Mitkä ovat sarjakuvan käsikirjoittamisen vaiheet?
Miten sarjakuva kannattaisi käsikirjoittaa, elokuvakäsikirjoituksen tyyliin vai?
Miten toimintasarjakuvan käsikirjoittaminen eroaa muunlaisista käsikirjoituksista?
Miten paljon toimintasarjakuvassa pitäisi olla dialogia suhteessa toimintaan?
Miten kirjoitetaan/luodaan hyviä toimintakohtauksia?
Miten verkkaisesti tai nopeasti tarinan tulisi edetä?
Selvennäpä kohtaa vaiheet.
Muutoinhan kyseessä on ideointi> taustatutkimus> synopsis> juoni> dialogi ja lopuksi kaiken saattaminen yhteen (mielellään oikoluennan kera)
Se miten kannattaa kirjoittaa on tapauskohtaista: joidenkin piirtäjien kanssa juoni riittää mutta itse suosin täyttä käsikirjoitusta joka seuraa elokuvakäsikirjoituksen formaattia pitkälti.
Toimintakäsikirjoitus ei eroa oikeastaan mitenkään, myös draamakäsikirjoituklsissa on tapahtumia kuvattu usein tarkasti.
Erona mainittakoon että siihen rytmitykseen montako panelia/sivu kannattaa kiinnittää tavallista enemmän huomiota.
Dialogin määrä riippuu hahmoista ja genren sisällä valitusta tyylilajista. Toimintakomediassa dialogia on enemmän kuin vaikkapa trillerissä, noin karkeana yleistyksenä.
Tarina on tärkein, myös toiminnassa.
Räjähdykset, ilmalennot, ammunta ja tappelut eivät korvaa toimivaa juonta ja motiiveja.
Keskity olennaiseen: mitä tapahtuu, missä ja ennen muuta miksi.
Miten kirjoittaa toimintakohtauksia?
keskity dramaattisuuteen, melodramatiikkaa unohtamatta. Itselläkin usein ongelmana se onko hahmo samasituttava, kiinnostaako lukijaa miksi tämä tekee mitä tekee.
Kuvaile tarkoin paikka ja tekijät, ainakin siinä määrin että piirtäjä tajuaa mitä tarkoitat.
Pyri varioimaan tilanteita jollei tarkoituksena ole tehdä parodiaa jossa joka laukaus/lyönti on vastustajat yhtä lailla tuhoava ja esitetty samasta kuvakulmasta.
Rytmi on tärkeä, muta kuten sanottua
tarinan ehdoilla.
Toiminnassa on taipumus lyhyisiin kiihkeisiin alati kasvaviin tapahtumasarjoihin kuten talkaa-ajot tappelut, paot jne. mutta mikäli et anna tarinalle suvantoja siitä tulee herkästi monotonista.
Katso elokuvia Sergio Leonen ja Sam Peckingpahin tuotantoa ennemmin kuin 80-luvun rivibulkkikamaa ja ennen muuta lue PALJON sarjakuvia.
Tutki miten taistelukohtauksia on jaettu ja miten niihin johtaneet tilanteet on niissä pedattu. Vanhoja ja uusia agentti X9, korkeajännitys, MegaMarvel ja Tex Willereitä kannattaa tutkia.
enempää ei näin summittaisilla tiedoilla oikein osaa heittää.