Äänestys

Kvaak valitsee vuoden parhaan käännössarjakuvan. Jäsen, äänestä ja vaikuta!

Alison Bechdel: Hautuukoti (Like)
7 (6.7%)
Manu Larcenet: Kukin parhaansa mukaan, Pieniä voittoja 4 (WSOY)
13 (12.5%)
Joann Sfar: Pascin (Huuda Huuda)
18 (17.3%)
Richard Thompson: Pellonreuna (Egmont)
4 (3.8%)
Guy Delisle: Pjongjang (WSOY)
3 (2.9%)
Shokki 1, Creepy-kokoelma (Egmont)
12 (11.5%)
Buchet & Morvan: Sillage (Egmont)
12 (11.5%)
Will Eisner: The Spirit (Egmont)
11 (10.6%)
Hayao Miyazaki: Tuulen laakson Nausicaä -sarja (Sangatsu Manga)
22 (21.2%)
Yann & Conrad: Valkoinen Tiikeri 2 (Apollo kustannus)
2 (1.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 96

Äänestys päättynyt: 10.01.2010 klo 12:49:34

Kirjoittaja Aihe: Äänestä vuoden 2009 paras käännössarjakuva!  (Luettu 26803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Äänestä vuoden 2009 paras käännössarjakuva!
« Vastaus #30 : 30.12.2009 klo 17:00:28 »
Tässä mielessä Nausicaä saanee myös ääniä siitäkin syystä, että se tavallaan on listan "väärä valinta", jolloin sen valitseminen on näpäytys Kvaakin "auktoriteettejä" kohtaan.

Enpä taida niellä tätä selitystä. Tuskin mitään listan albumeita on hehkutettu Kvaakissa niin paljon kuin juuri Nausicaäta. Paljon "väärempi" valinta olisi vaikkapa Shokki-kirja, joka toimii (mielestäni) lähinnä nostalgian turvin.

Jos mangan harrastajat vaivautuvat äänestämään, tottakai he äänestävät juuri Nausicaä. Lisäksi se saa ääniä myös laajemmin sarjakuvia harrastavilta, koska on niin hyvä.

Minusta tämänhetkisessä tilanteessa ei ole mitään yllättävää, ellei sitten Pascinin suosiota lasketa sellaiseksi.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #31 : 30.12.2009 klo 17:13:39 »
Minusta tämänhetkisessä tilanteessa ei ole mitään yllättävää, ellei sitten Pascinin suosiota lasketa sellaiseksi.

Tavallaan kyllä, tosin onhan se tietyllä tapaa listan ainoa taidesarjakuvan edustaja, hyvä kuitenkin että menestyy.

Itse olen ehkä lievästi yllättynyt Sillagen hyvästä äänisaaliista, odotin etukäteen sen jäävän hännän tuntumaan.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #32 : 30.12.2009 klo 17:56:54 »
Jos mangan harrastajat vaivautuvat äänestämään, tottakai he äänestävät juuri Nausicaä.

Harrastan mangaa, äänestin Shokkia, kiäh kiäh kiäh.  >:D Mangalla on muutenkin melkoisesti nostetta, Shokilla taas ei.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 30.12.2009 klo 19:46:47 »
Harrastan mangaa, äänestin Shokkia, kiäh kiäh kiäh.

Kyllä me tiedetään mitä sinä harrastat!   ;)

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #34 : 30.12.2009 klo 19:54:51 »
Tavallaan kyllä, tosin onhan se tietyllä tapaa listan ainoa taidesarjakuvan edustaja, hyvä kuitenkin että menestyy.

Älä jaksa lokeroida, se on eurooppalaista laatusarjakuvaa. Taidesarjakuva on saanut täällä Kvaakissa negatiivisen klangin, vaikkei sen tarvitsisi olla.

Minusta Nausicaä ansaitsee voittonsa, sen julkaiseminen on kulttuuriteko.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #35 : 30.12.2009 klo 21:19:08 »
Älä jaksa lokeroida, se on eurooppalaista laatusarjakuvaa. Taidesarjakuva on saanut täällä Kvaakissa negatiivisen klangin, vaikkei sen tarvitsisi olla.

Lokerointi itsessään ei ole pahasta, sanoja kun luodaan yksinkertaisesti kuvaamaan asioita. Arvottaminen syntyy sitten ihmisten mielissä.

Tosin uskon myös, että taidesarjakuva luo lähinnä positiivisia mielikuvia tavallisen ihmisen mielessä, itse tuntisin siinä olevan enemmänkin hyvä sävy.

Eniten kai tuota taidesarjakuvaa vierastavat ne eurosarjakuvan harrastajat, jotka pelkäävät sen tarkoittavan jollain tasolla vähemmän nuorekasta tai eloisaa sarjakuvaa. Tältä osin on kuitenkin aina hyvä muistaa, että Kvaakin yleinen mielipide syntyy usein aktiivisimpien käyttäjien kirjoituksista, minkä pohjalta ei välttämättä voi sen suuremmin yleistää.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #36 : 30.12.2009 klo 21:32:40 »
Lokerointi itsessään ei ole pahasta, sanoja kun luodaan yksinkertaisesti kuvaamaan asioita. Arvottaminen syntyy sitten ihmisten mielissä.

Selititkin, että koet sen itsellesi positiiviseksi mielleyhtymäksi, mutta täällä sitä on käytetty nimenomaan negatiivisessa asiayhteydessä ja siksi minun assosiaationi.

Lainaus
Eniten kai tuota taidesarjakuvaa vierastavat ne eurosarjakuvan harrastajat, jotka pelkäävät sen tarkoittavan jollain tasolla vähemmän nuorekasta tai eloisaa sarjakuvaa. Tältä osin on kuitenkin aina hyvä muistaa, että Kvaakin yleinen mielipide syntyy usein aktiivisimpien käyttäjien kirjoituksista, minkä pohjalta ei välttämättä voi sen suuremmin yleistää.

Ja nimenomaan mm. Tertsi ja Tomu siitä ovat peistä kääntäneet. Tertsille artsuhöpöily on jotain äärettömän vastenmielistä ja Tomulle taas tuollainen lokerointi tökkii. Ja niin se tökkii minullekin.

Siinä ollaan samaa mieltä, että esim. Pascin on eloisampaa ja nuorekkaampaa kuin valtaosa pottunokkajauhannasta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #37 : 30.12.2009 klo 21:44:37 »
Siinä ollaan samaa mieltä, että esim. Pascin on eloisampaa ja nuorekkaampaa kuin valtaosa pottunokkajauhannasta.

Ei oikeastaan minunkaan ollut aikeena luokitella mitään, mutta koska eurooppalaista laatusarjakuvaa tuolla listalla on useampikin teos, satuin vain valitsemaan taidesarjakuvan korostaakseni sitä, miksi Pascin tuolla listalla nousee yksittäisenä teoksena esiin. Eri asia sitten toki, kuka milläkin perusteella mitäkin teosta äänestää.

Tosin en minä perinteistä pottunokkatyyliä vierasta, se kuitenkin on kiinteä osansa omaa lapsuudesta saakka jatkunutta harrastusta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #38 : 30.12.2009 klo 21:46:46 »
Selititkin, että koet sen itsellesi positiiviseksi mielleyhtymäksi, mutta täällä sitä on käytetty nimenomaan negatiivisessa asiayhteydessä ja siksi minun assosiaationi.

Ja nimenomaan mm. Tertsi ja Tomu siitä ovat peistä kääntäneet. Tertsille artsuhöpöily on jotain äärettömän vastenmielistä ja Tomulle taas tuollainen lokerointi tökkii. Ja niin se tökkii minullekin.

Ai? Oikeasti? se on hienoa että makuja on monia.
Onneksi et itse lokeroi.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #39 : 30.12.2009 klo 21:54:13 »
Kyllä me tiedetään mitä sinä harrastat!   ;)

>:(

tertsi

• Vieras
« Vastaus #40 : 30.12.2009 klo 22:08:08 »

Ja nimenomaan mm. Tertsi ja Tomu siitä ovat peistä kääntäneet. Tertsille artsuhöpöily on jotain äärettömän vastenmielistä
Artsuhöpöily, taidesarjakuva, eurosarja, supersankari ja sarjakuvaromaani ovat kaikki OK.
MUTTA laatusarjakuva on itsekeskeisten ja keskenkasvuisiksi jääneiden nollien käytttämä vastenmielinen termi, mielestäni. Se sisältää sanoman, että tämä jota MINÄ diggaan/teen on jotenkin parempaa/laadukkaampaa kuin kaikki muu. Hyi saatana.

Keisarin uusista vaatteista en siis pidä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 30.12.2009 klo 22:13:16 »
>:(

Sori, unohdin että yleensä kun yritän Kvaakissa olla hauska saan varoituksen.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #42 : 30.12.2009 klo 22:53:12 »
Se sisältää sanoman, että tämä jota MINÄ diggaan/teen on jotenkin parempaa/laadukkaampaa kuin kaikki muu.

Ottaen huomioon, että olemme sinun ja puron kanssa kaikki Kvaakin sisällöntuottajia, meidän välillämme on ehkä jotain näkemyseroja sen suhteen, etten lähtökohtaisesti pidä luokittelua tai arvottamista pahana asiana.

Toki niitä voidaan käyttää lyömäaseina, mutta on niille hyvääkin käyttöä. Itse asiassa jostain on mieleen jäänyt sellainen lausahdus, että kritiikki on teoksen arvottamista.

Hakutoimintoa käyttäen piti oikein tarkistaa, mutta en ole laatusarjakuvaksi nimittänyt arvosteluissani mitään teosta, yleismerkitystä sen sijaan olen muussa yhteydessä käyttänytkin, foorumiviesteistä en vaivautunut hakua tekemään.

Olen kuitenkin valmis käyttämään sanaa myös kuvaamaan opuksia, koska sana itsessään herättää välittömiä mielleyhtymiä.

Ehkä kuitenkin käyttäisin sanaa ensisijaisesti julkaisun ulkoasun, paperin, taiton, ja painojäljen kuvaamiseen, mutta aivan yhtä hyvin myös käännös- ja toimitustyön arvioimiseen.

Harkintaa käyttäen voisin silti yhtä hyvin käyttää sanaa myös yksittäisen teoksen arvottamiseen, mielestäni kaikki sarjakuva ei ole laatusarjakuvaa. Sen sijaan en ole varma, mikä olisi laatusarjakuvan vastakohta.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #43 : 30.12.2009 klo 23:44:26 »
Äänestin Nausicaata. Varman tylsä valinta.. sama kuin jos joku nykyklassikkokirja kuten Ruusun nimi, 1984 tai Vanhus ja meri käännettäisiin ensi kertaa suomeksi. Pakkohan niitä olisi äänestää parhaiksi käännöskirjoiksi. Lisäpisteitä formaatista. Päihittää Wizin englanninkieliset pokkarit.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #44 : 31.12.2009 klo 08:25:54 »
Onneksi et itse lokeroi.

YM Provosoi. Joku sentään tarttui.