Kirjoittaja Aihe: Välineitä  (Luettu 10004 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niksu2000

• Piirtelijä
  • Jäsen
Välineitä
« : 05.08.2010 klo 21:53:45 »
Haluaisin tietää mitäs välineitä käytätte ???Itselläni on 0.7 lyijytäytekynä ja kolmea eri lyikkäri laatua: B,B3,B6.Lisäksi löytyy yksi 0.4 tussi(musta)tussaukseen.20 centin viivotin ja Pentol kumi.Piirrän yleensä ihän tuossa keittiön pöydällä ja tietenkin luonnostelen aina ulkona/sisällä ;DNiin että kertokaahan omia kokemuksianne ja onko tuossa parantamisen varaa :)
-WANHALA-

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Vs: Välineitä
« Vastaus #1 : 05.08.2010 klo 22:29:11 »
Lyijykyniä nollavitosia ja pehmeämpää nollaseiskaa, ja pari kahden millimetrin 4B:tä, ranskalaisia teräskyniä, Rotringin ja Pelikanin pullotussia, tekokuitusiveltimiä numerosta 2 numeroon 14, huopakyniä, kuitukärkikyniä, puuvärejä, vesivärejä, akryylivärejä, guassivärejä (eniten menee valkoista, jolla korjataan myös tussausvirheitä), ja viime vuosina yhä useammin on varsinkin värityskäytössä ollut Photoshop (seiska) ja wacom-lätty.

Viivottimia, kaariviivottimia, astelevyjä, harppeja, mallinukkeja, leluautoja, digikamera, lähdekirjasto, joka ei voi olla liian suuri. Papereita montaa eri laatua, joista ei kaikista muistakaan, mitä niiden kanssa voi tehdä: kaikkein oudoin työskenneltävä on ohut, noin 40 vuotta vanha "postipaperi", jossa on pienenpieni rasterimainen pintakuviointi. Mulla on vielä parisataa arkkia. Yleensä kuitenkin piirrän tukevalle Canson Bristolille tai 160-grammaiselle konttoripaperille.

Kaikkea tarvitaan ennemmin tai myöhemmin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

OM

• Jäsen
« Vastaus #2 : 05.08.2010 klo 23:18:23 »

Piirustyspöytiä en osaa käyttää ja tietokoneella en juuri tee muuta kuin surffaa ja kirjoittelen ja etsin lähdemateriaalia.  Anssi Rauhalalla varmasti on hieno lähde-kirjasto kotonaan. Mä en tilanpuutteen takia ole hankkinut kirjallisuutta paljoa.

Minulla on erilaisia viivoittimia (kaari, ja normaali), puhe-kupla sapluunoita jotka ovat tosi käteviä jos käsi vapisee niinkuin minulla. Eli niillä voi tehdä puhekuplien ääriviivat.

Kyniä on paljon erilaisia. Minulla on eripaksuuksisia mustia tusseja sekä harmaan eri sävyjä. Muutama hassu värillinen tussi löytyy merkikinä Copic Ja Pro-marker. Värejä minulla ei juuri ole, sillä olen tumpelo värien kanssa. Sitten löytyy lyijytäytekyniä paksuudet 0,3, 0,5,0,7 ja 0,9. Sitten on vanhanajan tosi paksuisia lyijytäytekyniä, joiden lyijy on monta kertaa paksumpaa kuin tavallisen lyijytäyte-kynien.
Teknisiä kyniä löytyy Rorting ja Aristo, ja viimeksimainittu on erinomainen. Siten löytyy useita erilaisia sivellin-tussi kyniä. Vamistajina Pentel, Akashiya jne.
Sitten minulla on suuri joukko tussi-teriä ja mustetta. Teriä löytyy tekstausteristä aina ohuisiin teriin, joilla saa tosi ohutta ja elävää viivaa. Käytän Indian-inkkiä, Pelikan-tussia (väri sininen) ja China-inkkiä joka on tosi mustaa. Sitä käytä erilaisten siveltimien kanssa.
Viimeisimmät hankinnat ovat sini-väri puukynät. Paperilaatuja on useita  erilaisia. Löytyy Cansonia, Fabriano ja useita muita  eri vahvuuksisia paperilaatuja, jotka olen ostellut suoraan kirjapainoista kun en löydä aina sellaista paperia jota haluan. Paperin laatu on minulle tärkeää.
Sitten löytyy vielä vanhoja rasteriarkkeja, jotka ovat lojuneet käyttämättöminä vuosikausia hyllyssä.
Sitten löytyy varsin kirjava joukko pelkkiä mustia tusseja eri vahvuuksilla. Merkkejä ovat mm.Mikron, Neopiko, Rotring,UniPin, Sanford Peguin, Kuretake jne. Toivottavasti kirjoitin nuo kiireessä oikein?????
 Ja kaikkea muuta jota en nyt enään jaksa luetella.

bats

• Jäsen
« Vastaus #3 : 06.08.2010 klo 09:54:40 »
Kiva kun olisikin jotain muuta kuin muutama hikinen tussi ja grafiittikynät. :laugh:

Ongelmani on se että olen niin laiska lähtemään kaupungille ostamaan mitään. Mutta nyt koulun alkaessa pitää ryhdistäytyä ja käydä ostamassa ties mitä kynää. Silloin saatte vapista täällä Kvaakissa. :)
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #4 : 06.08.2010 klo 10:01:11 »
Mulla on valikoima kutistunut suuresti. Taloudellisuutta ja tehokkutta. On vain paperia, lyijyvärikynät (sin et pun), tietsikka, skanneri ja wacom.

Timo

Mara

• Jäsen
« Vastaus #5 : 16.10.2010 klo 17:43:23 »
Pienen inventaarion jälkeen löytyi:
- iso kasa 0.5- ja 0.7-paksuisia lyijytäytekyniä
- parikymmentä tussiterää ja niihin neljä vartta
- Staedlerin pigment linereita nollaviidestä nollaseiskoihin
- ainakin kymmenen sivellintussia (Akashiyaa pääasiassa)
- Pelikanin, Talensin ja Winsor-Newtonin tussia
- joitakin HanArtin ja Raphaelin siveltimiä tussaukseen
- lisäksi myös peitevärejä, surkeita puuvärejä ja Wacom-levy mallia Graphire 4
- papereina joitakin lehtiöitä Cansonin Bristolia ja Illustration-paperia. Koko A3.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #6 : 16.10.2010 klo 20:08:07 »
Mä olin ennen kova työvälinefriikki, ja tykkään vieläkin shopata taidetarvikeliikkeissä ympäri maailmaa, mutta tosiasia on, että mun "tools of the trade" on nykyään hyvin yksinkertainen perussetti, siis se, jolla tienataan vuokrat ja autot ja ruuat ja huvitukset. Harrastelijan tilanne on varmasti ihan toisenlainen.

Eli mulla on teräsviivottimen ja ison piirtokolmion lisäksi vaaleansinisiä luonnoskyniä Turquoise Blue 666-171, Edding R20-pyyhekumeja ja Fabrianon ja Bristolin papereita, 220-240 g/m2

Tekstaan ensiksi puhekuplat Pilot DR-kuitukärjellä kokoa 0,5; sitten piirrän ruutujen reunat Textmark 500 tai Sharpie Fine Point -huopakynällä, lopuksi tussaan ruudut Rotring ArtPen BB:llä, jonka valmistus on valitettavasti lopetettu - jouduin tilaamaan Amerikasta kasan kyniä varastoon, koska noita ei nyt vaan korvaa mkään. Jotkut yksityiskohdat kuten hiukset vaativat erikoistyövälineitä, näitä ovat sitten Pentel GFKP -sivellinkynä ja musta 173T China Marker -vahakynä jota myydään mm. Sharpien, Berolin ja Papermaten tuotemerkeillä. Valkoiset viivat ovat Pentel Fine Point -korjauskynää, itse piirroksia en enää nykyään juurikaan korjaile vaan piirrän ennemmin uusiksi tai korjaan Photoshopissa.

Valmiit piirrokset skannaan sisään ja aloitan työstämisen Photoshopissa, versio on tällä hetkellä CS4, pdf-tiedostot ja lopullisen taiton teen InDesignissä. Käyttöliittymänä on tuollainen isohkon leivinpellin kokoinen Wacom ja pari kalibroitua näyttöä.

Työvälineiden pitää olla tarkalleen suhteessa ruudun kokoon. Mun työvälineeni on valittu sitä silmälläpitäen, että puhtaaksipiirtäessä ruudun korkeus on noin 10 cm, eli originaalit ovat joko pysty- tai vaakatasossa (riippuen siitä minkä muotoista sarjaa tehdään) noin amerikkalaisen kirjearkin kokoisia, isompia kuin A4, tarkalleen saman kokoisia kuin HP Scanjet 4P -skannerin lasi.
;-)

Ja näillä tiedolla jälkesi pitäisi tietenkin välittömästi olla ainakin yhtä hyvää ellei parempaa kuin mun. Välineistähän se kaikki on kiinni, heh heh. Tarinoihin voi tarvita elämänkokemusta, mutta jos sen hankkii kunnolla on hyvä mahdollisuus että sivutuotteena unohtaa kokemansa, ja sitten ei ehkä oppinutkaan mitään kun muistissa on 10 vuoden tyhjä aukko jossa ajelehtii harvakseen sekavia, toisiinsa sulaneita tuokiokuvia. Eli unohtakaa extreme-elämä, ne tarinat voi yhtä hyvin keksiä tai kähveltää muilta (minulta esimerkiksi), tärkeintähän on vain se että ne ovat hyviä.
:-D

Onnea matkaan.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 16.10.2010 klo 20:17:11 kirjoittanut [kivi] »

Jokeri 99

• Vieras
« Vastaus #7 : 25.12.2010 klo 22:01:31 »
Mulla on kasapäin  lyijykyniä HB, sitten pari jotai 5B ja läjä parin sentin kyniä 1B-9B. 
Ja yksi lyijytäytekynä 0,9. Tekstaukseen Letraset Fine Line Drawing Pen 0,3 ja Stabilon point 88 0,4. Tussaus, puhekuplat ja ruudut jollain sopivalla mustalla tussilla, joita löytyy suht koht paljon. Jos tulee värit niin Promarkerin tusseilla tai todella harvoin vesiväreillä. Paperi yleensä 80 grammasta kopiopaperia A4, mutta on paperia ohuempaa ja paksumpaa, pientä ja isoja..Nyt oon välillä ruvennu tekemään hiukan paksummalle A4 kun toi kopiopaperi on niin ohutta.

Memmil

• Jäsen
« Vastaus #8 : 27.12.2010 klo 11:55:24 »
http://www.comicartfans.com/SearchResult.asp?PM=1&txtSearch=Kevin+Eastman&Order=&PI=18
http://www.comicartfans.com/GalleryPiece.asp?Piece=669570&GSub=73331

Kiinnostaisi tietää millä näissä sivuissa on saatu aikaan nuo ruskeat sävyt. Olen nähnyt osan kyseisistä sivuista niin, että koko sivut on muutettu harmaiksi ja ruskeat (harmaat alueet) rasteroitu. Kyseessä siis tapa tehdä sävyeroja/varjostuksia.

Mikäköhän aine tai tekniikka kyseessä?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #9 : 27.12.2010 klo 12:23:50 »
veikkaisin vahvasti ns. Duoshade boardia eli tätä:
http://www.visualeditors.com/apple/2009/09/end-of-an-era-graphix-company-discontinues-duoshade/

koska eastman ja laird sitä käyttivät vankasti.

toki jäljen saa myös laveeraamalla tussia.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2010 klo 12:26:39 kirjoittanut Curtvile »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #10 : 27.12.2010 klo 12:43:09 »
Duoshadein valmistus siis loppui, ainakin tuossa linkissä olevan jutun mukaan. Vaikutti oikein kätevältä/tutustumisen arvoiselta  paperilta.   

Elämme kovia aikoja. Kompuutterit jyrää meittin.

Memmil

• Jäsen
« Vastaus #11 : 27.12.2010 klo 23:50:02 »
Just kattelin itekki et toi ois aika kätsy. Typerää, että kaikki pitäs muka tehdä nykyään tietokoneella...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #12 : 28.12.2010 klo 09:48:32 »
Siis eikös tuo ole aika sama mitä Roy Crane käytti Buzz Sawyerissa, mutta paperin nimi oli jotain ihan muuta (en nyt muista mikä)? Onkos nuo vaan ajan kanssa haalistuneet ruskeiksi? Mainoksen mukaanhan se tekee vaan crossshadea.

Timo

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 28.12.2010 klo 13:54:54 »
Ostin äsken tarjouksesta Shuno art brushes,(tämän tussiterän varressa lukee noin.luultavasti Shuno on tämän merkki?)
'Multi-purpose using comic pen holder'.
Mkasoin 3,5e ei siis paljoa.Mukana tuli 4-erikokoista terää.
Oliko kannattava ostos? En ole viellä kokeillut.
Kello- viiden- tee.

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #14 : 18.09.2011 klo 10:39:09 »
Mulla on

-0.2, 0.3, 0.5, 0.7, 0.8 ja 1.0 tusseja
-0.7 lyijykärkikynä jossa 2B ja HB lyijy
-kumi, viivotin ja kaikkea perusvälineitä
-lyijykyniä minulla on 2B, 3B, 6B, 2H, HB
« Viimeksi muokattu: 06.04.2012 klo 16:11:53 kirjoittanut Hoppi »