viettää hiljaiseloa piirtämisestä kuten minä.  Täytyy odottaa että luovuus ja innostus palaisivat. >:(
« Last Edit: 02.10.2010 klo 10:42:45 by Orjan May »

KimmoK

• Jäsen
« Reply #10 on: 02.10.2010 klo 16:10:17 »
Laitan uuden haasteen huomenna. Ja tosiaan vaikka näissä haasteissa nykyään harvoin mitään palkintoa onkaan, ja se on ihan ok, niin ajattelin katsoa jos hyllystä jotain sopivaa löytyisi.