Kirjoittaja Aihe: Helsingin 25. sarjakuvafestivaalit 10.-12.9.10  (Luettu 56463 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Helsingin 25. sarjakuvafestivaalit 10.-12.9.10
« Vastaus #240 : 11.09.2010 klo 11:28:01 »
Jaahas, sateenvarjo mukaan ja festareille. Paco taitaa esiintyä jo puoli yhdeltä.

Täytyy hillitä varainkäyttöä ja ostaa vain parasta.

Plussaa, että media on huomioinut päivät niin hyvin. Muumi-versiot kulttuurisivujen ekalla sivulla oli hieno juttu!!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #241 : 11.09.2010 klo 17:46:17 »
No niin, tänään sainkin sitten festariherkkua: Näin Comanche-albumista Laramien punainen taivas kaksi puuttuvaa sivua. Samoin sain nähdäkseni Blueberry-albumista General Tete Jaune puuttuvan ensimmäisen sivun. Namimaiskis. Kiitoksia asianosaisille.

Festarialueen kartta olis ollut kiva ylläri. Ilmesesti kartan tekeminen on jotenkin ylivoimainen ponnistus frestarijärjestäjille niin Tampereella kuin Helsingissä. Luckanissa olleen Pienlehtitaivaan löysin, kun kysyin neuvoa Foorumin infotiskiltä.
Haastattelupisteen kovaääniset eivät kuuluneet ainakaan niiden eteen asetetuille tuoleille, ovensuuhun kylläkin.

Ostin Lopunperän, MKK:n jonkun  supersankarin ja jJukka Koivusaaren sarjiksen.

Nyt lähden Lepsämään!
« Viimeksi muokattu: 11.09.2010 klo 17:47:57 kirjoittanut Tertsi »

TQ

• Jäsen
  • Piruparka
« Vastaus #242 : 11.09.2010 klo 17:59:18 »
Hupelus! Miljoona meni, kivaa oli, pakko oli tulla pois....
Kertakaikkisen hienot kekrit, toimivat tilat ja järjestelyt pelas.
Kiitokset pakko laittaa järjestäjille!

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
« Vastaus #243 : 11.09.2010 klo 19:05:02 »
Ratkenneita skaboja

Taivaallisin pienlehti: Runi Maneo & Sonja Ori: Kerran elämässä
Lapsellisin pienlehti: Reetta Laitinen: Böö
Sarjakuvamaaottelu: Ville Pirinen
Sarjakuvan Kylli-täti: Aino Sutinen
« Viimeksi muokattu: 30.09.2010 klo 11:20:35 kirjoittanut Aino Sutinen »

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #244 : 11.09.2010 klo 20:04:41 »
Toinen päivä, enemmän väkeä, ja itsekin tuli kulutettua summa rahaa kaikenlaiseen kivaan (ja pohdittavaksi jäi pitäisikö huomenna vielä napata jokunen mangapokkari ja se yksi belgialainen taidepaskakirja viehätti myös...)
No, en minä muuten niin kauheasti uusia sarjakuvia osta ja paria ostopäätöstä on jo lykätty "ostan sitten festareilla" periaatteella, kulutuspiikki saakin muodostua.

Spunkmeyer

• Jäsen
« Vastaus #245 : 11.09.2010 klo 20:06:26 »
Pirulainen. Tiesin kyllä että nämä sarjakuvafestivaalit olivat tulossa, mutta mainostetusta ohjelmistosta en onnistunut aiemmin bongaamaan mitään kiinnostavaa. Olikos se nyt sitten tämän päivän Hesarissa kun luki että Kirjasto 10:ssä on sunnuntaina klo 15 paneeli naissankareista. Ajattelin tulla paikan päälle jos ehdin, mutta sitten sattumalta vilkaisin festarien koko ohjelmaa sunnuntaille ja kävi ilmi että siellä on kokonainen supersankarisunnuntai. Ditko! Hämis! Rautkorpi! Perkules! Peruutin sitten kaikki muut menot. Äärimmäiset suurkiitokseni jo etukäteen kaikille tapahtumajärjestäjille tästä. Meikäläistä ei pahemmin "nimekkäiden vierailijoiden puute" kiinnosta, Marvel on jo itsessään über alles. Fuck the world! Ja kun tuolla on suomalaisia sankareita vielä neljännellä tunnilla, ties vaikka löytyisi jotain uutta ja mielenkiintoista. Kiitos siis kaikille järjestäjille vielä toistamiseen.
PIRATE CREW - We Don't Innovate. We Imitate.

OM

• Jäsen
« Vastaus #246 : 11.09.2010 klo 20:14:49 »
Tänään oli ainakin minulle ikimuistoinen päivä sarjakuva-featareilla. Sain itselleni aarteen tänään eräältä ystävälliseltä kvaakkilaiselta- nimittäin Sy Barryyn liittyvää materiaalia. Olin todella liikuttunut asian johdosta.  Olen ikuisesti kiitollinen kyseiselle henkilölle joka muisti minua todella suuremmoisella tavalla.

Sitten iloitsin tavatessani Aapo Kukon ja sain tietää, että häneltä tulee ulos seuraavaksi lännenaiheinen uusi albumi tulevaisuudessa. Mutta sitä ennen hän tekee sukellusjutusta kolmannen albumin, josta on jo aika paljon sivuja valmiina. Aapo se vaan kerkeää ja jaksaa pakertaa.

SS Libricoinin osastolta löysin joitakin Mustanaamioita ja tietenkin Blueberryjä. Kiitokset vaan Santerille ja Eetulle loistavista sarjakuva osastosta. Kauppa kävi kovasti.

Sitten juttelin Furinin ja hänen viehättävän vaimonsa kanssa. Ja Amin kanssa oli mukava turista hetki Sarjainfon-osastossa. Ja Pitkämiehen kanssa yritin hieroa kauppoja eräästä sarjakuva-albumista, muttei tuon albumin piirrosjälki minua miellyttänyt. Lisäksi tapasin maestro Kivi Larmolan, jonka uusin albumi ilmestyi tänään lauantaina festareilla. Niin ja sitten Tertsin kanssa kävimme katsomassa erästä todella hinnakasta lännenaiheista sarjakuvaa. Taitaa jäädä minulta ostamatta.

Täytyy nostaa hattu MKK-Entertainment osastolle. En tiennytkään, että heillä on tuotannossa noinkin monta eri-tyyppistä julkaisua. Totean, että päätoimittajalla on selvä ja looginen näkemys sarjakuva-alaan kokonaisuudessaa. Hän oli juuri saanut toimitettua parissa viikossa uuden sarjakuva-lehden, jossa on pieniä muutaman sivun tarinoita. Kyllä Maziwapp taitaa päätoimittajan hommat.

Sitten Apollon osatolla kävi kuhina ja uutta Alix-albumia meni kovasti kaupaksi. Onhan se todella aivan huippu painojälkeä.

En muista varmaankaan kaikkia mainita kenen kanssa juttelin. Sori tästä. Mutta oli kiva tavata teitä kaikkia. Ehkä ensi vuonna minultakin ilmestyy jotakin albumin tapaista. Olen sitä yrittänyt saada aikaiseksi kohta.......aika monta vuotta. Mutta aika ei aina riitä ja sitten muita vaikeuksia jotka pakottavat siirtämään asiaa tuonnemmaksi.

Viehätyin suuresti pienlehti taivaasta. Mukava idyllinen paikka. Ja itse sarjakuva festivaalien pääteltta oli erittäin hyvin suunniteltu kokonaisuus. Siellä oli ilmaa- siis tilaa liikkua ja kaikki oli loogisesti esillä järkevästi. Löysi heti mitä etsi. Toivon, että ensi vuonna kaikki tapahtumat olisivat saman katon alla, siis pääteltta, Manga-tapahtuma, pien-lehtitaivas jne. Ulkomailla esimerkiksi Comic-con tapahtumissa kaikki on yhdessä ja samassa hallissa. Samoin Saksassa. Se olisi aivan mahtavaa jos näin tapahtuisi meillä Suomessakin. KIITOS JÄRJESTÄJILLE JA KAIKILLE JOTKA TEKIVÄT TAPAHTUMASTA MUISTORIKKAAN VUODEKSI ETEENPÄIN.

« Viimeksi muokattu: 11.09.2010 klo 20:40:08 kirjoittanut Orjan May »

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #247 : 11.09.2010 klo 20:31:45 »
Hirvittävää sosiaalisten tilanteiden pelkoani uhmaten sain vääntäydyttyä Sarjisfestareille tänään jo hyvin aikaisin (koska olin siellä Manga"pisteessä" Tennarissa tunnin "töissä", tänks Reima, se oli...interesting  :laugh:). Ehdin tsuppailla niin teltan, pienlehtisysteemin, sarjiskirjastoauton, Henry's pubin (kahteenkin kertaan mutta siihen palajan myöhemmin stoorissani) kuin vielä ylimääräisenä ohjelmanumeronani yhden divarinkin.

Mukaan tarttui Huuhkaja-sarjan kakkosalppari sekä uusin Alix, Kaltsun lahjoittama Bosse-sarjis ja jotain muuta hämärää sälää mitä en edes nyt muista.

Kiitos Soljalle ja Jukalle teltassa kun kuuntelivat levottomia horinoitani niin...tuota...antaumuksella (noh, ettehän te päässeet karkuunkaan). Jarmo, Kaltsu, Jupu, ööh ööh..."hollolainen kirjastonhoitaja"...ööh ööh...en minä tiedä keitä te kaikki olitte nimeltänne...ei voi muistaa! Niin joo, ohjelmasta, jotain outoa näin ja kuulin aina keskivaiheilta, tuota, haastattelun (Pirinen), näytelmän (nenäporukka...don't ask...) yms. enkä varsinaisesti ikinä saanut selville mistä niissä oli kyse  :laugh:

Kun kerran vuodessa tapaan ihmisiä sarjisporukoista nykyään niin...se on hiukan vaikeaa. Kun muutenkaan en ole kauhean helppo kaiffari tutustua tai tutustu helposti (juu, olen juonut pari olutta ja jokusen kaffin joten olen hiukan vaikeaselkoinen...). Silti, sainpahan jokusen sanan suustani ulos.

Karkasin Henry's pubistakin aika äkkiseltään, toivon ettei kukaan ottanut mitenkään hlökohtaisesti, sain vain karsean "argh, happea!"-kohtauksen. No offense people. Really.

Saatan tästä jatkaa vielä iltaani joko sinne jatkoklubille, whatchmacallit, Belly  ??? tai sitten kehittelen jotain muuta. Ei tässä nyt vielä kotiinkaan tee mieli kun sain pahimman "Argh, liikaa väkeä, hälinää ja hässäkkää"-kohtaukseni laannutettua hetkisen lueskelemalla ja kahvikuppisen juomalla. Ans kattoo nyh.

Mutta kaiken kaikkiaan: ihan jees sarjisfestarilauantai tähän asti. Yksi sarjakuva (paksu mustavalkoinen espanjoolanimisen tekijän väsäämä ja 20 ecua maksava) jäi vielä kaihertamaan mieltäni että saatan palata festareille huomenna vielä ainakin sen ostamaan.

Ja matka jatkuu...

Nuff said.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #248 : 11.09.2010 klo 20:35:25 »
En muista varmaankaan kaikkia mainita kenen kanssa juttelin.

Minun ainakin (mä olin siis se joka mainitsi ostaneensa mm. ekan Zoom-Blueberryn Libriconilta).
Tapahtumapaikkojen suurempi läheisyys olis kiva joo, en ole vielä tullut vaeltaneeksi Tennispalatsiin olleskaan (ai niin, mutta sehän oli tänään täynnä kirkuvia mangateinejä :P) mutta aukiolta loppuu tila kesken...

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #249 : 11.09.2010 klo 23:15:32 »
Örlöm.

Joskus vielä menen sellaisille festivaaleille, joissa en tunnista joka toista vastaantulijaa. Pitäisi ensin keksiä mikä sellainen olisi. Nyt sosiaalisuus alkoi jo ensimmäisistä liikennevaloista rautatieaseman jälkeen kun Emmi kurkisti naamani eteen. Teltan jälkeen tulee vastaan kustantaja G, joka sanoi menevänsä tilaamaan teltalta opasteita, koska kukaan ei edes tiedä että Tennispalazzossa on kolmaskin kerros. Heti tennispalazzon edessä tarkkailee tilannetta O.Sinisalo, jota varjostamalla pääsi perille. Sen jälkeen opastuskin materialisoitui ikkunoihin, pylväisiin ja mainosjulisteiden päälle.

Curtvile taitaa hyperwarppauksen salat. Pääsin lahjoittamaan Gravettille törkyä. Kaikkea oli. Ei vaan nyt enempää jaksa.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Bard

• Jäsen
« Vastaus #250 : 11.09.2010 klo 23:41:03 »
Oli kyllä niin peräkammarissa tuo mangapäivä ettei siellä kauaa viihtynyt. Viime vuonna mangapäivä oli lasipalatsissa ja se sopi tuolla tapahtumalle loistavasti, toisin kuin tennispalatsi. Ohjelma oli todella heikko ja lähes olematon, viime vuonna tämäkin asia oli hoidettu paremmin. Elikkäs jätti kyllä ihan kylmäksi meikäläisen :S

Olisi kyllä hienoa jos tulevaisuudessa sarjisfestarit saisi järjestettyä yhdessä ja samassa paikassa, esim kaapelitehtaalla olisi aika hyvät tilat moiselle.
KABLAM!

OM

• Jäsen
« Vastaus #251 : 12.09.2010 klo 07:26:27 »

Heips Lonkeroitsija,

IKävä kyllä itse en ehtinyt käydä lainkaan Manga-tapahumassa tennispalatsilla. Tosi ikävää että koit hieman negatiivisia vibroja Manga-tapahtuman järjestelyistä. On hyvä kuitenkin muistaa, että saattaa joskus olla, ettei kaikki asiat mene ns. putkeen ja jokainen kokee sarjakuvalliset elämykset ja tapahtumat hieman eri tavoin. Olin kuulevinani myös joiltakuilta muilta Manga-tapahtumassa käyneiltä hieman samanlaista kommenttia ohimennen. En osaa ottaa asiaan tämän enempää kantaa, koska en siellä itse käynyt. Mutta varmasti yhdyt siihen, että  oli hienoa, että tänäkin vuonna Mangan-ystävät huomioitiin sarjakuva-festivaaleilla omalla ohjelma osuuksilla ja myyntipöydillä.  Ja jos sinua vieläkin kiukuttaa, voit laittaa palautetta tapahtuman järjestäjille, jossa kertoisit mikä juuri sinua ei  tapahtumassa miellyttänyt. Varmasti palautteet otetaan asiallisesti huomioon ja he yrittävät petrata sitten paremmin ensi vuonna. ;D
« Viimeksi muokattu: 12.09.2010 klo 07:28:20 kirjoittanut Orjan May »

Solja

• Sarjakuvataiteilija
  • Jäsen
  • Helvetin hyvin menee.
« Vastaus #252 : 12.09.2010 klo 08:22:59 »
Kiitos Soljalle ja Jukalle teltassa kun kuuntelivat levottomia horinoitani niin...tuota...antaumuksella (noh, ettehän te päässeet karkuunkaan). Jarmo, Kaltsu, Jupu, ööh ööh..."hollolainen kirjastonhoitaja"...ööh ööh...

^ Aika cool setti hyvii tyyppei. ^
 Kirjastosetä on Markku ja olen ilahtunut että olet tavannut nyt hänetkin. Lahen jengiii nimittäin. :D

Jusantus

• Uusi jäsen
« Vastaus #253 : 12.09.2010 klo 08:35:22 »
Hei vaan. oli mielestäni mukavat Sarjakuva-Festivaalit. (Sarjakuva-festivaali tietysti isolla!!!) Mukavia ihmisiä läsnä. Ei pahaa sanaa  saisi vääntämälläkään. Kiitokset järjestäjille sekä osanottajille.  8]

Iloisten hevoIsten juttu oli mielestäni typerän teennäistä. Siitä ainut miinus.

Ensi vuonna uudestaan!  ;D

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #254 : 12.09.2010 klo 11:34:11 »
Hyvä meininki kaikkiaan, tosin nyt on vähän hontelo olo kun meni Bellyssä aika myöhään...

Oli taas nasta rupatella wanhojen tuttujen kanssa pitkästä aikaa sekä myös tutustua muutamiin uusiin ihmisiin (tsemppiä ja jaksamista etenkin Karille ja Askolle).

Niin, ja tuolla Bellyssä esiintyneen Villen keikka oli minusta huiman energinen!